Vad är ett normalt pris på sommarbete

Rotterö

Trådstartare
Hej
Vad betalar ni per månad . Har ni då tillgång till box sadelkammare mm
Jag tycker 1500 per mån är förmycke.
Hingst betet för fölis 2000 -+2verkningar maj -sep :confused:

Oj, det var dyrt. :eek:

Där jag står betalar man 100 kr per vecka för betet. Då ingår box/spilta, sadelkammare och paddock.

mvh Jessica

Håller med, det var dyrt. Själv betalar jag 500:- /månad. Har tillgång till sadelkammare och box.

Vi har sommarbete i stallet och det är kallhyran på 1500 som betalas då. Där finns min box, mitt skåp, sadelkammare, ridhus och paddock plus bra ridvägar och närhet till sjö. Tycker att det är helt ok eftersom jag ändå skulle behövt betala kallhyran på boxen under sommaren!

Icke ett öre.Mina två hästar går med fyra kvigor och bonden är sååååå tacksam att jag vill släppa hästarna på bete :D så det blir fint nerbetat.
Släpper när vädret tillåter och tar hem de när vädret bestämmer.Bete finns det gott om och jag har ca 800 meter.

Ti_Ti

Det lät himla dyrt.
Förra året betalade jag 500 kr / månaden och hade tillgång till stall. Gammalt stall men ändå en box och nånstans att lägga in alla grejjer.
Däremot var betet skitdåligt och bonden vägrade fixa staket så att det räckte att stängsla in marken så vi fick låna ihop en massa. Så där står jag inte fler gånger...

Jag betalar 1000:- i månaden, det är min kallhyra för boxen.

förra året betalade jag kallhyran + 800 för betet
tycker d e dyrt :(
tillgång till min box,sadelkammare ja,det gamla vanliga :D

Jag betalar 1200/mån vintertid o 700/mån sommartid.
Min häst går då ute även nätterna i stora hagar, har tillgång till stallet. Havre o mineraler ingår, viss tillsyn. Tkr det är lite dyrt, jag betalar ju bara för en hage...

Hej!

I år betalar jag 500/månad plus 500 kallhyra för hela peroiden. Jag har tillgång till sadelkammare, stall etc. Skulle säkert kunna stalla in henne om jag skötte allt själv. Jag hoppas kunna släppa i Maj och ta in i slutet av September, redan nu har pållan börjat visa att hon vill vara ute mer..

Förra året ville de ha 2000/månad för bete och kallhyra, vilket jag tycket är för dyrt.

/ Lavinia, med pållan som alltid vill vara ute..

Jag tycker att man inte ska betala MER för sommarbete än vad man betalar för att fodra hästen en månad när den står på stall.

En enkel beräkning.... 15:- för 12 kg hö dvs 20:-/dag och nordsvensk inkl kraftfoder o halm. 10 dagar 200:- en månad 600:-.

Det innebär att mer än ca 500-600:-/månad börjar likna ocker!

Då kan man ju lika gärna ha sin häst hemma om sommaren....

Om man dessutom måste bygga/underhålla stängslet själv köra dit vatten samt ha all tillsyn själv anser jag att man ska betala betydligt mindre.

Däremot om full tillsyn sker, det är fina stängsel etc samt kanske tillgång till ridbana mm kan det vara motiverat att betala litet mera.

En häst äter ju mindre gräs än en ko! Varför ska då en hästägare behöva betala så mycket MER än vad en koägare betalar för sin ko på betet????

Många bönder får dessutom EU bidrag för att deras naturbetesmareker ska betas av. Varför ska dom då ha en massa betalt dessutom av de som vill låta sina djur beta där? En hel del bönder har inte tillräckligt med djur för att beta av dessa marker.

/KT

Jättedyrt!! :eek:ska ha min unghäst på hingsbete maj-september och det kostar 300/månad +extra för verkning när det behövs.

Det beror helt på vad som ingår. Om man bara får tillgång till marken och själv får fixa stängsel och se till att det finns vatten och ha daglig tillsyn eller om man får allt detta i priset + kanske dessutom tillgång till stall och sadelkammare.

Jag ska stängsla om en av de stora hagarna i år :crazy:. Med tanke på vad det kommer att kosta i pengar och framförallt tid så blir jag trött. Måste dessutom plocka ner hela det gamla först och sen röja med röjsågen där det nya ska upp. För mig verkar 500:-/månad vara en lyxigt billig kostnad om man blir servad med allt det där och dessutom har tillgång till stall och ingen el eller vattenförbrukning ingår. Jag ska kanske hyra in hästarna annorstädes på sommarbete istället. :idea: Verkar betydligt enklare och framförallt billigare. :smirk:

Jag ska förklara lite mer
Jag har haft mitt sto där i 5 år heltid betalade 1600-Med grovfoder stö och sadelkammare. Vi är släkt svägerskor.
Detbörjade med att jag hjälpte till varannan vecka och betalade mindre800- Sedan sa dom bara vi gör det själva och höjde.
Jag betalade och red allt var bra .Vi köpte engård 2 km bort. Jag har inget körkort fick gå . Jag bestämmde mig för att bygga eget stall . Gjordedetta betäckte stot och flyttade hem henne och fölet.
Har även en lite foder häst. Funkar bra.
Problemet är att jag inte har betesmark så det räcker.
Nu ska vi skicka i väg fölis på hingstbete . Foder hästen åker hem, stot blir ensam. Nu fick jag höra av en granne att han lånar ut en betes hage till mig . Det kostar bara eget jobb med stängsel.
Men nu har jag ingen mer häst. Skulle även betäcka om henne i år. Då frågade jag dom om hon fick komma på bete.
men jag betalar inte 1500-per mån Allt finns redan stängsel
.De fyller på vatten. Jag får låna sadelkammaren.
Jag ska ha kvar henne hemma på något sätt löser det sig nog.
Fölis ska vara borta till 1 sep 2000- + verkning på en ö
25 hingstar. :devil:

Jag tror att marknadspriset på bete kommer att vara 0 kr särskilt nästa år när EU-reformen börjat gälla. Det lär bli brist på betsdjur och markerna måste betas eller slås för att få EU-stöden.

Det blir nog mer eventuell tillsyn som kkommer att kosta. Det kan till och med bli så att lantbrukare måste betala för att få markerna avbetade :crazy:

På marker nära stor-städer så kan det säkert vara annorlunda däremot.

Jo, det är ju sant förstås. Sen beror det väl en hel del på hur mycket bidraget hamnar på. Redan nu väljer ju en hel del att låta betesmarkerna växa igen istället eftersom det blir billigare i längden. Lite trist för natur- och kulturvården bara. :( Alternativet är ju att man får ha marken gratis, så är det här hos oss redan men, själv får stå för stängsel och allt som tillkommer. Det är ju ok. Fast att bli servad med allt det gratis utan att ha någon relation av något slag med markägaren är väl kanske inte självklart.

Det finns ju stödbelopp redovisade enligt de nya reglerna från 2005. Dock kan det väl bli en del kohandel innan det blir riksdagsbeslut.

Du bor väl i region 3 tror jag och då är det 1800kr per hektar som gäller för all jordbruksmark. Jag kommer bara att få 1150kr per hektar för av någon J-A anledning får man mer stöd i områden där avkastningen är större :(. utöver det kommer ju stöd till betesmark och dessa stöd berörs inte alls nu. Detta stöd är ju 1000kr/ha + eventuellt ytterliggare 1400kr/ha för mark med extra höga natur och kultur värden.

Så det blir ju en del pengar per hektar och de bör ju räcka till stängsel och skötsel. Kravet är ju att marken skall betas så betesdjur måste dit på något sätt och antalet kötdjur minskar i snabb takt så det lär bli överskott på betesmark i Sverige framöver.

Betalar 450:-/häst och säsong, då får vi iofs se till stängsel själva (viss stängselmtrl ingår + vatten + el-agg)

Vår stallägare har ett bete ca 20 min. bilväg från stallet.
Betet är ca 3 ha, ingen tillgång till box men tillgång till lada att rykta osv i. Man måste ha bil för att kunna ta sig dit också.
Förra året gick där 8 hästar men fler blev erbjudna att släppa sina hästar där så jag vet inte var max-gränsen går.
Detta kostar 300 kr/månad.

Jag släpper inte min häst där..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 032
Ekonomi & Juridik Jag funderar på att skaffa häst och planerar lite inför det. Men jag behöver få svar på lite frågor. Jag har nämligen tänkt att bygga...
2
Svar
21
· Visningar
2 708
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Behöver era tips, råd och vad ni tycker om dessa alternativ som stallplatser. För och nackdelar. Plats 1 3000kr Bilresa: 15 min Det som...
Svar
7
· Visningar
1 256
Senast: Kiwifrukt
·
Anläggning Hej! Jag är lite nyfiken på vad ni tycker är rimlig stallhyra för att hyra in sin häst där det ingår följande. Stor box 350x300 i ett...
Svar
15
· Visningar
4 092
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama