vad är felet med arab/varmblod

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pippsen
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
P

pippsen

Jag har länge funderat nu på vad folk har imot varmblod/arab korsningar? Jag persoligen tycker att dessa hästar är underbara men jag skulle gärna vilja veta vad ni som har dessa fördomar har för argument varför dessa hästar skulle vara oduliga till i princip allt? Eller varmblod i huvud taget, vad är problemet med dom? Dom är inte sämre hästar än någon annan häst, fullblod eller inte. Dom kanske inte kan hoppa de högsta klasserna eller tävla i den svåraste dressyren men det finns faktiskt varmblod som har varit med i OS. Om dessa hästar är så odugliga hur kunde då det varmblodet ta sej ända till OS?

Sv: vad är felet med arab/varmblod

Anledningen tror jag är att många sådana korsningar finns bara för att matten tyckte att hästen var söt och ville ha ett gulligt föl.

Och jag tror att alla på buke skulle avråda från sådan avel, oavsett vilken ras/raser det handlade om.
Sedan undrar jag hur länge sen det var ett varmblod med i os?
Jag personligen håller bara på med renrasiga araber och skulle aldrig titta åt en arabkorsning överhuvudtaget :cool:

Nu rider ju många av oss på varmblodig ridhäst av något slag, men jag gissar att det inte är den korsningen med arab du menar för det blir ju ingen korsning. Gissar att du menar varmblodstravare?
Jag kan inte se att det skulle vara något fel på den korsningen så länge individerna omsorgsfullt valts ut och matchar varandra. Sedan är frågan kanske mer varför du undrar. Är det varför just jag inte har valt en sådan korsning framför SWB så är det för att de SWB jag har valt har de egenskaper som dressyrhäst som jag önskar. Hade jag sysslat med distans är det möjligt att jag hade valt bort mina SWB till förmån för en arab/varmblodstravarkorsning från väl utvalda blodslinjer.

/U

Men frågan var VARFÖR folk avråder från det? Vad är det som inte de hästarna kan presetera som renrasiga kan så bra? Jag vet inte exakt när varmblodet var med i OS men huvudsaken är att hästen varit med och det är ett bevis på att varmblod, dom kan dom med.

Sedan undrar jag hur länge sen det var ett varmblod med i os?

De flesta hästarna så är med där är varmblod. Försök att hålla skillnad på Varmblod och varmblodig-travare.

Varför jag frågar är för att jag är nyfiken och trött på att alltid bli utpekad för att rida varmblod. Jag skulle vilja veta vad dessa människors problem är? Jag är inte ute efter att bli världsmästare i hoppning eller liknande utan bara att slippa bli trakasserad för att jag rider varmblod. Jag kan väl vara aktiv i hästvärlden fast jag inte tävlar och tränar som en galning.

De flesta hästarna så är med där är varmblod. Försök att hålla skillnad på Varmblod och varmblodig-travare.

jag vet mkt väl skillnaden, och jag kallar fortfarande "den varmblodiga svenska ridhästen" för halvblod. och varmblodstravare för varmblod, funkar ypperligt för mig, och jag tror inte en enda inte förstod vilken ras jag menade.

Men frågan var VARFÖR folk avråder från det? Vad är det som inte de hästarna kan presetera som renrasiga kan så bra? Jag vet inte exakt när varmblodet var med i OS men huvudsaken är att hästen varit med och det är ett bevis på att varmblod, dom kan dom med.

Jag minns inte att jag sett någon som avrått någon från korsningen att betäcka sitt arabsto med en lämplig varmblodstravarhingst om aveln varit genomtänkt, hingsten godkänd och avelsmålet realistiskt. Troligen sker korsningen oftare på andra hållet, att någon tar sitt gulliga varmblodstravarsto som inte presterat mycket och inte hållt så bra till första bästa tjusiga arabhingst vars största merit än så länge är att den gör sig bra på foto, iallafall i vissa utvalda vinklar.
Jag är ganska nyfiken på vilken varmblodstravaren var som var med i OS.För att underlätta för alla så kan du välja att kalla det för varmblodstravare och inte bara varmblod (en del kallar dem visst svenska varmblod har jag sett). Mina SWB är också varmblod (svenska varmblodiga ridhästar)
/U

Det där är väl ett rätt dumt argument? Så bara för att en individ har presterat något stort så kan alla av samma typ göra det? Då skulle ju jag kunna tävla OS i simning, för det gör ju Therese Alshammar, och vi är ju svenska tjejer båda två? Eller så skulle jag kanske kunna tävla VM nivå i hoppning, för det gör ju Malin Bayard, och hon är ju också en svensk tjej?

Vad jag menar med det är att man inte kan sätta egenskaper på en hel massa av individer bara för att EN individ presterat något. Då är du ju exakt lika fördomsfull som de du tycker klagar på travare är?

(och Jappeloup som jag misstänker att du refererar till var ju inte en ren travare och hade verkligen aldrig gått på en travbana, inte heller var den franska hästen som tävlade (vann?) VM för ett par år sedan en ren travare)

Varför jag frågar är för att jag är nyfiken och trött på att alltid bli utpekad för att rida varmblod. Jag skulle vilja veta vad dessa människors problem är? Jag är inte ute efter att bli världsmästare i hoppning eller liknande utan bara att slippa bli trakasserad för att jag rider varmblod. Jag kan väl vara aktiv i hästvärlden fast jag inte tävlar och tränar som en galning.

Som sagt, jag rider också varmblod, men om vi bortser från den petitessen..
Vem pekar ut dig för att du rider varmblod? Det enda jag kan se är att det behövs mer tid och jobb och en duktigare ryttare för att nå samma resultat om man omskolar sin varmblodstravare. Sedan vem som vill göra det spelar väl ingen roll, en del ser det som en extra utmaning och vill bevisa attd et går. Jag har sett ett par fina exempel här på buke, men det är ryttare som kunnat få fram ännu mer på en annan häst som har lättare för sig. Alla har vi ju olika tankar och mål med vår ridning.
Blir du verkligen trakaserad? Om du rider din varmblodstravare väl och i balans etc, så finns det väl inget fel med det. En del gillar att rida nordsvenskar, en del quarters, andra gillar araber, några engelska fullblod och vad det nu månne vara. Det är stor skillnad på att rida på ett sto och avla på henne. Alla ston behöver inte producera föl, min åsikt är att endast de som är riktigt bra ska vara i avel, och då matchas omsorgsfullt med en riktigt fin hingst som är värd att spilla ett år på ;).'
/U

Du kanske inte har sett någon som avrätt från varmblodig travare/arab men det finns gott om dom måste jag säga. Att du inte stött på någan kallas bara tur för vart man än vänder sej i hästvärlden så finns det gott om dom. Tävlingsmänniskor som bara ser hästar i ett pengar värde men jag ser mina hästar i ett annat värde osm kallar kärlek. Jag älskar hästar vill göra det bästa för dom. Och travare är inte mindre värda i mina ögon bara för att de inte är värda lika mycket i pengar.

Absolut! De flesta tar oss aldrig till toppen. :D

Men det betyder ju inte att man vill avla på sin hobbyhäst för det.

Alla ston behöver inte producera föl, min åsikt är att endast de som är riktigt bra ska vara i avel, och då matchas omsorgsfullt med en riktigt fin hingst som är värd att spilla ett år på ;).'
/U

:bow: tänk om endas riktigt bra ston och riktigt bra hingstar användes i all sorts avel, vad mycket bättre det skulle vara!

om de bara fanns fina ston och fina hingstar att avla på skulle inte ens hälften av alla oss hobby ryttare ha råd att köpa häst.

Du kanske inte har sett någon som avrätt från varmblodig travare/arab men det finns gott om dom måste jag säga. Att du inte stött på någan kallas bara tur för vart man än vänder sej i hästvärlden så finns det gott om dom. Tävlingsmänniskor som bara ser hästar i ett pengar värde men jag ser mina hästar i ett annat värde osm kallar kärlek. Jag älskar hästar vill göra det bästa för dom. Och travare är inte mindre värda i mina ögon bara för att de inte är värda lika mycket i pengar.

Jag vet inte om jag varit otydlig, men jag har givetvis sett att det förekommer trådar där folk avråds från att betäcka sitt skadade varmblodssto utan meriter med en eller annan arab i grannskapet. Precis som jag hoppas att jag skulle bli avrådd från att betäcka mitt SWB-sto om hon inte passar för ridning med grannens nordsvensk eftersom jag tycker att det kan vara trevligt att få en riktigt fin körhäst. Utan att ha koll på stammen på varesig stoet eller hingsten.
Jag har själv avrådit från att producera fler hästar som kommer att säljas allt för billigt, eftersom det inte finns någon direkt marknad för dessa blir de inte dyrare om det produceras fler. Flera av dessa säljs fast de någonstanns i motivering till betäckningen "aldrig skulle säljas". Nu är det inget självändamål i att hästar måste vara dyra, men många som kostar iallafall normalmycket kommer troligen oftare till någon normalkunnig än de som är absolut billigast. Sedan sitter inte älskvärdheten i varesig priset eller stamtavlan, men vill du ha chans att sälja till någon kunnig och duktig så gör du nog klokt i att välja hingst till ditt sto med största omsorg.
Vad är det dessa arab/varmblodstravarkorsningar kan som du är så förälskad i? Vad kan de som inte andra kan? Vad skall avkomman användas till?
/U

det är inte så enkelt som att man korsar 2 fina hästar och får en fin avkomma. Medelmåttiga hästar kommer man alltid få ändå.

Det enda jag kan se är att det behövs mer tid och jobb och en duktigare ryttare för att nå samma resultat om man omskolar sin varmblodstravare.

Alla ston behöver inte producera föl, min åsikt är att endast de som är riktigt bra ska vara i avel, och då matchas omsorgsfullt med en riktigt fin hingst som är värd att spilla ett år på ;).'
/U
Duktigare anser jag inte att man behöver vara.
Det kan vara riktigt svårt att rida/träna ridavlade hästar också. De tävlingsstammade hästarna är väl inte direkt kända för att vara lättridna.
Det finns ju väldigt få välutbildade varmblodstravare, men jag tror det handlar mer om vem som köper hästen. Tyvärr är det ju många småflickor som får varmblodstravare för att de är billiga, men självklart är det inte så med alla.

Håller med om det sista.

Att du inte stött på någan kallas bara tur för vart man än vänder sej i hästvärlden så finns det gott om dom. Tävlingsmänniskor som bara ser hästar i ett pengar värde men jag ser mina hästar i ett annat värde osm kallar kärlek.
Jag har faktiskt nästan aldrig mött folk som ser ner på varken travare eller kallblod. Det beror på hur man själv väljer att se på omvärlden!
Om jag tror att jag har en ful kjol så kommer jag tro att många tittar snett på den också. Sluta förvänta er att folk ska titta snett så kommer ni snart märka att det faktiskt är väldigt få som gör det ;)

Tävlingsmänniskor kan också älska sina hästar! :mad:

:confused:

Vad är det som är så roligt? :crazy:
Svaret på denna frågan är ju väldigt uppenbar.
"Vad är det som inte de hästarna kan presetera som renrasiga kan så bra?"

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 615
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka