Vad är fel?

Sv: Vad är fel?

Kan för lite för att uttala mig om hur sadeln ligger på din häst, MEN jag har själv en Prestige Versailles som glidit bak på samtliga hästar jag använt den på, även den som den provades ut till. Nu tror jag att du har en Arezzo? Under en period red jag istället i en sådan och även den gled antingen fram eller bak på samtliga hästar... Kanske ett Prestigeproblem?
 
Sv: Vad är fel?

det kan inte vara så att sadelgjordsläget är dåligt? ta en bild med sadelgjorden är spänd där hela bröstkorgen och ner till knäna syns..
 
Sv: Vad är fel?

Ja, uppenbarligen kanu för lite. Om sadeln glider så är det för att den inte passar, inte för att det är ett speciellt märke...
 
Sv: Vad är fel?

Fast jag tycker den ser för smal ut o om den *klämmer* lite i fram o lossnar i bak så innebär det att bommen inte passar din hästs rygglinje. Att den åker bak tyder både på att den är för smal o att bommen inte passar din häst.
'
Innan du värmer fler ggr tycker jag du ska prova andra sadlar av andra modeller och även samma modell av sadel men i vidar bomvidd. Då får du en uppfattning om det är vidden eller bommen som inte passar.
 
Sv: Vad är fel?

Ok, tack för info:) Ska även hälsa sadelutprovaren det!:idea:
 
Sv: Vad är fel?

Sadelutprovaren var här igår. Jag började med att rida i alla gångarter för att hon skulle få se hur sadeln "betedde" sig när jag rider. Hon såg då att den åkte bak en bit vilket är problemet. Sedan sadlade jag om och red med en pad med lera i som lämnar avtryck så man kan se om sadeln trycker någonstans eller om det är jämt tryck över hela ytan red också med en fårskinnspad över den. Jag travade och galopperade i 10 min. Satt sedan av och hon kontrollerade avtrycken på padden, det såg bra ut sadeln har ett jämnt tryck över ryggen. Sedan mätte hon Oriandas rygg och sadeln.
Hon tyckte att sadeln hade rätt bomvidd men att den nu var lite för vid. Hon tyckte att sadeln passade men att jag ska rida med en fårskinnspad för att förhindra att sadeln åker bak. Så jag ska prova det nu måste bara köpa en ny för den jag har nu är lite för tunn och har ingen kant därbak. Dock är jag väldigt emot det här med att rida med padd för att sadeln ska passa, jag anser att sadeln ska passa även utan padd. Vet faktiskt inte hur jag ska göra får nog fundera lite. Ska iaf prova att rida med fårskinnspad så får vi se.
 
Sv: Vad är fel?

Sadelutprovaren var här igår. Jag började med att rida i alla gångarter för att hon skulle få se hur sadeln "betedde" sig när jag rider. Hon såg då att den åkte bak en bit vilket är problemet. Sedan sadlade jag om och red med en pad med lera i som lämnar avtryck så man kan se om sadeln trycker någonstans eller om det är jämt tryck över hela ytan red också med en fårskinnspad över den. Jag travade och galopperade i 10 min. Satt sedan av och hon kontrollerade avtrycken på padden, det såg bra ut sadeln har ett jämnt tryck över ryggen. Sedan mätte hon Oriandas rygg och sadeln.

Men hur kan den ligga an jämnt över ryggen om sadeln glider bak? Eller låg den still när den var så upp pallad av paddar då?

Hon tyckte att sadeln hade rätt bomvidd men att den nu var lite för vid. .
Du menar att den var för vid i bomvidden
Men bommen var lagom svängd för rygglinjen?

Hon tyckte att sadeln passade men att jag ska rida med en fårskinnspad för att förhindra att sadeln åker bak. Så jag ska prova det nu måste bara köpa en ny för den jag har nu är lite för tunn och har ingen kant därbak. Dock är jag väldigt emot det här med att rida med padd för att sadeln ska passa, jag anser att sadeln ska passa även utan padd. Vet faktiskt inte hur jag ska göra får nog fundera lite. Ska iaf prova att rida med fårskinnspad så får vi se.

Jag tycker nog att det är ok att rida med pad under en uppbyggnads period. Men din sadel ligger i bakvikt, inte jättemycket men ändå och det tyder inte på att den är för vid.

Jag tycker det är jättebra att du funderar så mycket själv o ifrågasätter saker. Prova med padden ett tag, framför allt prova när du hoppar så du verkligen vet att sadeln sitter kvar där den ska. Och under tiden kan du väl fråga dina vänner om du får prova deras sadel på din häst för att lära dig mer om vad som passar o inte?
 
Sv: Vad är fel?

Men hur kan den ligga an jämnt över ryggen om sadeln glider bak? Eller låg den still när den var så upp pallad av paddar då?

Du menar att den var för vid i bomvidden
Men bommen var lagom svängd för rygglinjen?

Jag tycker nog att det är ok att rida med pad under en uppbyggnads period. Men din sadel ligger i bakvikt, inte jättemycket men ändå och det tyder inte på att den är för vid.

Jag tycker det är jättebra att du funderar så mycket själv o ifrågasätter saker. Prova med padden ett tag, framför allt prova när du hoppar så du verkligen vet att sadeln sitter kvar där den ska. Och under tiden kan du väl fråga dina vänner om du får prova deras sadel på din häst för att lära dig mer om vad som passar o inte?

ja den låg still med 2 paddar under. Sadelutprovaren tyckte att den var lite för vid nu när den är omvärmd och hon sa att skulle jag värma om den till 37 så kommer den hamna på manken. Ingen av de andra sadlarna jag har hemma passar min häst och har inte så många vänner som rider, fick låna en Pessoa från en kompis ett tag och den låg inte bra. Min häst är lång men har ett väldigt kort sadelläge. Jag håller med i allt du skriver och jag känner på mig att det kommer sluta med att jag kommer få köpa en annan sadel. Får se hur denna sadeln sitter nu när jag hoppar om den åker bak då med fårskinnspadd under.
 
Sv: Vad är fel?

ta lite bilder där man ser mer av hästen, att bara se 1 dm framför och bakom sadeln ger inte oss här på buke något att fundera över..

ta helkroppsbilder och när du longerar med sadeln på..
sadelgjordsläget kan som sagt ställa till det, hästen kan också ha en sådan muskulatur att den puttar bak alla sadlar för att ryggmusklerna arbetar så.. Det kan även vara så att du rider bak sadeln, precis som att en sned ryttare rider både häst och sadel sneda..

passar sadeln med en padd så att den inte trycker eller klämmer så använd en brösta under en kort tid.. bröstor är inte av ondo som många anser om "hjälptyglar", även den mest välpassande sadeln kan glida bakåt på en välmusklad hopphäst i ett språng eller under arbete..
 
Sv: Vad är fel?

min förra sadel åkte aldrig bak. Denna åkte som sagt inte bak i början så detta är ett nytt problem. Jag har aldrig behövt rida med brösta innan så jag tycker det beror på sadeln om jag helt plötsligt måste börja med det. Har provat rida med förbygel och det hjälpte inte. Inte för att det är lika bra som en brösta men ändå.
ska försöka ta bilder
 
Sv: Vad är fel?

Nej, det kan ju vara olika med olika sadelmärken, vad var det för märke på den förra sadeln och varför behövde du byta?

Det kan vara så att denna sadel sitter bättre än den förra och hästen har kunnat bygga upp ryggmusklerna mer och nu använder ryggmusklerna ordentligt..

men kolla när du longerar, om och när sadeln börjar åka bakåt, känn även efter när du sitter i sadeln om den åker bak om du hänger i framvikt eller bakvikt, och om den påverkas när du förflyttar vikten från sida till sida, du får testa med ganska överdrivna viktförflyttningar..

vad har du för sorts sadelgjord förresten? glider den med bakåt eller stannar den på samma ställe?

hoppas att det löser sig :)
 
Sv: Vad är fel?

hade en Stübben som jag inte trivdes i den gav inte så bra stöd i hoppningen och så ville jag "köpa upp" mig till en finare sadel tji fick jag för det...
Dock tycker jag att hästen jobbar bättre med ryggen än någonsin i denna sadeln. Har en Prestigegjord med magplatta, den åker också bak liksom sadeln.
 
Sv: Vad är fel?

Men om hon jobbar bättre än nånsin med ryggen kankse det är just därför?
Säger dock inte att den passar i övrigt men det kan ju vara en annan linje att kolla upp.
Hoppas det ordnar sig, är ju så jobbigt med sadlar :/
 

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 072
Senast: Freazer
·
Utrustning Hoppas det finns någon som är riktigt duktig på olika ullstoppningar här! Jag har en superduper känslig, riktig prinsessa på ärten...
Svar
15
· Visningar
1 653
Senast: caballus
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp