Vad är fel?

Corax

Trådstartare
Min tvååring verkade idag väldigt nedstämd vid insläpp. När jag tempade hade han 40.9! :o
Pulsen låg på hela 69 slag/min.
Magen lät och han hade inga koliksymptom men hade inte bajsat vid nattning (då hade han varit inne i nästan fem timmar)men kissat åtminstonde en gång. Han har inget sår och är inte varmare i ngt ben. Han snorar inte, hostar inte och har rosa slemhinnor.
Han har heller inte druckit något på många timmar så jag sprutade i honom en liter.
Hösilaget har han nappat lite på och samma med kraftfodret men det var ändå kvar mycket av båda vid släckning.
Tempen hade i alla fall sjunkit till 39.9 då.

Kan de bli så pass allmänpåverkade med så hög feber av ett förkylningsvirus? Eller vad kan det vara?
Man oroar ju halvt ihjäl sig när de är dåliga.

Sv: Vad är fel?

Min häst blev i 2 - 4 årsåldern dålig ett par gånger på det sätt du beskriver. Hög feber (41 grader) och väldigt hängig, inga "förkylningssymptom". En gång med tillhörande lös mage och noll matlust. Virus enligt vet. båda gånger, jag minns inte exakt vad provsvaren gav för svar.

Jag skulle nog kontakta veterinär för att ha beredskapen om hästen blir sämre och inte vill äta och dricka under längre tid.

Jag har självklart redan varit i kontakt med veterinären. :) Hon trodde på virus.
Först när jag märkte att han var dålig så började jag oja mig för fång och alla möjliga hemska sjukdomar.
Nu på kvällen gjorde jag ju bedömningen att han inte behövde komma under vet.vård utan kan vänta tills i morgon. Jag hoppas jag hittar en pigg och glad häst i boxen och inte en död vid utsläpp. :crazy:

Behandlades din häst på något sätt?

"Små" hästar kanske kan få 'tre-dagars-feber' precis som barn? ;)

Jag har självklart redan varit i kontakt med veterinären. :) Hon trodde på virus.
Först när jag märkte att han var dålig så började jag oja mig för fång och alla möjliga hemska sjukdomar.
Nu på kvällen gjorde jag ju bedömningen att han inte behövde komma under vet.vård utan kan vänta tills i morgon. Jag hoppas jag hittar en pigg och glad häst i boxen och inte en död vid utsläpp. :crazy:

Behandlades din häst på något sätt?

"Små" hästar kanske kan få 'tre-dagars-feber' precis som barn? ;)

Nä, det är verkligen fasligt när de är så där dåliga, krävs inte mycket fantasi för att få ihop dödliga sjukdomar.

Min häst fick en B-vitamin spruta första gången han var dålig, andra gången ingen behandling alls. Vet. var dock ute och kollade honom - han bara låg i boxen :crazy:
En unghäst i nuvarande stallet fick febernedsättande vid ett par, tre tillfällen när hon hade liknande symptom - men hon åt eller drack öht inte och var dålig med riktigt hög feber ganska länge (säkert 1 vecka).

Min shettis fick ifjol, som tvååring, över 40 graders feber som steg och steg inga andra symtom! Jag ringde distriktsveterinären, då det självklart var en söndagkväll det hände, och mer eller mindre tvingade henne att komma ut. Hon kollade upp honom, puls, slemhinnor m.m. och "trodde" att det var ett virus, just typ tredagars för barn. Han fick febernedsättande samt pencillin som han skulle få intramuskulärt i 5 dgr. Febern sjönk, han började äta och blev jättefrisk "på en gång" men pencillinsprutorna 4 dgr till var ingen höjdare att ge! Min stora häst fick inga symtom alls så jag tror att veterinären hade rätt den här gången, att det var lite som när mina barn var små och fick 3-dagarsfeber. Håller tummarna för att allt ordnar sig. // Åsa

Abortvirus är tyvärr det första jag tänker på, i den form stona kastar av så är just hög febertopp och inga andra symtom det som man vanligast ser.

Jag satt faktiskt och letade runt för några år sedan när min ena valack pang fick 41 graders feber och inga andra symtom alls och de enda två sjukdomar som detta var typiskt för var abortvirus och erlichia, min hade erlichia (som tur är då vi ju annars hade fått isolera mitt i tävlingssäsongen och unghästkval).

Jag tänkte också på ehrlichia ögonblicket efter jag såg vad termometern visade. Men jag tror inte det... Å andra sidan så skulle det vara ödets ironi då hästen haft fem fästingar i hela sitt liv. :grin:

OM det nu skulle vara abortvirus så är jag ruggigt glad över att vi inte har några dräktiga ston i stallet Eller i närheten av oss.
Ja oavsett vad det är så är jag glad att det inte är mitt i tävlingssäsongen.

Någon som vet hur lång inkubationstid det är på virussjukdomar? Det skulle vara intressant att veta vart det kommer i från.

Slutligen en rapport om hästen.
I morse hade han 39.15 och var mycket piggare. Pulsen var nere på 47 och han åt hösilaget lite mer entusiastiskt än i går. Han hade bajsat ett godkänt antal högar under natten men varken druckit eller ätit kraftfodret.
Jag blandade till ljummet (silat)betfor-vatten åt honom och då drack han i alla fall ca 4 liter. Sen spred jag ut hösilaget på snön så kanske han får i sig lite vätska genom det också.

varför ge pencillin om man misstänker virus :confused: ges det fortfarande "på rutin" trots all resistensutveckling?? :mad:

Kan också vara vanlig hästinfluensa(Rhinovirus) som drabbar alla unghästar i ålder 0-3 år... Alt A2 som har figurerat runt i hela landet, Men ett Virus är ju troligt iaf, sen kan vi alla spekulera vilt, OM VILKET Virus det ÄR... Men så länge inga prover tas så lär vi aldrig få veta... Vacc hästar blir mindre sjuka än ovaccinerade (Som faktiskt kan dö tom...), Hoppas att din är vaccinerad!

Slutligen en rapport om hästen.
I morse hade han 39.15 och var mycket piggare. Pulsen var nere på 47 och han åt hösilaget lite mer entusiastiskt än i går. Han hade bajsat ett godkänt antal högar under natten men varken druckit eller ätit kraftfodret.
Jag blandade till ljummet (silat)betfor-vatten åt honom och då drack han i alla fall ca 4 liter. Sen spred jag ut hösilaget på snön så kanske han får i sig lite vätska genom det också.

Vad skönt! Hoppas han fortsätter så. :)

Självklart är han vaccinerad! :)

Igen som är kunnig ang inkubationstider?

Igår vid insläpp var han precis som vanligt och åt som han skulle. Tempen kollades dock inte då det inte var jag som tog in/nattade. Ansåg att han inte kunde må allt för dåligt när han åt så pass bra. Vatten fick han i sig också.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka