vad är ett typiskt vallbeteende

vix

Trådstartare
Jag har en Bc blandninng (80% bc) som är världens finaste (enligt mig:smirk: )
Har en lite fundering på vad som är ett typiskt vall beteende. Så man vet vilka egenskaper man ska träna på och ta vara på.

Sedan undrar jag hur jag ska få henne att äta den mängd mat som hon ska? Hon fick eukanuba från början men blev väldigt fisig av det, nu äter hon royal canin men är inte alls lika matglad. Hjälp snälla:bow:

Sv: vad är ett typiskt vallbeteende

Har du tänkt valla med henne? Det bästa är ju att gå vallkurs i så fall.

vix skrev:
Sedan undrar jag hur jag ska få henne att äta den mängd mat som hon ska? Hon fick eukanuba från början men blev väldigt fisig av det, nu äter hon royal canin men är inte alls lika matglad. Hjälp snälla:bow:

Är hon mager/för smal? Om inte så räcker nog den mängden hon får. Det är långt ifrån alltid som fodersäckarnas mängdrekommendation stämmer.

Timsetim skrev:
Typiskt vallbeteende som inte blir tillfredställt är att jaga bollar, outtröttligt!

/Timsetim
Fast själv skulle jag nog inte träna och uppmuntra det beteendet...

Är det inte även vallbeteende att hunden håller sig nära benen, springer runt och "omringar" gänget när man är ute och promenerar flera stycken (speciellt om någon går lite brevid eller halkar efter), samt även kanske ibland "naggas" i benen.

Vi ska ev valla med henne så småningom, men det jag egentligen var ute efter var typiska vallbeteenden som man kan kika efter, om hon har tydliga "vallanlag" tex springa kring fötterna.

Hon är ganska fin i hullet så jag är inte så orolig än så länge, veterinären tyckte att hon såg fin ut och är ju bara 14 veckor men tyvärr uppfödd på sämre foder. Därför är jag lite orolig att hon inte äter så bra.

Med tanke på att hon är blandras så kanske inte vallegenskaperna är så bra. Det de gör är ju att "eyea". lägger sig ner och tittar o.s.v. Om hon börjar valla saker eller er så uppmuntra inte det! Jag har ju en BC på snart 6 månader, där båda föräldrarna vallar och har godkänt vallprov och hon vallar ingenting.

Hur går det för er? Är du nöjd med val av hund?
Har du tränat med klickern eller har du valt annan metod?
Massa frågor blev det men är nyfiken på hur det går för er:)

Om du vet till 100% att du ska valla med henne så tycker jag du ska gå en kurs...

Vad har hon mer för ras i sig?

Om du inte vet säkert om hon ska valla så råder ja till att inte ta vara på/uppmuntra några som helst vallegenskaper eftersom hon då antagligen kommer må dåligt om hon inte får inte får utlopp för det.

Men ska hon valla så småningom så gå en kurs så att du vet hur du ska göra för att ta tillvara på det.

Förhoppningsvis ska vi valla med henne. För jag tror inte att hon skulle må så bra annars.

Jag är väldigt nöjd med mitt val av hund (hon har även samojed i sig.) Det går bra än så länge men jag har inte tränat med klickern ännu, dessutom hamnade vi mellan två valpkurser så inte förrän i februari kan vi börja men vi tragglar på här hemma, hon e såå fin.:)

Va bra att du tycker du gjort ett bra val :)
Vi har ju en bc (han på bilden) eller gammeldags bc är han... lite större och lite mer massa i honom.
Han vallar inte, har aldrig visat så mkt vall beteende... Han är med i skogen istället, när pappa jagar... :) (har fått höra massor som att det bc kan ju inte va me i skogen *asg*) men han tycker det är skit kul... och tji fick dom för han e duktig ;)

Var har du köpt henne ifrån? har för mig att det vart en kull med bc med lite samojed här i krokarna för ett tag sen.

Har du inga bilder??

Jovisst har jag bilder :) men jag vet inte riktigt hur man gör.
Vi köpte henne i Övik och vi är helnöjda hittills men vi får väl se vad det blir av henne. Benso: Himla så fin vovve du har. Hur gammal är den?
mvh

aha... ja då var det ju en bit härifrån :D
Hoppas att det blir bra med henne =) att hon blir va ni förväntar er :)

Man kan ladda upp bilder i photobucket (ja har precis lärt mig.. så ja e väldigt stolt ;) )

älskar det kortet på honom :love: Han blir 2 år i januari. så han är lite större än på kortet nu :D

Hur gammal är din?

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 863
Senast: Hermelin
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 092
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 522
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama