Vad är godkänt egentligen?

Gwaeron

Trådstartare
Efter allt hallå om tyskan som misshandlade sina hästar började jag fundera, var går egentligen gränsen för att det inte ska vara okej? Framförallt, när kan man åka dit för det? I fallet med tyskan var det ju solklar misshandel.

Jag har sett en tränare vars elever använder kandar för att få bättre kontroll på sina hästar och med kandaret pressas hästens huvud in mot bringan/framknäna. Trots uppenbara protester från hästens sida. När hästen protesterar uppmanar tränaren att ryttaren ska gå på den mer för den är "bråkig". Ett ekipage har fått "korrigeringsrygga" flera varv runt ridbanan. De flexar även hästens hals ordentligt i sidled, både stillastående och i rörelse. Det förekommer inget uppenbart fysiskt våld om man bortser från kraftiga tygeltag i starka bett. Inget blod, inga synbara märken osv men en hög skärrade hästar.

Är det där såpass illa att jag kan sätta dit tränaren för det? I sure would like to... Det är beklämmande att veta att det pågår och inte kunna göra nånting åt det.

Sv: Vad är godkänt egentligen?

Jag kallar det där djurplågeri. Tyvärr är det inte ovanligt, har hört ett otal lignande historier. :( Jag tycker du ska försöka anmäla tränaren, tveksam till att han blir fälld men det kostar ju inte så mkt att försöka?

Det hemska är nästan att ryttare är så korkade att dom väljer att träna för folk med grymma metoder. :crazy: Hade dom inte fått elever så skulle dom dö ut av sig själv...

Jag har jobbat med djurskydd, och kommit i kontakt med en hel del människor i olika kommuner som handhar frågorna.

Det är tyvärr jättesvårt att få någon dömd, även om du har bildbevis på skador och veterinärintyg, så dina chanser att det skall hända något är minimala.
Detta bottnar tror jag i - den stora allmänhetens syn på häst (och andra djur) som föremål och inte levande varelser.

En för liten grupp människor är medvetena om att djurs hjärnor - vad det gäller det emotionella är skrämmande lik vår - människornas. Vi är känlsomässigt ganska lika

Och en alltför stor grupp människor saknar förmågan att leva sig in i andra varelsers upplevelser.

Du och några till gör det - ni mår dåligt - för ni kan se och förstå hur hästen upplever situationen.

Andra som inte gör det - ser ju inte problemet.

De som inte ser; är för många, och tyvärr så befolkas ridsporten av för många sådana i ledande postitioner.

Många gör själva lite - av det du beskriver - de vill inte ha gränsen för nära sitt eget beteende....

Centaur ; Människor är inte för korkade - de är för okänsliga. Eller snarare 'avstängda' - känslomässigt.

de förstår inte

Sorgligt med sant

Senast ändrad av en moderator:

Jag skall svara på din fråga, var den gränsen går för mig.

Efter allt hallå om tyskan som misshandlade sina hästar började jag fundera, var går egentligen gränsen för att det inte ska vara okej?

Oavsett om vi är ryttare, föräldrar eller människor, och har den bästa vilja i världen så hamnar vi ibland 'fel'. Även om Dressyren skall utövas avspänt så är inte varje sekund avspänd, helt enkelt för att ingen är perfekt

Kyra bjuder på en sådan bild i sin bok, där ett galoppombyt blir spänt.

Även om man inte vill rida in spänning (dvs rädsla..) i sin häst, så sker det ibland eftersom man inte är fullkomlig - utan man begår fel ibland. Man är helt enkelt mänsklig:crazy:

Men gränsen går för mig där - hur man reagerar när hästen blir spänd...

antingen/ Aha - Jag kom fel, jag måste göra på ett annat sätt - hitta en annna väg som funkar för oss båda. En väg som inte skrämmer hästen...

eller

Att man inte märker att hästen blir spänd - utan insisterar - tvingar.

Där går gränsen för mig.........

Till båda:

De där två svaren summerar fint upp det jag har tänkt också. Att jag vill anmäla men inte tror det kommer ha effekt.

Men VAD kan då en vanlig liten människa göra för att förhindra sånt här? Vi är ett litet gäng som ifrågasätter och försöker föregå med gott exempel och visa upp glada och trevliga hästar. Problemet är att om man inte ses som "bättre än dem" av de som rider för den här tränaren, då är ens åsikt inte värd ett dugg. :smirk: De rider på kandar, tränar piaff och galoppiruetter. Jag försöker lära mig sitta rakt och äger inte ens en egen häst....

De här människorna tillhör gruppen som anser att hästar är mindre ömtåliga eftersom de är stora och att alla andra daltar med sina hästar och förmänskligar dem. :confused:

Finns det nånting man Kan göra?:(

att straffrygga runt ridbanan är inte okej :crazy:

har en tränare i närheten av mig som har en del tuffa metoder, hon kräver disciplin. I vissa saker anser jag att hon gör rätt och i vissa saker anser jag att hon gör fel.

exempelvis så är hon en sån som kräver en omedelbar reaktion, om man ska göra en skänkelvikning men hästen fortsätter gå rakt fram och inte tar sidförande skänkel får man sparka till hästen och vara tydlig så att den lyssnar nästa gång. Det tycker jag är okej, bättre att vara tydlig och markera än att smådutta.

För mig är inte det misshandel, men får hästen fysiska skador av det (sår av sporrar, i munnen pga bett osv) är det misshandel och att tvinga hästen trots tydliga protester, det är misshandel.

Om man inte får en reaktion på en hjälp tycker jag att man genast skall byta till en ny, att sitta och göra samma sak om och om igen verkar ju endast avtrubbande. En spark i sidan tycker jag är väl hårt, man skall bli tydligare med vad man vill, inte orsaka smärta. Det här med diciplin, jag tror människor blivit förvånade över hur ofta brist i diciplin grundar sig i att hästen inte förstår. Alla borde prova på att göra en övning, där en ledare skall lära den andra personen ett trick, ledaren får inte använda sig av kända tecken (ex, peka) eller av tal. Lägg då även till att man inte får använda sig av ett tecken som betyder "rätt". Det är inte så lätt att förstå kan jag säga, lägg sen till tanken att om ledaren snabbt blivit förbannad och slagit när man gör fel så börjar man få en uppfattning om vad många hästar råkar ut för.

De flesta ryttare är väldigt dåliga på att ha ett tecken som är renodlat och endast används för att säga "det där var rätt, det är det jag vill" Jag tror det hade minskat många diciplinproblem. Det finns ett ganska gulligt exempel med en kvinna som tränade klicker med sin häst. Den hade skadat foten och skulle ha den i en spann med vatten. Gång på gång satte kvinnan hästens fot i spannen och gång på gång välte hästen spannen. Kvinnan började känna sig arg och frusterad men istället för att följa den känslan gick hon och letde upp sin klicken, sin "det här är vad jag vill"-que, stoppade hästens fot i spannen och klickade. Hästen stirrade häpet på henne, och hon sa att det såg ut som att det gick upp ett litet ljus för hästen "jasså du vill att jag ska stå med foten I SPANNEN?!", och stod snällt kvar. Då kan man ändå lätt tycka att hästen borde fatta att om jag sätter din fot i spannen vill jag att du skall ha den där, men det är inte så självklart. Tänkt då hur det är med allt det där andra man kräver av dem.

En lite utsvävning ursäkta, jag använder våld om det behövs för att undvika fara. Samt om en häst hotar eller försöker utmana mitt ledarskap. Våld i ridning/utbildningssyfte har ja svårt att förstå, och det tränaren sysslar med är långt över min gräns, tror knappast det är något hon skulle bli dömd för dock

Självklart ska man inte sitta och harva med en och samma hjälp, men jag tycker ändå inte att det är djurplågeri att kicka till hästen i sidan när den inte accepterat den skänkeln. Jag kan inte hålla med dig där.

Att däremot ta det steget längre när hästen lägger sig på höger skänkeln och ta in hästen på en liten volt och bonka till den flertalet gånger, det är inte okej.

Jag verkar kanske korkad nu men hur tycker du man under ett ridpass kan berätta för hästen att "ja, det är rätt" förutom genom att berömma med klapp och röst och inte harva mer på den övningen?

Men VAD kan då en vanlig liten människa göra för att förhindra sånt här? Vi är ett litet gäng som ifrågasätter och försöker föregå med gott exempel och visa upp glada och trevliga hästar. Problemet är att om man inte ses som "bättre än dem" av de som rider för den här tränaren, då är ens åsikt inte värd ett dugg. :smirk: De rider på kandar, tränar piaff och galoppiruetter. Jag försöker lära mig sitta rakt och äger inte ens en egen häst....

De här människorna tillhör gruppen som anser att hästar är mindre ömtåliga eftersom de är stora och att alla andra daltar med sina hästar och förmänskligar dem. :confused:

Finns det nånting man Kan göra?:(

jag förstår att det känns som man inte har ngt att sätta emot. men det har man.
att ifrågasätta och inte sitta stillatigande går en lång väg - mkt längre än man ofta tror. är ni ngra stycken - och kan haka på ett par st till, som ifrågasätter/ställer frågan frekvent - så blir folk obehagliga till mods.

samma teknik jag applicerar när ngn karl-j-l nyper en i häcken på bussen/tåget - vilket ju dessvärre händer.
när jag var yngre blev man ju helt ställd och skärrad, obehaglig till mods och skämdes. de senaste åren ställer jag till lite liv - höjer rösten och frågar vad f-n han håller på med. jag kan säga att det ger önskad effekt, när halva bussen/tåget vänder sig mot mannen i fråga med fördömande blickar. :angel:

lite OT men samma princip. det krävs lite mod - ja det gör det. men då har du iallafall sagt ifrån. allt sånt när det gäller djurs behandling är värt mer än att inte säga ngt.

jag förstår att det känns som man inte har ngt att sätta emot. men det har man.
att ifrågasätta och inte sitta stillatigande går en lång väg - mkt längre än man ofta tror. är ni ngra stycken - och kan haka på ett par st till, som ifrågasätter/ställer frågan frekvent - så blir folk obehagliga till mods.

samma teknik jag applicerar när ngn karl-j-l nyper en i häcken på bussen/tåget - vilket ju dessvärre händer.
när jag var yngre blev man ju helt ställd och skärrad, obehaglig till mods och skämdes. de senaste åren ställer jag till lite liv - höjer rösten och frågar vad f-n han håller på med. jag kan säga att det ger önskad effekt, när halva bussen/tåget vänder sig mot mannen i fråga med fördömande blickar. :angel:

lite OT men samma princip. det krävs lite mod - ja det gör det. men då har du iallafall sagt ifrån. allt sånt när det gäller djurs behandling är värt mer än att inte säga ngt.

Var bor du nånstans :eek: Det där har jag lyckligtvis sluppit undan...

Tack för stöd hur som helst :bow: Det är lätt när man inte ser nån omedelbar förändring att bli nedslagen och känna som att det inte blir nån skillnad alls, men det stämmer ju som du säger att Nån skillnad blir det ju ändå.

hur tycker du man under ett ridpass kan berätta för hästen att "ja, det är rätt" förutom genom att berömma med klapp och röst och inte harva mer på den övningen?

Hur man vill! :) Bara man använder det komandot just endast när man vill säga "rätt!" Tänk hur ofta man klappar hästen eller hur ofta man säger "bra". Man skall utveckla ett speciellt kommando som används just vid inlärning

Jag verkar kanske korkad nu men hur tycker du man under ett ridpass kan berätta för hästen att "ja, det är rätt" förutom genom att berömma med klapp och röst och inte harva mer på den övningen?

Jag har lärt mej att när hästen gör rätt så istället för att klappa på halsen/säga duktig,bra eller liknande kan man "klia" lite med lillfingret på halsen på hästen å säga duktig,bra, de va rätt. tillslut förstår hästen att lillfinger på halsen betyder att de va rätt. de kan tillochmed användas när man tävlar. framförallt i dressyr.

Liknande trådar

N
Ridning Hejsan alla kunniga! Tänkte slänga ut en hög frågor här och se om ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer! Det är nämligen så...
Svar
6
· Visningar
1 488
Senast: Tuvisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix