Vad är fel? Sadelproblem

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Ka-tjiing
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 678
K

Ka-tjiing

Upptäckte med ve och fasa att hästen fått ljusa fläckar på båda sidorna nedanför/bakom manken, och att hon börjat tappa hår :confused: Känner man på ena sidan är det även lite små "upphöjningar".
Har min tanke på att det skulle vara hoppsadeln.
Hur gör jag nu? Rider jag barbacka tills det är borta och sen byter sadel?
DSC02143.jpg

DSC02147.jpg

Sv: Vad är fel? Sadelproblem

Rider barbacka för att du inte har en passande sadel och samtidigt letar en ny sadel :idea: ?

Hur kan det egentligen bli såhär av sadeln? Trycker den illa av just den sadeln, eller är det bara för smal?

jag tycker det ser ut som att sadelns ortspetsar har gnagt in i hästen:o

Hade sålt den sadeln illa kvickt och letat upp en annan, som passar.

Absolut, den sadeln kommer inte ligga på hästens rygg mer.
Det är en Wintec sadel som man kan byta koppjärn på, kan det ha något att göra med det...?
Red en långritt på 12 mil med denna sadel nyss och det var efter det som jag märkte det, kan det kanske ha varit så att sadeln legat illa en längre tid men att hon fick såna här symptom av att den låg på ryggen en längre tid?

Det kan vara friktion för att den ligger löst där också, det kan vara av värmen och svett under så lång ritt, det kan vara en rad skäl. KOlla hur sadeln ligger helt enkelt för att få veta vad som är orsaken.

Jag skulle ta ut en sadelutprovare som fick titta på sadeln, om den verkligen ligger bra på hästen. -om inte så sälj den som du har nu och köp en ny som passar (med hjälp utav sadelutprovare!) .

Har precis köpt en ny dressyrsadel med hjälp av sadelutprovare, men det här är alltså hoppsadeln, så jag har en sadel att rida i, ingen fara på den punkten :)

Har precis köpt en ny dressyrsadel med hjälp av sadelutprovare, men det här är alltså hoppsadeln, så jag har en sadel att rida i, ingen fara på den punkten :)

Då kan väl sadelutprovaren hjälpa dig med hoppsadeln också?? :confused:

Kan ju vara så enkelt att koppjärnet är för smalt och behöver bytas till ett vidare.

När håret gnuggas av kan det lika väl vara tvärtom, dvs för vid sadel, sadeln ligger inte still som den ska utan gnider och det blir friktion som gnuggar bort håret, men det kan lika gärna bero på för vid/för svängd/ för rak sadel så ha inte så bråttom med lösningarna....

Ts gör bäst i att be om hjälp med att titta hur sadeln ligger.

ja därav ordet KAN. Vet mycket väl detta men det är också helt omöjligt att säga vilket utan att ha sett hästen i fråga live, därför är det även ganska dumt att ge tips och råd överhuvudtaget om vi ska dra det till ytterligheter;)

*kl*

De gånger jag stött på liknande har det berott på lång nötning och av något för vid sadel som hamnat lite i framvikt.

Då kan väl sadelutprovaren hjälpa dig med hoppsadeln också?? :confused:

Nä alltså.
Jag går i skola 23 mil hemifrån, och provade ut dressyrsadeln precis innan jag började skolan.
Det var först en vecka senare då jag hade kommit ner till skolan som jag upptäckte detta. Alltså lite långt för sadelutprovaren.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 792
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 118
Senast: __sofia__
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 738
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 079
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka