Vad är ett normalt pris på sommarbete

"Min" bonde tog 1000 kr/månad för beteshästar förra året. Då fick hästarna daglig tillsyn och vattenpåfyllning samt insektsmedel.

Betet ligger ett par mil söder om Stockholm.

Ja det är klart att de behöver pengar. Allt kostar ju.
Men dom har köttproduktion ammdjur kor. Stora marker.
7 hästar på sommaren 2egna. Jag vet inte vilken son vi tillhör.Västkusten Orust När Uddevalla :devil:

Jag betalar 500:- på sommaren och 1700:- på vintern. Har tillgång till samma saker både vinter och sommar. Sadelkammare, hovslagare, paddock etc :love:

500 kr fick jag betala ett år och ett annat år fick jag enbart betala vad vatten och lite elband kostade för samma bete.
Lada hade vi tillgång till med dvs saker som sadlar m.m som var låsbar. Vattenkopp i hagen.
Inte så fina ridvägar fanns det där men oanvända ängar och en ridvolt med lite hinder. Ca 2 hk bete som var si så där men två hästar klarade sig i lite mer än två månader och 2 hk skog.

100:-/mån. Då har jag tillgång till deras egna boxar samt sadelkammare och allt annat som jag har tillgång till även vintertid.

Betet är ca 3 ha, Förra året gick där 8 hästar men fler blev erbjudna att släppa sina hästar där så jag vet inte var max-gränsen går.

3 HA är otillräckligt för 8 st hästar, man brukar räkna att EN halvblodshäst behöver ETT HA mark sommarbete för att kunna föda sig under betessäsongen utan tillskottsfoder.

Dvs detta bete skulle kunna föda 6 st hästar.

Sedan beror det ju litet på om det är insådd vall eller ett rent naturbete med ganska "magert" bete. Ponnyer och andra lättfödda hästar klarar sig med kanske runt 0,5 HA bete.

/Kung Tulle

Sv: Vad är ett normalt pris på sommarbete

Jag skulle aldrig betala för bete om jag tex inte skickade ett sto på betäckning.Jag letar alltid efter egna beten att ha hästarna på å det är gratis.Markägarna brukar bli glada för att ngt betar ner ängarna åt dem + att de får gratis gödsel.

Rotterö skrev:
Hej
Vad betalar ni per månad . Har ni då tillgång till box sadelkammare mm
Jag tycker 1500 per mån är förmycke.
Hingst betet för fölis 2000 -+2verkningar maj -sep :confused:

Vi tar 500 kr/månad och då ingår tillgång till box (dock så har man ej egen bokad box utan får ta en som är ledig), sadelkammare, ridbana, daglig tillsyn.

Så det lät dyrt med 1500 kr /mån, men det beror ju på var i landet stallet finns. Vi finns i Linköpingstrakten, se gärna vår hemsida om du vill se mer av vår prissättning: http://hem.fyristorg.com/steah/sjoberga

Jag betalar 700:-/månad och då har jag tillgång till "min" box, ridbana, sadelkammare m m.

Daglig tillsyn ingår och hästarna går i stora fina gräshagar med elstängsel, vatten och saltsten.

Inga nya hästar släpps in i hagen utan att övriga hästägare har tillfrågats och i "min" hage har vi bara 2 hästar.

Dessa två hästar delar även vinterhage och kommer väldigt bra överens. Däremot kan man aldrig släppa in ett sto till dom då den ena hästen fortfarande tror att han är hingst.

Rotterö skrev:
Hej
Vad betalar ni per månad . Har ni då tillgång till box sadelkammare mm
Jag tycker 1500 per mån är förmycke.
Hingst betet för fölis 2000 -+2verkningar maj -sep :confused:

under sommar månaderna är det gratis i mitt stall... vi har jätte bra bete men stallet ligger ungefär 1km bort... som tur är finns ett gammalt stall vid beteshagen där vi förvarar sadlar, träns, borstar m.m.
1500kr/mån lät mkt jag betalar inte ens så mkt under vintern...
om du betalar 2000:- för maj-sep och det ingår verkning tycker inte jag det låter speciellt dyrt...

Har betalt olika...I Norrland betalade jag på ett ställe halv stallhyra..600:-. Då hade jag fri tillgång till stallet/paddocken samt enorma beten...andra stället var gratis. I GBG på ett ställe betalade jag 500:-, hade då fri tillgång till stall samt paddock. Senaste stället i GBG kostade 200:-/mån...vi hyrde in oss hos grannen.

TomasN: Mitt i prick. Det är ont om betesdjur och man får bra bidrag för betade marker. Vi har på jobbet 7 hästar som går över sommaren nere vid östersjön (Öland) med ett gäng ungdjur. på en rätt stor yta min 50hektar. Men det tar vi ju inget betalt för. Men då ingår ju inget förutom att det är instängslat och vatten finns.

jag brukar ta 500 i månaden o ingen har klagat.. :)

Har haft gratis tillgång till sommarbete nu, hos min farbror.
Åker dit själv och kollar till då, men om man inte kan ta sig dit varje dag så får de ändå daglig tillsyn. Lägger ju dock ner en del eget arbete på att få till staket m.m. till hagarna. Men det har funkat väldigt bra där i alla fall föregående somrar. Finns tre hagar och skifta emellan, finns rinnande vatten, förvaringsutrymme för foder, att hänga upp utrustningen i.

Men förmodligen kommer jag nog ställa min häst på ett större bete nu denna sommaren eftersom min häst jag köpt nu är en unghäst, så hon kan gå med fler kompisar och busa och ha skoj! :D Men här ikring så kommer jag nog undan med att betala 500-700:- i månaden ungefär.. och det är Bra beten!!

På min systers gård har vi (vi bygger snart ett eget ridhus hemma hos oss.) 100kr/vecka. Då sköter man allt själv. Tillgång till stall, eget skåp i sadelkammare, omklädningsrum med tvättmaskin-torktumlar, dusch, foderrum, fikarum, ett "sovrum" för ryttare som kanske skadat sig eller bara vill sova över om man tillexempel har utsläpp dagen efter. Tillgång även till 20*60m ridhus i limträ, OTROLIGT VACKERT! :love:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 032
Ekonomi & Juridik Jag funderar på att skaffa häst och planerar lite inför det. Men jag behöver få svar på lite frågor. Jag har nämligen tänkt att bygga...
2
Svar
21
· Visningar
2 708
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Behöver era tips, råd och vad ni tycker om dessa alternativ som stallplatser. För och nackdelar. Plats 1 3000kr Bilresa: 15 min Det som...
Svar
7
· Visningar
1 256
Senast: Kiwifrukt
·
Anläggning Hej! Jag är lite nyfiken på vad ni tycker är rimlig stallhyra för att hyra in sin häst där det ingår följande. Stor box 350x300 i ett...
Svar
15
· Visningar
4 092
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama