Sv: Vad är ett ridsystem?
Jag hänger väl ut mig nu då, men det går nog bra
Lånar av cha9
Takt - lösgjordhet - stöd - schvung - rakriktning - samling
Jag vet inte var jag ska placera mitt system jag försöker skapa för mig själv, för än är jag inte klar med hur jag riktigt vill ha det i alla lägen. Men en början kan ju vara att prova utgå ifrån tyska skalan o se vart man hamnar... Here goes:
Takt
Börjar alltid passet med att sitta upp, på en stillastående häst. När jag sitter rätt tar jag tyglarna, inte för korta, men heller absolut inte långa. Möter kontakten i hästens mun, väntar på en eftergift och paus, sen lägger jag på skänken för framåt, söker kontakten med hästens mun och behåller den mjuk o saftig, rund. Fokuserar på att rida in bakdelen så att hästen blir rak och kan skjuta på. När hästen blivit rak, kan jag erbjuda mer stöd och länga ut steget som genast blir större och taktfast.
lösgjordhet
När jag har fastställt kontakten i en god skritt kan jag börja känna på böjningarna. Leka med öppna, böjd rakt fram och sluta, åt alla hållen och framför allt premiera bjudningen! Börja förflytta sidvärts och smått gå in på halvhalter som kortar formen, men inte påverkar tiden som hästens ben är i luften (takt). Kortar formen genom öppna och sluta, kollar av att jag får rätt sug på handen i alla övningar och att han tar halvhalter med avspänd rygg, och som efterföljs av ett skrittsteg med schvung och god bjudning. Här kan man gå vidare och köra liknande upplägg i traven för att sedan kolla av galoppen på liknande sätt.
Stöd
Efter lösgörande arbetet ska vi se till att jobba med kontakten i en kortare form, så att bjudningen finns kvar. Här börjar vi arbetet med övergångarna mellan gångarterna. Övergångarna uppåt skall vara framåtgripande med mycket push, utan att bli ivriga. Övergångar neråt skall vara stora och luftiga, oberoende av samlingsgrad men även i förhållande till samlingsgrad.
schvung
När hästen kan befinna sig i olika graders samling, med bibehållen god kontakt med munnen kan arbetet med regleringar inom gångarterna börja. Detta leder till bättre steg och mer luft och bärigare rygg.
rakriktning
Här är man lite friare som ryttare att välja övningar, det går att arbeta med rakriktninign alla gångarterna och i olika grader av samling. Väldigt effektivt är att öva övergångar mellan gångarterna i skolor och arbeta för att bibehålla en vald linje.
samling
När hästen är så rakriktad att alla inlärda grundövningar kan ske med avspänd enkelhet, och rätt avvägt temperament, kan man börja öva de riktigt samlade övningarna som kräver total medverkan från både häst och ryttare.
....
OBS! att detta nu inte är tyska skalan förklarad! Utan jag som testar mitt system mot den. Snart kanske vi får höra facit av de riktiga tyska ryttarna.