Vad ar felet?

E

Englishgirl

Har precis bojat rida en fin new forest ponny, men har problem att fa hasten att arbeta i form. Ar en typisk skogryttare som inte gjort annat an traskat runt i skogarna sa jag ar valdigt dalig pa dressyr (kan dock tillagga att jag ska borja ta lektioner). Till problemet igen, jag far inte hasten att jobba ratt, sa fort det blir jobbigt drar han ner huvudet och gar "under sig". Jag mjuknar ju direkt nar han gor ratt, men det kanns som detta ar hans satt att undvika att arbeta i form?!

Sv: Vad ar felet?

Jag vet givetvis inte hur din ponny är musklad och så, men enligt min tränare går hästar som inte är vana att jobba i form, tillräckligt musklade osv gärna i en "för djup" form. Enligt honom gör inte detta något, det är bättre att hästen jobbar så än inte alls, och då hästen byggt upp tillräckligt mycket muskler för att orka bära sig korrekt kan du börja lägga mera fokus på att få till en högre form. Jag tror alltså inte att du behöver bekymra dig över att h*n går för djupt i nuläget. Koncentrera dig istället på att mjuka upp hästen med mycket sidvärtsrörelser, öppna/sluta, serpentiner osv. och bygg muskler genom att klättra, och jobba hästen i en så bra form h*n orkar i nuläget, så ska du nog se att den "perfekta" formen kommer när ponnyn är redo för det ;)

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 948
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 949
Senast: Raderad medlem 120709
·
Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 366
Kropp & Själ Jag ar 30 nu och har lange varit dalig med hudvard. Jag har val anvant nagon cleanser, toner och dagkram, speciellt nar jag brukade...
Svar
10
· Visningar
1 015
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama