Vi har en häst i stallet som beter sig mycket märkligt sedan ett par dagar. Det började i fredags då jag såg henne rulla sig och sen fara upp och springa iväg som om hon blivit biten av något eller stuckit sig på något (?). Var orolig några minuters och stog och bet sig mot magen/ryggen, sparkade och piskade med svansen. Visiterades utan resultat. Reds sedan lördag och söndag utan att något särskilt upptäcktes. Söndag kväll får hästarna ut en ensilagebal i hagen, den första för i år så de äter antagligen rätt mycket. Måndag förmiddag tas denna häst in i stallet och efter några minuter blir hon väldigt orolig. Springer runt i boxen, sparkar, slår med svansen osv. Tolkas som kolik och hösten behandlas därefter. Jag har lite dålig koll på exakt vad som gjordes men promenader/longering och veterinärkontakt. Blir bättre av sig själv under dagen. Mår bra på kvällen och släpps i hage, dock utan ensilage. Mådde bra i morse vid tillsyn men ett par timmar senare när medryttaren kommer och har borstat en stund börjar hon åter sparka, fläkta hysteriskt med svansen och vanka oroligt. Går över efter ett par minuter och hon blir lugn igen. Som om smärtan kommer i attacker. Denna häst brukar alltid bajsa när man tar henne i hagen men det gjorde hon inte idag. Visiteras noggrannt för hundrade gången men utan fynd. Släpps åter ut i hagen med ensilaget då den är precis utanför mitt fönster (inte min häst men jag bor på gården). Hon ställer sig och äter, först helt lugnt men börjar sedan vifta med svansen igen, ungefär som om det var mitt i sommaren och mängder med broms. Alla andra hästar är helt lugna. Eftersom hon inte slutar med det tas hon åter in i stallet där hon åter blir hysterisk... Upp på ridbanan, longeras några varv, stannar och bajsar. Då går vi fram och klämmer igenom henne ännu en gång och hittar ett äckligt litet kryp under svansen, precis bredvid sidan. Ser ut som något fästing-liknande med hullingar, fast större. Jag har aldrig sett något liknande. I ren reflex viftas den bort av mig och det ångrar jag nu, vad var det för något? Sedan dess är hösten lugn, frågan är om det var för att hon bajsade eller för att den supersnuskiga varelsen bitit henne? Men i flera dagar?
Förlåt för novellen... Någon som har några tankar?
Förlåt för novellen... Någon som har några tankar?