Sv: Vad är fel? Hjälp, snälla.
knapplån
jag var med om en liknande grej i ett travstall där jag jobbade: en av skötarna skulle ut med treåringen (regelbundet körd i ett års tid, drygt) och selar och spänner för som vanligt, men plötsligt får hästen fnatt och kastar sig ut med rockard och allt, löper rakt igenom hagar och staket, släpar med sig både cyklar (tog ett varv över gården där cyklarna stod), höhäckar och en massa annat. slutligen stupar hästen och få klippas loss från rockarden.
hästen halde ALDRIG visat sådana tendenser tidigare, och efter några dagars vila och vet.koll så skulle ägaren testa att köra igen. hästen var lite spänd, men det gick bra. efter detta visade han aldrig mer sådana tendenser.
vad som faktiskt hände den där gången när han löpte amok kan nog ingen säkert tala om, men det kan egentligen bero på vad som helst; insektsbett, nerv i kläm, något som skaver/gör ont o.s.v. huvudsaken var dock att han inte uppvisade tendenserna igen och han blev en fin travhäst.
jag tycker att du ska ta hjälp av någon som känner hästen, kanske den förra ägaren, och testa att sela på men kanske på något annat ställe än där hästen flippade. kanske någon bara kan hålla hästen när du selar. kolla över utrustning och se om selen skaver/gör ont. den har ju inte samma tryckpunkter som en sadel, kanske är det t.ex. svanskappan som irriterar eller liknande.
mitt råd är i alla fall att prova igen, men lungt och försiktigt och med massor av hjälp från andra. annars finns risken att hästen alltid kommer att förknippa sele och körning med något som är farligt/obehagligt. och även om det är en fin ridhäst så är det alltid kul att ha alternativet att kunna köra ibland