vad är gallor?

Bamse

Trådstartare
när min häst vetrinärbesiktades så stod de på pappret att han hade gallor båda bak, vad är de? hur får jag bort de? eller läker de av sig själv?:confused:

Sv: vad är gallor?

Gallor är ökad mängd ledvätska i en led. Massera med något liniment, jag använder "Legpaint", tar en linimentborste och borstar på på leden. Lindar benet/benen över natten. Gör så i 3 dagar så brukar gallan vara borta sen. Den ska ej vila, den ska röra sig mycket.

gallor är en ansamling av ledvätska, oftast vid kotan men det finns även tex.hasledsgallor och knägallor. oftast helt utan betydelse.

gallor kan hästen få utav en rad olika anledningar såsom för långt stillastående (många får gallor under natten i box) fodergallor eller av ansträngning eller av skada eller felaktig benställning eller fel verkat/skott. många äldre hästar får gallor.

om en galla kommer plötsligt och utan att man förstår anledningen eller den plötsligt blir hård så kontaktar alltid jag veterinär för att få en bättre utredning med böjprov och ev. röntgen eller u.l.

Gallor är ökad mängd ledvätska i en led. Massera med något liniment, jag använder "Legpaint", tar en linimentborste och borstar på på leden. Lindar benet/benen över natten. Gör så i 3 dagar så brukar gallan vara borta sen. Den ska ej vila, den ska röra sig mycket.

Detta tyckte jag lät lite läskigt...
Leg paint är ett milt blister och ska inte lindas på, då det kan uppkomma blisterskador om det görs fel, gör det gärna på dina egna hästar men ge inte ut det rådet om du inte kan visa det för egen hand.

Till TS: Använd istället ett vanligt liniment såsom blue lotion eller arnika o.s.v. om du vill linda hästen är det upp till dig.

Att hästen har gallor som är mjuka (känns som gelekuddar) är det ingen större fara för hästen. Alla mina hästar har gallor då de är äldre och har tävlats mycket, detta uppkommer senare i livet på många hästar. Det är ingen fara med gallor bara du håller koll på dem de ska inte bli hårda (små tennisbollar)
Gallorna brukar bli större och hårdare under natten när de står inne i stallet, men de mesta ska försvinna när hästen har varit ute en stund. Precis som föregående personer skriver, motion och rörelse är det bästa hjälpmedlet mot gallor, jag skulle inte vara så fundersam i ditt ställe.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
463
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 977
Senast: Lutten
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 600

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka