Vad är falsk kvarka

Moaandneron

Trådstartare
Hej!
Alltså min stall hyresvärd skrev nyss att hästarna i stallet har blivit drabbade av ''falsk'' kvarka.
Hon skrev att det är ingen fara och man kan rida. Så länge man inte rider och hälsar på i andra stall,
men jag tror inte på att man kan rida på som vanligt?
Vad tror ni?

Hej!
Alltså min stall hyresvärd skrev nyss att hästarna i stallet har blivit drabbade av ''falsk'' kvarka.
Hon skrev att det är ingen fara och man kan rida. Så länge man inte rider och hälsar på i andra stall,
men jag tror inte på att man kan rida på som vanligt?
Vad tror ni?
SVA har jätte bra info på sin helsida om kvarka, och falsk kvarka dvs. S- Equi zooepidemicus.
I övrigt, prata med involverad veterinär, hästar kan bära på bakterien utan att bli sjuka om så är fallet för din häst kan du antagligen rida.

Det är Streptococcus Zooepidemicus. Zooepidemicus kan finnas hos friska hästar, det är när det växer till sig som de kan bli dåliga. Är hästen drabbad (visar förkylningssymptom) så skulle jag inte rida, inte schysst att motionera någon som är risig... Men prata med veterinären för säkerhets skull.
Min ena hade det för ett par år sedan och blev dålig, snorig och hostade. Hostan satt i nästan 2 mån.

Från Länsstyrelsens hemsida;
Zooepidemicus (kallas ofta Streptococcus zooepidemicus) kan orsaka övre luftvägsinfektion som liknar kvarka. Streptococcus zooepidemicus kan förekomma relativt ofta i lågt antal i näsa och svalg hos friska hästar utan att orsaka sjukdom. I de fall då Streptococcus zooepidemicus eller andra sjukdomsframkallande bakterier påvisas och där smittspridningen skett till andra hästar bör isoleringsförfarande övervägas.

Den häst som blir sjuk ska man ju inte rida även om det "bara" är falsk kvarka.

Är hästen symptomfri är det en annan sak men det gäller ju jämt.

Som flera redan sagt, de ska inte ridas om de har symptom. Skillnaden mellan zooepidemicus och kvarka är eg risken för allvarliga komplikationer. Men båda smittar, båda kan vara långdraget, man bör isolera i båda fallen osv.

Jag åkte på zooepidemicus vid nyår. Tog nästan tills mars innan den som fick symptom var helt symptomfri. Då blev hon inte jättesjuk, men skulle vila (kunde skritta om feberfri) tills helt symptomfri.

Är hästen symptomfri kan den ridas, tempa dagligen bara.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 179
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Utifrån en artikelserie som finns i Tidiningen Ridsport funderar jag på det här med mobbing i stallet. Själv mobbades jag hårt i...
2
Svar
21
· Visningar
2 510
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 810
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 190
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5
  • Att hata mat