Vad är fel?

V

Väktare

Hej! Jag bara måste ha hjälp för nu är jag så osäker så det är inte klokt! Jag har ett varmblod som började ridas in i mitten av oktober förra året. Han är 4 i år och har aldrig travat. Jag tog det väldigt lugnt med honom hela vintern och krävde mer över sommaren och nu. Han har musklat sig lite men har inte så mycket muskler över rygg och rumpa. Problemet är att i traven när han ska trampa under sig och gå på tygel så rätt som det är så kraschar hela bakdelen. Han tappar hela bakpartiet och tappar nästan andan. Det är jätteäckligt att sitta på när han gör så och det är inte kul för han själv heller. Gör jag fel, är han för svag, hur skall jag låta honom gå, huvet upp eller ner? Snälla hjälp mig för jag är osäker på om det kanske är nåt fel med bakpartiet på honom! :(

Sv: Vad är fel?

Ta ut kotknackare och massör och se vad de kan hitta, han kan ha låsningar eller liknande som gör att han inte har koll på kroppen.

Hej. Har du testat att longera honom, med en så kallad pessoa sele.
Jag har själv haft en massa travare som har gjort typ likadant i trav. Jag byggde upp deras rygg muskler innan jag ens börja rida dem. Man behöver inte hålla på länge med den var gång tar det lugnt i början och att de ehj ska gå så långt inspända sen ökar man allt eftersom... Men det kan ju även vara fel i rygg ...

Hejsan.
Jag har ett Varmblod som förr också gärna tappade baken.
Han var sne i korset och det gjorde så han drog upp huvudet och tappade rytmen mellan framben och bakbenen. Sen har jag tränat mycket med tömkörning och körning. Han ser nu mer ut som ett halvblod och är väldigt fint musklad. Tycker du ska ha någon bra som kollar igenom honom och så tycker jag att du ska träna 8:an med han när du longerar så han kan balansera upp sigsjälv. Det behöver inte vara något fel men han kanske bara inte orkar bära upp någon medans han ska hitta balansen.
Lycka till /Linnea

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 882
Senast: __sofia__
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 424
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 993
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 425
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar