E
Egonson
Har fått lite onda aningar om att hästen har ont/ev känner obehag, är snemusklad eller stel.
Hon fattar alltid höger galopp, svårt eller näst intill omöjligt att få henne till vänster galopp.
Alltid när jag rider går hon och liksom flyttar över min tyngd till vänstra sidan så att jag sitter snett, samtidigt som hon "ställer sig" till vänster (detta även på lång tygel ute i skogen).
Hon är även svår att longera, ovillig att trava.
Alltså hon har svårt att gå på böjda spår i trav, även ganska seg i skritt.
Hon surar när man spänner gjorden (mjuk och formsydd så det är inte den det är fel på) och vill inte gärna stå stilla när man sitter upp.
Har funderat på lite olika anledningar, så som att jag sitter snett, eller att sadeln är sne.
Men det kan inte vara någon av dem,
för jag sitter rakt och jämnt på alla andra hästar och även i denna sadeln på annan häst.
Lite sadelhistoria:
Vi köpte sadeln förra våren med hjälp av en duktig equiterapeut.
Då låg den perfekt på henne och hon hade inga "problem" med den alls. Det funkade aldeles utmärkt hela sommaren och allt kändes jättebra.
Nu är hon mera vältränad och mera musklad än hon var då, har även blivit mera rak i ryggen från att ha varit ganska svankig.
Har också sett att sadeln verkar vara lite smal i framvalvet, altså att det trycker ganska mkt på sidorna där jämfört med längre ner.
Hur kan jag ta reda på vad som är fel?
Ta ut equiterapeuten igen?
Skulle jag gissa tror jag ganska säkert att sadeln inte passar längre,
men jag är ju inte så haj på sånt här så jag tar tacksamt emot tips av er.