Vad är ett starkt möderne?

Emmsan

Trådstartare
Läser tidningen Show Jumping en tidning som hopphäst klubben ger ut. Just i detta nummer har man tittat närmare på vilka avelsförbund som var väl representerade under VM. Men oxå vart svensk hopp avel är på väg. I många artiklar talas de om starkt möderne och starka sto linjer.

Men vad är ett starkt möderne?
Ska varje generation presterat på tävlingsbanan? Hur vägs diplom på 3-års test och championat mot tävlings prestationer? Vad räknas som prestation på tävlingsbanan?

Frågorna är många, dela med er vad ni anser vara ett starkt möderne.

Sv: Vad är ett starkt möderne?

Enligt mig är det ett möderne där det är flera faktorer som gör att detta möderne är "starkt".

Tex valde jag Pessoa när jag såg att Plot blue ej fungerade på mitt ena sto o han har förutom sina egna prestationer 2 syskon som gått/går högt o båda är godkända. En av dessa var med i Kentucky.

Baltimore har 3 (!?) godkända morbröder.

Tex mitt ena sto har själv presterat o hoppat högt trots att hon ej började utb av duktig förren hon var 13 o hennes syster hoppade 1.60 med Malin o med riktigt bra resultat innan hon oxå exporterades. Hennes systerdotter gick WC i fälttävlan ( Emma) och hennes mamma tävlades ganska högt men kom aldrig högre än 1.40 då hon kom sent till duktig ryttre enligt han som tävlat henne. Det andra har en mormor som gått 1.60 o är en av Nababs bästa döttrar. Hennes avkomma kom till 3 årsfinal nu i Belgien man de valde att avstå då hon är dräktig.

Tex Flippans möderne är ej starkt ( enligt mig) o hon är vad jag tror en slutprodukt..Men det får vi ju nu se då hennes dotter gått till Peder o Lisen. Förhoppningsvis har jag fel!

Ett starkt möderne kan ju vara att denna sto ger mkt tävlingshästar på 1.40 nivå trots att de ej har tävlats av speciellt duktiga oxå..

Eller att många godkända hingstar kommer ur mödernet.

Allt det du skiver! :)

På mödernet hos mina avelsston vill jag ha:

-prestationer i de högsta klasserna (1,50 - 1,60-klasser)
-bra resultat på unghästtester
-godkända hingstar
-fertilitet

Gärna allt av ovanstående och tittar man på mödernelinjerna på de 4 ston jag har så finns allt utom godkända hingstar hos den ena. Det ska helst finnas i varje led men det behöver inte vara själva stoet utan syskon till denne osv. Bästa exemplet är ena stoets mamma som har 6 syskon som gått svår hoppning och en godkänd hingst. Sen är det svårklasshästar och godkända hingstar i flera led bakåt.

Sen har alla olika krav på sina ston, men pratar man om ett riktigt bra möderne så räknas inte 1,20-resultat...

Senast ändrad:

Får man diskutera paardenfokken här?

Jag tycker det är en fantastisk sida om man pratar om möderne. Man kan titta på en häst, klicka i "mödernelinje" och sen få upp alla hästar på mödernet. Vill man sålla så kan man klicka i "visa bara godkända hingstar och tävlingshästar".

Sen finns ju inte alla hästar i världen med där, men mycket finns det!

Och för att svara på frågan om unghästtester vs tävlingsprestationer så är ju det senare mycket mycket viktigare. Men en häst som ändå presterat på topp på 3-års el kvalitét är en bra häst!

Håller med Cyllene om att paardenfokken är hur bra som helst att lätt följa olika linjer. Lite mer tryckande på svenska blup.

Ett sto som jag fått låna nu har elitmamma, är själv mamma till godkänd hingst, har dotter med gångartsdiplom och helsyster till hingst som kvalat två år till hoppning i Falsterbo, tror han gick final ena gången, och senare tävlat Grand Prix dressyr. för mig känns denna linje stark. Hon har även en syster, fullblod, som jag avlade på som lämnat avkommor i alla tre riddisciplinerna med resultat i medelsvåra klasser. Det borde tyda på god ridbarhet=bra temperament.

Köpt ett sto som verkar ha ett starkt möderne då det är keur, pref och prest ston i flera sto generationer, vilket känns extra viktigt nu när det är lite trögt för många av oss att sälja våra unghästar.

Har även en Highlander-Maraton, där mamman inte har gjort något och var lite för omodern i typen, dock har mamman ett bra temperament och god trav. Sett i backspegeln var det kanske en felsatsning, då denna avkomma blir svårsåld, tror jag i alla fall.

Zuidenwind http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=39840 är väl annars en hingst som har stark stolinje, där helsystern till hans mamma. lämnade årets etta(?) bland treåringarna i Holland.

Hinner stona komma upp i så höga klasser innan de hamnar i avelsboxen? Det är strongt. Fast de klättrar kanske snabbare i hoppning än i dressyr.
Betäcks dina ston som treåringar innan de börjar sin tävlingskarriär, eller du avvaktar tävlingsresultatet först?

Nej, det är inte alltid (faktiskt sällan) som just stoet tävlat så högt. Vad stoet själv gjort har ju inget med mödernet att göra, utan om jag pratar om mödernet pratar jag om allt annat på mammans sida utan mamman själv. Men det är ju jag det! :)

Stoet jag nämne ovan tex har inte gjort något alls men har som sagt var äldre tävlande syskon och godkända hingstar!

Hinner stona komma upp i så höga klasser innan de hamnar i avelsboxen? Det är strongt. Fast de klättrar kanske snabbare i hoppning än i dressyr.
Betäcks dina ston som treåringar innan de börjar sin tävlingskarriär, eller du avvaktar tävlingsresultatet först?

Jag kommer betäcka dem som 3-åringar. Jag är ju jättenybörjare på egen avel och har bara dessa två äldre ston samt två egna uppfödningar. Men jag är väldigt kräsen. Ingen anledning att hålla på med dåliga ston...

Tack vare detta (tror jag iaf) är den ena fölungen redan såld i magen på stoet och jag hade kunnat sälja den en gång till!

Tack för ni delar med er.

Så prestationer på högsta nivå i många generationer gärna en och annan godkänd hingst och fertila om vi ska sammanfatta det hela.

Då tror jag att jag har ett hyffsat bra sto för framtida avel.
Hon har själv gått både falsterbo och breeders som 5 åring, va i final på breeders och betäcktes året efter. Starta någon enstaka 1.30 förra året.

Mamman har i sin tur oxå varit i final på breeders.

Mormor har själv bara tävlat lätta klasser men har syskon med diplom från 3-års och några av dom har tävlat msv och svår hoppning. Två av mormors syskon har avkommor i svår hoppning. Hon har 7 avkommer varav 3 i tävlings ålder, en i final på breeders (mitt stos mamma) dom andra två har tävlat 1,20 än så länge, varav den ena har hunnit få två föl oxå.

Mormors mor har själv själv tävlat msv hoppning och fälttävlan, är A-premierad och har 10 avkommer.
Alla avkommer utom en har gjort något själv, 3-års test, gått kvaliten, AB-premierad, tävlat från lätt till svår hoppning. Den avkomman som inte gjort något själv har en avkomma som går svår hoppning.
Mormors mors syster fick diplom på 3-års hoppa 8-10 på kvaliten och tävla svårhoppning.

Nästan alla kriterier är uppfyllda :)

När mödernet ändå diskuteras i denna tråd, skulle jag gärna vilja ha lite ärliga inputs från kunnigt folk. Går i funderingar på att återigen låna min fd häst som står i mitt stall men numera ägs av min moster. Hon har fått 1 avkomma som jag fött upp 2009 sto e Last Liberty, blev klass 1 som föl med 8 på allt utom traven där hon fick en 6:a. Detta bekommer mig inte så mycket eftersom hon i stort sett bara använde skritt o galopp, tror att hon når upp till en 7:a iallafall på 3 årstest. Men hursomhelst. Denna gången vill jag isåfall använda en ren gångartshingst.
Jag funderar på Zuidenwind som med ett starkt möderne och bra siffror på gång där hon själv är lite svagare kunde förbättra en avkomma.

http://www.hhklubben.se/hast/ se Carisma e Master

Men helt krasst nu, detta sto har inga meriter, detta beror mest på mig själv eftersom jag köpte henne som ohanterad 3 åring, fick dock bra poäng som 4 åring som dressyrtalang i vart fall. Mormor är helsyster med Chirac, och stoet har även samma uppfödare som denna hingst. Men i dagens tuffa konkurrens står sig detta sto? Visserligen har vi flertalet elithingstar i stammen men räcker det för att kunna sälja en ev avkomma och dessutom få hyggligt betalt? Alla åsikter mottages tacksamt!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 697
Senast: Blyger
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka