VAD är fel??

S

sinner

tinker sto, tror hon är fem år(alltså inte gammal)
ONT i hela kroppen,främst bogmuskulaturen, hugger vid beröring
står bredbent fram, avlastar med bakdelen

började med att stoet högg efter ägaren
dagen efter vägrade hon resa sig ur boxen
dagen efter ville hon inte gå ut, men stod upp
tre veterinärer och en hovslagare är konsulterade och ingen kan säga vad som är fel.
enligt ägaren inget ovanligt som hänt, varken i hagen eller i stallet. hon rids inte.
stoet är i gott hull, får bra omvårdnad och ägarna är väldigt måna om henne på alla sätt, det är deras egen uppfödning och dom har mamman också.

nån som har en ide?

Sv: VAD är fel??

På vilket sätt har veterinärerna kollat på hästen då?

Får hästen tillräckligt med grovfoder? (Magbesvär kan ju ställa till mycket..)

vet har kollat allt. hovarna är kollade, böjprov gjorda, blodprov tagna, ja det mesta är kollat, inte borelia, inte den andra fästingsjukdomen(e-nånting) inte fång, hon har fått antibiotika-hjälper inte...tre veterinärer och ingen som kan säga vad som är fel.. hästen har blivit ett monster, hon är rädd för främmande och hugger eller sparkar om man försöker ta på henne. och hon brukar vara en lugn och trevlig körhäst som gillas att bli ompysslad.
finns det nån mer sjukdom som yttrar sig på detta sättet?(som ovan)

och ja, dom har fri tillgång på bra grovfoder. samma som alla andra år, sen hon föddes.

Hade det varit en hund eller katt så hade jag sagt hjärntumör.
Men jag har inte en aning om hästar kan drabbas av detta.

Har sett denna tydliga förändring av beteende hos hund med hjärntumör.

Men vi får hoppas att det är något annat, fäller hon mycket. Kan hon bara vara öm i kroppen av fällningen?

/B

Hade dom kollat borelia??
Säger sen som babe, kolla huvudet på hästen. Har nämligen en bekant som fick ta bort en häst som blev som din, om det var en tumör vet jag inte men det var nåt där dom hade hittat. Jag hoppas att det inte är så för din häst.
En annan sak jag kommer att tänka på är nervsystemet, hur det funkar.

Jag hoppas att det går att få ordning på hästen, låter ju som det är en toppen häst i vanliga fall.

Är hon kollad på klinik? Om inte finns det någon möjlighet att ni kan frakta henne på ett säkert sätt till en klinik?

Jag skulle också gissa på någon typ av tumör.

Hoppas det löser sig

svarar alla.
det är inte min häst, men jag har kännt henne sen hon kom ut.
ägarna är förtvivlade dom ska försöka sig på att få in henne i en transport och ta henne till klinik, hur dom lyckas med det vete gudarna.. tycker så himla synd om hästen... borrelia är kollat och ja, det mesta.. hon har ju blivit bättre än i början(såg henne inte då) men jag blev chockad över att träffa henne igår.. tror inte på tumör, hon är rädd och har ont, det räcker med om du tittar på manke/bogpartiet så blir hon rädd och börjar hugga i luften... en vet trodde att hon kanske hade gått omkull i hagen eller nåt, men jag tycker det känns konstigt.. hela grejjen känns skum.. jag hade trott benhårt på fästingburen sjukdom om dom inte redan hade kollat det...

Ja jag tänkte också säga fästing sjukdom eller fång,men tumörer har jag ingen erfarenhet av..låter snarare som att en rejäl smäll har ställt till med något i bogen.Klinik är nog en väldigt god idé..så dom kan röntga/ultraljuda för att se vad som finns i bogen.Kan inte vet ge något smärtstillande innan dom lastar henne.Kanske räcker med butta eller fenadyn?
Annars kanske någon vet har en portabel ultraljudsmaskin i närheten? Jag vet en häromkring som har en för att ultraljuda dräktiga ston,den kanske funkar på detta med?

Gick det alltså att ta ut henne och göra böjprov? Hon kan alltså gå? Avlastar hon fortfarande bak? Hon kan ju ha en fraktur i bäcken eller vart som helst. Vet även ett föl som bröt nacken, men stod upp med fruktansvärda smärtor i flera dagar innan man hittade felet och avlivade den.
Kan du beskriva mera detaljerat?

min gammla häst hade för många år sen liknande symptom, dock inte sur eller aggressiv, det fanns inte i honom.... men han var stel och ömmade över hela kroppen, särskilt bog och undersidan av halsen. var hos vet som inte hittade något, togs även borrelia prov.

åkte till en alternativare med honom, som sa att han hade inflammationer i så gott som alla muskler. han löste upp några låsningar, ordinerade homeopatmedel samt skrittpromenader. hästen blev helt frisk.

har det tagits blodprov? det kan åtminstone säga något om det rör sig om en infektion.

jag har en katt som haft hjärnhinna- och ryggmärgsinflammation. han ble först okoordinerad, kunde sen inte stå upp alls, inte äta.. kunde plötsligt morra och skrika rakt ut i luften. han var dock mkt sjuk, låg som i koma i flera dagar. veterinärerna på kliniken trodde han skulle dö, men han blev frisk. hästen verkar ju inte lika almänpåverkad, och vad jag förstått så innebär problem i hjärnan oftast att djuret blir väldigt dåligt. så jag tror snarare att det är något lokalt...

jag skulle röntga bogpartiet eftersom smärtan verkar vara störst där. om inte det ger något så få en kiropraktor ed att kolla på henne.

ja hon kan både gå och springa nu. svårt att förklara, men som sagt, hon har blivit bättre, men är absolut inte bra.. från början kunde/ville hon inte stå, sen har det ju utvecklats åt rätt håll, men som sagt, hon är inte frisk.. i hagen är hon enligt ägaren som vanligt, men hon ligger ner mer nu. dom har dock sett henne trava i hagen.

det syns mer på henne i boxen att hon mår dåligt, och så fort nån kommer i närheten av henne så lägger hon öronen bakåt.. detta har väl också med att göra att hon har träffat tre veterinärer som har klämt och kännt och stuckit med nålar och annat otrevligt.. dock reagerar hon kraftigt bara man rör vid henne, även när ägaren gör det. rykt är inte att tänka på..

jag skulle röntga bogpartiet eftersom smärtan verkar vara störst där. om inte det ger något så få en kiropraktor ed att kolla på henne.

Man kan inte röntga bogen på en häst, det är för tjockt! Så tyvärr faller detta.

TS:
Är några vanliga blodprover tagna, där man kollar tex asat och ck för att se om man har muskelsönderfall efter muskelskada, infektionsbild?

Som jag förstod det, så avlastar hästen framdelen genom att ta mer vikt på bak. Rätt? Visar hästen hälta på böjproven? Reagerar på smärta på visitertång? Hur har hästen kunnat böjas/undersökas hemma om man inte kan titta på hästen utan att den hugger?Och det är bättre nu än det varit?

En fläkningsskada? Skada på mankens tornutskott efter tex överrullning i stenig hage?
Har man testat att behandla med antiinflammatoriskt/smärtlindrande för att se om det gör nån skillnad? Bedövat leder?

dom har kollat infektion utan att kunna hitta något, vilka andra prover som har tagits vet jag tyvärr inte. ja, hon avlastar framdelen genom att sätta under sig bakbenen mer än normalt. hon visade ingen hälta vid böjprov, inget fel med hovarna heller, kollade både av vet och hovslagare. jag vet inte hur vet bar sig åt, men dom var flera att hålla henne och undersöka. jag det är bättre nu än innan, själva tillståndet alltså, aggressiviteten har väl förvärrats innan, men det kan ju bero på vet också.
kan ju vara en skelettskada, det sa jag med när jag kollade på henne, dom ska som sagt ta henne till klinik för att kolla igenom henne ordentligt. hon har fått antibiotika, men det fungerade inte. ingen smärtlindring vad jag förstod. inte bedövat leder, eftersom hästen inte är halt enl böjprov. det sitter nån annanstans...

konstigt, vet en som fick konstaterad spricka i bogen efter röntgen??
om man kan röntga ryggen, bäckenet osv måste man väl kunna röntga bogområdet också. :confused:

möjligen kan man friprojicera bogleden, det vet jag inte, men inte bogbladet, där är det för tjockt.

Bogleden brukar funka att röntga, scintröntgen är ju annars ett alternativ till bogen.

Jisses. Läst hela tråden, det låter väldigt obehagligt.
Man tycker att veterinärerna borde leta tills de hittar något. :s
Har man kollat muskler och skelett? Du säger att dom har kollat hovarna men dom kanske behöver röntgas? Hovsprickor gör ont.
Hoppas verkligen att det löser sig.//höstmåne

Fast scint är ju inte röntgen, det är ju joniserande stålning från ett insprutat radioaktivt ämne som man kan avläsa ökade mängder av vid en skada mha en gammakamera.

jag har inte hört av ägarna så tyvärr kan jag inte uppdatera så mycket. tror inte på att det är hovarna eller benen alls för den delen, det känns som om det har med nerver eller något sånt att göra... och det är klart, hästar måste väl också kunna klämma nerver vid ryggen, eller?

Liknande trådar

Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 266
Senast: Habina
·
Övr. Hund Tänkte höra lite om era åsikter om en väns hund. Hon är knappt ett år och Dansk/svensk gårdshund, tik. Idag så var hon ute med mig...
Svar
3
· Visningar
1 041
Senast: Fragile
·
Ekonomi & Juridik Vet inte vad jag vill, är bara så jävla förbannad nu. Jag har vetat att Sverige är helt värdelösa när det gäller att straffa...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 729
Senast: BIMM
·
S
Träning Hej! Jag hoppas kunna få lite tips i hur jag bäst sätter mig i respekt hos en häst som jag lånat i sommar. Hästen i fråga är ett åtta...
Svar
4
· Visningar
1 561
Senast: susanna.davidsson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår