Fast gemensamt för de olika typerna av fång är en störning av tarmfloran, tex. fick din häst stora mängder päron vilket själklart störde tarmfloran.
Att ta av skorna är det inte så många som gör.. Framförallt inte vid en hovbensrotation då man oftast skor med sulor eftersom om sulan slits för mkt. kan i värsta fall hovbenet gå rakt igenom sulan.. och då är det garanterat kört..
Vid en hovbensrotation måste man succesivt verka hästen efter den nya vinkeln på hovbenet, vilket innebär kort tå och låga trakter.
En röntgenbild för att se hur mkt. hovbenet roterat och hur mkt. man kan tvära tån är ovärderlig i det akuta skedet.
Att ställa dem på box med en bädd som ger stöd åt hovbenet tex. sand hjälper också. De flesta hästar föredrar dock att ligga ner då de har så ont i fötterna.
I det akuta skedet måste man ha ut veterinär och hovslagare omedelbart, hästen måste i första hand ha smärtstillande.
En del hästar klarar sig men man ska alltid vara försiktig och vara väldigt noggran med försiktiga och långsiktiga foderbyten!
En del hästar svarar inte på behandlingen och av humanitära skäl kan man inte hålla på och behandla en fånghäst hur länge som hellst pga. den enorma smärtan.
Min sambo som är hovslagare är dock extremt mkt. mer kunnig på detta område än vad jag är och därför vill jag inte gå in djupare på vad fång innebär- har inte lagt ner så mkt. möda på att lära mig allt om hovar och tillhörande sjukdomar då jag har fri tillgång till ett levande uppslagsverk..
Ameo här på forumet är hovslagare och kan säkert svara mkt. utförligt och intressant på denna fråga (om det inte redan finns hundratals trådar där just denna frågan redan blivit besvarad).