Det förmodar jag. Jag försöker bara belysa att behandlingen med butta är betydligt mer än "bara" smärtstillande. En NSAID-behandling förhindrar också skadeverkan av inflammation och endotoxinpåverkan och en tidigt insatt behandling förbättrar prognosen för tillfrisknande. Det är alltså en behandling som gör mer än bara "tar bort symptomen".
Jag anser att det det är en fara i att hästägare tror att butta bara ges till fånghästar för att lindra smärtan och därmed inte förstår hur viktig behandlingen är; "han såg inte ut att ha så ont så jag minskade på dosen". Hur stor skada kan en sådan felinformation och handling orsaka!?
Ofta diskuteras NSAID-preparatens biverkningar (främst gastrointestinala störningar), och visst - detta är inte bra, men det är ungefär som att säga att jag vägrar ta antibiotika för min lunginflammaton för att jag är skraj för en eventuell diarré.
Med detta inlägg inte sagt att verkning, kylning, korrekt underlag mm inte är viktiga delar i behandlingen. Jag diskuterar bara effekterna av NSAID (i det här fallet butta). Det är inte heller personligt riktat tilöl dig, Magdalena, utan mer en allmän reflektion bla över gamla trådar på Buke.