Vad är foderknutor?

lillamyggan

Trådstartare
Har en fråga

Vad är foderknutor, varför uppkommer de och från vad. Alltså vad är det som är fel i foderstaten?

Sv: Vad är foderknutor?

lillamyggan skrev:
Har en fråga

Vad är foderknutor, varför uppkommer de och från vad. Alltså vad är det som är fel i foderstaten?
Är inte foderknutor samma sak som proteinknutor,alltså för mycket protein i foderstaten?

Foderknutor kan komma av för mkt protein i maten.

Vanligtvis är det så att hästen får i sig någonting i fodret som det inte kan hantera. Te.x olika foder.
Båda mina hästar får knölar på ryggen så fort dom får i sig Krafft.
Den ena fick många knölar mer över hela kroppen i somras när dom bytte hage,det var tydligen något som han inte tålde.
Det behöver inte bara vara att de får i sig för mycket protein,det kan vara vad som helst de får i sig. Jag har löst mitt problem med att jag provade att ta bort ett foder i taget i 2 v. och såg om det blev någon skildnad.Sammtidigt som de fick örter som var renande.
Efter ca:3 v. var de fria från knölarna.
Jag hade tur,inte alla hästar som blir av med knölarna,en del blir kvar hela livet.
Lycka till..!:banana:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
503
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 238
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
981
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
882
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama