Det finns olika kulturer om samhällsengamang. Är livskompassen en metod utvecklad i usa? Usa har mycket sånt, liksom Storbritannien. De lägger ansvaret för ett gott hjärta på individuell nivå. Bill Gates har stora fonder för välgörenhet, det ansvaret har alla där på sin nivå. De hjälper till ideellt i soppköketc. Det heter något men det kommer jag inte ihåg nu.
I Sverige är samhällsengagemanget strukturerat via skatter. De som arbetar med våra äldre får betalt. De som arbetar med våra utsatta får betalt. Väldigt högt valdeltagande är vårt ansvar. Sortera skräp. Inte utsätta de grupper som hjälper oss, typ blåljus, för så lite utmaningar som möjligt. Vara lojala mot samhällets funktioner. Vara lojala mot Sverige. Vad kallas det, samhällskontraktet, tror jag?
Att försöka säga att Sverige inte har samhällsengagemang är fel. Det är ett annat system än de flesta länder.
Jag håller med, ibland kan jag få ont i magen och undra var vi är påväg, när jag ser insamlingar åt något som det är uppenbart att det är staten som fallerar.
Men det sagt så tror jag ändå på individens ansvar och självbestämmande rätt (och skyldigheter.. ).