Vad är fång för något??.

S

Sofia_Mindy

Jag måste vara helt bakom flötet.
Men vad är fång för något?
O hur får dom det?
Blandar ihop alla sjukdomar. :crazy:

Fång uppstår genom en störning av tarmfloran, vanligast är nog för tvära foderbyten. Exakt vad som händer kan du tex. fråga din hovslagare om. Det är en livsfarlig och otäck sjukdom som är oerhört plågsam- någon jämförde med om du har en "blånagel", sätter den i ett skruvstäd och skruvar tills du svimmar och sedan lite till- så ont gör det... :crazy:

Åh, fy va läskigt.
Men överlever hästarna då?
Hur blir dom friska?
Ska kolla länken nu!

Många överlever. Finns olika typer av fång också. Har en valack som fick förgiftningsfång eftersom ett par grannar ville vara snälla och ge honom päron, kassvis med päron utan att fråga oss först!

Dom får smärtstillande och boxvila på mjuk bädd. Man tar av skorna och fångverkar dom, dvs kort i tån. Sen är det bara att vänta. Självklart får dom inget kraftfoder och första dygnet ska man "svälta" dom för att giftet ska ge med sig. Man kan låta dom stå med hovarna i hinkar med kallvatten, det tycker dom är jätteskönt när dom har fång.

Ett supersatt att verka fanghastar ar att man verkar upp en fyrkant i tan sa trycket slapper och svullnaden har nanstans att ta vagen. Men det ar inte manga hovisar som beharskar eller hort om det an tror jag. Det var om det pa TV och aven i senaste numret av Equus.

Fast gemensamt för de olika typerna av fång är en störning av tarmfloran, tex. fick din häst stora mängder päron vilket själklart störde tarmfloran. :(

Att ta av skorna är det inte så många som gör.. Framförallt inte vid en hovbensrotation då man oftast skor med sulor eftersom om sulan slits för mkt. kan i värsta fall hovbenet gå rakt igenom sulan.. och då är det garanterat kört..

Vid en hovbensrotation måste man succesivt verka hästen efter den nya vinkeln på hovbenet, vilket innebär kort tå och låga trakter.
En röntgenbild för att se hur mkt. hovbenet roterat och hur mkt. man kan tvära tån är ovärderlig i det akuta skedet.

Att ställa dem på box med en bädd som ger stöd åt hovbenet tex. sand hjälper också. De flesta hästar föredrar dock att ligga ner då de har så ont i fötterna.

I det akuta skedet måste man ha ut veterinär och hovslagare omedelbart, hästen måste i första hand ha smärtstillande.

En del hästar klarar sig men man ska alltid vara försiktig och vara väldigt noggran med försiktiga och långsiktiga foderbyten!

En del hästar svarar inte på behandlingen och av humanitära skäl kan man inte hålla på och behandla en fånghäst hur länge som hellst pga. den enorma smärtan.

Min sambo som är hovslagare är dock extremt mkt. mer kunnig på detta område än vad jag är och därför vill jag inte gå in djupare på vad fång innebär- har inte lagt ner så mkt. möda på att lära mig allt om hovar och tillhörande sjukdomar då jag har fri tillgång till ett levande uppslagsverk.. ;)

Ameo här på forumet är hovslagare och kan säkert svara mkt. utförligt och intressant på denna fråga (om det inte redan finns hundratals trådar där just denna frågan redan blivit besvarad). :)

Nej, gemensamt är inte tarmstörningar för de olika fångtyperna. Belastningsfång har inget med tarmstörningar att göra och räknas heller inte till någon riktig fång eftersom det inte förekommer någon allmänpåverkan...som tarmrubbningsfången orsakar.

Finns väl inget som heter förgiftninngsfång i den bemärkelsen..utan det din häst fick var ju ren och skär fång...Plötslig tillgång till något foder eller liknande (äpplen, päron mm) kan orsaka tarmstörningar och därmed utlösa fång.

Du skriver att tarmstörningar inte är gemensamt för de olika fångtyperna, hur kan du påstå det?? Du ger nämligen ingen förklaring till varför och jag hävdar bestämt att det är så, eller rättare sagt en rubbning av tarmfloran.

Precis som du skriver räknas inte "belastningsfång" till "riktig fång" eller vad man ska säga. Anledningen har jag hört men glömt.. :crazy: Har för mig att det merar rörde sig om en inflamation i läderhuden eller liknande?? Nåja, som sagt, är inte expert på området och då är det dumt att göra några längre uttalanden.. :smirk:

Jag kan bara tala för mig själv men min hovslagare (tillsammans med veterinären) ville ta av skorna så länge han stod på box dvs någon vecka och sedan fick han gå utan så länge han bara gick i hagen. När han sedan började arbetas igen skoddes han.

Att ta av skorna är nog det bästa alternativet om det går och om hovbenet inte har roterat. Min sambo har tagit av skorna på några fånghästar- även med hovbensrotation men där fick han dock vänta ett tag. De hästarna kan man efter ca. 1 års verkning knappast se att de är fånghästar. :)
Undrar bara varför din häst skoddes igen när du började arbeta honom?? :confused:

Ett supersatt att verka fanghastar ar att man verkar upp en fyrkant i tan sa trycket slapper och svullnaden har nanstans att ta vagen. Men det ar inte manga hovisar som beharskar eller hort om det an tror jag. Det var om det pa TV och aven i senaste numret av Equus.

hejsan... jag har en fånghäst, och vad allt jag har lärt mig så ska man INTE verka upp en fyrkant... det tar ju bara bort symtomen, samt förlänger dom. det ger ju ingen hjälp åt själva fånget!!
Kram

Jag måste faktiskt hålla med Mynta2, visst går det att utlösa fång på ett mekanisk sätt.
Om man definierar fång som en inflammation i kötthoven (närmare bestämt länken mellan hovbenet och hovväggen) så kan trauma och överbelastning leda till fång.
Det kan hända att störning i tarmfloran är vanligast men det gör det inte mer ”äkta” för det. Resultatet blir ju densamma...

Men... att ge smärtstillande är ju också bara att a bort symptomen. Släpper man på trycket så släpper ju inte hovbenet så det kan rotera, det är ju just rotationen man vill undvika. Hur skulle det förlänga symptomen? Var har du fått den informationen ifrån?

En rubbning av tarmfloran är alltså alltid den direkta och enda anledningen till fång och inte ytterligare ett symptom?

Om man får förlossningsfång, tex vid kvarbliven efterbörd, har man allstå klart visat att man alltid har en tarmflorerubbning som ett mellanled, förlossningsfång kan inte förekomma utan tarmflorerubbningar? De skadliga ämnena som orsakar fång kan inte vare sig bildas eller tas upp i livmodern utan enbart leda till dessa processer i tarmen? Teorin om de ämnen som bildas när gräs fryser och anses kunna bidra till fång fungerar alltså enbart om dessa ämnen sedan faktiskt påverkar tarmfloran att blida nya skadliga änmnen som ger fång? Det är helt bevisat att de inte kan tas upp direkt?

Spännande, men jag vill gärna ha källhänvisningar för att köpa påståendet.

Att ge smärtstillande är inte att bara ta bort symptomen. Med hjälp av NSAID-preparat, t ex butta, kan man också förhindra endotoxinernas inverkan samt bibehålla en god blodförsörjning i hoven, dels genom att förhindra trombbildningar, dels genom att via den smärtstillande effekten motverka vasokonstriktion, dvs att perifera kärl dras samman.

Jag har hört talas om "fyrkantsverkning" men vet inte så mycket om det. Vet du var man kan hitta mer information?

Apropå orsaker till gång - det främsta anledningen är med största sannolikhet en störning i tarmfloran, t ex efter en kraftfoderförätning, plötslig tillgång på massvis med päron, dåligt foder, läkemedel mm. Men även belastning och andra infektioner, t ex livmoderinflammation, kan utlösa symptomen.

Men de får väl butta även om man fyrkantsverkar? I senaste Equus står det en del om uppverkningen. Hovslagaren på Strömsholm är en av de som gör det här, kanske du kan höra med honom om mer info? Jag har tyvärr inte mer än det jag läst i Equus och sett på TV.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 196
Senast: Roheryn
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 277
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 108
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka