Vad är era erfarenheter av kattpensionat?

A

AnnikaH

Vi planerar att ev. åka på en 2 veckors semester resa till våren och funderar på att låta våra katter (tre stycken) bo på kattpensionat under tiden.
I vanliga fall när vi är bortresta brukar våra föräldrar hjälpa till, men det blir alldeles för långt för dem att köra varje dag hem till oss om vi ska vara borta i två veckor. I så fall skulle jag be någon som bor närmre att mata katterna varje dag, men det känns inte som att det finns någon jag litar 110% på som bor nära.

Vad är era erfarenheter och hur brukar ni göra när ni ska på semester eller andra resor?

Sv: Vad är era erfarenheter av kattpensionat?

Googla. Leta upp ett som inte har små burar, utan snarare "rum" av boxstorlek, med tillhörande egen "utegård" (innätad box). Det finns jättefina sådana i dag, småburar skulle jag själv aldrig välja.

Åk dit och titta, gå på magkänsla både vad gäller stället och ägaren. Kolla hur rent där verkar, hur det luktar, hur det är byggt så att katterna inte får noskontakt med grannkatterna (smittorisk), ta reda på vilka rutiner som gäller.

Och var beredd på att det kostar fläsk. (Jag tittade just på det ställe jag använder, de tar 160 kr dygnet för tre katter som delar rum+utegård). Då ingår i regel pensionatets torrfoder och man får ingen prisreduktion om man har med egen mat.

Senast ändrad:

Min bror har Sussies syster, Rosa, och hon var på kattpensionat när hon inte kunde bo här. Kattdamen som har panget har sin Tv ute hos katterna och sitter där för att katterna ska ha sällis på kvällarna. Hon låter helt underbar.

Panget ligger inne i mitten av Skåne nånstans, kan ta reda på det om du är intresserad.

Vi planerar att ev. åka på en 2 veckors semester resa till våren och funderar på att låta våra katter (tre stycken) bo på kattpensionat under tiden.
I vanliga fall när vi är bortresta brukar våra föräldrar hjälpa till, men det blir alldeles för långt för dem att köra varje dag hem till oss om vi ska vara borta i två veckor. I så fall skulle jag be någon som bor närmre att mata katterna varje dag, men det känns inte som att det finns någon jag litar 110% på som bor nära.

Vad är era erfarenheter och hur brukar ni göra när ni ska på semester eller andra resor?

Vi lämnar bort katten. Det enklaste, tycker jag - som du mycket riktigt skriver kan man ju inte begära att någon kommer och matar och rensar kattlådan varje dag, enklare då om katten bor hemma hos dem.

Inte till kattpensionat, kanske jag ska säga, utan till en kompis till mig eller till mina föräldrar. Hittills har någon av dem alltid kunnat ta katten när vi reser bort. Vi är å andra sidan stående kattvakt för mina föräldrars katt när de reser bort, så det jämnar ut sig.

Visst vore det en bra idé att lämna bort till föräldrarna eller kompisar, men vi har 4 katter och våra föräldrar bor inte lika stort som vi gör och min mans föräldrar har en katt själv. De flesta av mina vänner har egna katter. För oss är det nog ingen bra idé.
Min dröm vore att någon av mina vänner ville komma och bo på vår gård medans vi är bortresta, men den av mina vänner som kan tänka sig detta är, typiskt nog, allergisk mot katter!

Någon som känner till något bra kattpensionat i södra Skåne, förutom det som Camilla föreslog (Panget)?

Camilla: Tack för tipset!

mandalaki:
Tack för tipsen, jag ska definitivt ha dessa saker i åtanke när jag letar pensionat. Kommer heller inte att lämna dem så långt bort att jag inte kan åka och titta på stället först.

/Annika

Jag brukar ha kattvakt. Om inte det skulle funka, skulle jag hellre inackordera katten hos nån jag känner och litar på, som kan få en hacka eller gentjänst för besväret.

Pensionat är inte ett tänkbart alternativ för mig, eftersom jag inte känner till nåt som är bra. Ska du inackordera katten nånstans, ta lite referenser först. Prata med folk som haft sina katter där och kolla upp hur de mådde när de kom tillbaks hem. Tyvärr finns en del dåliga ställen.

Jag gillar inte tanken med att sätta mina katter på pensionat. Dom sitter oftast i liten bur nära andra okända katter. HUndar brukar även finnas i närheten.
Jag satt en utav mina katter på pensionat och när hon kom hem var hon skygg och mådde dåligt.
Jag tar hjälp av vänner som kommer och ger katterna mat och ser att de mår bra.Det kan dom få betalt för som tack för hjälpen :)

Dom sitter oftast i liten bur nära andra okända katter. HUndar brukar även finnas i närheten.

Snack. Hur många kattpensionat har du erfarenhet av för att kunna påstå det där?

Man väljer naturligtvis ett pensionat där det INTE är så. Det finns mängder av såna numera, det är bara att googla fram dem.

Vår katt är på kattpensionat när vi åker bort. Han tycker att det är ganska kul att komma dit. Av olika anledningar så har han genom åren varit på flera olika ställen i Skåne och han finner sig tillrätta på alla. Det är pensionat med "rum" och utegård till varje katt han har varit på. Alla innehavarna har varit väldigt rara människor som är måna om katterna. Katten har mått bra när vi har hämtat, kammad och fin och i bra hull! På inget av dem har det funnits hundar!

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 555
Senast: cirkus
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 184
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 389
Senast: Kaching
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 272
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar