Vad är en traversal?

Sv: Vad är en traversal?

Antti skrev:
Samma där, roundpen, roundcorall finns i engelskan och beskriver vad anläggningen är till för. Paddock är något annat, det finns inte roundpaddock.
Rund tämjnings anläggning finns inte på svenska. Eller rund hage :) osv.
Men sluta, öppna finns.

Men vad ska du med en tämjningsanläggning till? Hur många vildhästar kommer du i kontakt med?

Det jag vill ha sagt med det är att det inte kan anses vara korrekt språkbruk att säga att man tämjer redan domesticerade husdjur utan man tränar dem? Så vad ska man ha en rundcorall till i Sverige egentligen. Det finns väl inga vilda mustanger här?!?

mvh Jessica

Hur orkar han (läs Antti) hålla på ??
Trådskaparen frågade ju en enkel fråga...vad är en traversal och vad är den bra för???
Varför ska varje ord brytas i små mikro bitar hela tiden här ? Kan man inte få vettiga svar på sina frågar ??? :confused:

Mvh Aker

Varje domesticerad häst som kommer på träning får man tämja om.
En vildhäst är mycket lättare att träna än en tamhäst. Tamhästen har tappat respekten och språket. Vildhästen har allt kvar. Så den anläggningen som skulle finnas av lag på varje hästställe är en rundcorall. Den är det viktigaste verktyg som finns för att göra bra hästar. Och den säkraste.
Sen kan även jag hålla med om att öppna och sluta som uttryck är mindre bra, för härledningen är något märklig. Öppna och sluta volt. Men dom ska inte bytas ut bara för att man kallar sig AR.

Om man ska vänga sig med låneord så är det bra om man lär sig att stava till dem, förresten. Det stavas corral, inte corall...

Några klassiska helyllesvenska ridsporttermer från våra inhemska klassiska mästare, Ehrengranath och Anrep:
lidande traf
sällskapslopp
hundlopp
hög tackt
tackt på stället
dref
flyg-galopp
strutt-galopp
lågsprång
första, andra och tredje artens konstsprång
halvsprång
skifgalopp
hörnsmygning
förhängning
tumling
öglevolt
mångvolt

Visst är de vackra, mustiga och fantasieggande. Kanske skulle vi gå tillbaka till dem? Men då blir det mycket mer att lära en de futtiga tre internationellt gångbara som det argumenteras om här. Båda dessa gamla gentlemän använde för övrigt de franska termerna parallellt i sina böcker.

/Svea, besserwisser, korrekturläsare, samt instiftare av Club Zackinack

Därför att Antti har alldeles för lite att göra om han inte får sitta här och märka ord... :smirk:

Attans!
Precis när jag hade tänkt att stila lite, så snodde du ide´n från mig. :mad:
Men apropå piaff= takt eller dans, enl Anrep.
/Via, som också brukar tumla sin springare, innan jag gör en arrete och sitter av.

Via, FÖR BÖVELEN!

Arrete är FRANSKA :eek:

Oh, du bedrövliga hädare, du miserabla landsförrädare, vik hädan och försvinn ur min åsyn. Gå och skäms!!! :rofl:

Har ni tänk på hur ofta det är någon som klagar på stavning, syftning mm. Som om det vore det viktigaste i hästeriet. Där är det många som kan språket väl, ingen tvekan om det.
Men tänk följande,
dom som är så korrekta i språkbruket och kan säga i mot i det,
ska aldrig säga emot folk som kan hästar och ridning lika bra som Svenska akademin kan språk, när det gäller hästar.

Antti skrev:
Varje domesticerad häst som kommer på träning får man tämja om.
En vildhäst är mycket lättare att träna än en tamhäst. Tamhästen har tappat respekten och språket. Vildhästen har allt kvar. Så den anläggningen som skulle finnas av lag på varje hästställe är en rundcorall. Den är det viktigaste verktyg som finns för att göra bra hästar. Och den säkraste.
Sen kan även jag hålla med om att öppna och sluta som uttryck är mindre bra, för härledningen är något märklig. Öppna och sluta volt. Men dom ska inte bytas ut bara för att man kallar sig AR.

Rent språkvetenskapligt så kan man inte tämja ett domesticerat djur, men det är väl inget att fortsätta tjafsa om antar jag.

Däremot vill jag påpeka att öppna och sluta inte har ett dugg med volter att göra utan snarare med vilken sida, den öppna (yttersidan) eller den slutna (innersidan) som är i rörelseriktningen. Förstår man detta blir det genast mycket enklare att diskutera dessa rörelser.

Till Svea: Trodde corall var en översättning av corral. Ungefär som att garrocha tydligen heter gardinstång på svenska (se inlägg ovan). *ironisk*

mvh Jessica

Kanske Buke bör starta ett språkforum? :smirk:

Det är iofs ganska kul att läsa era, om än ngt tjafsiga, inlägg. Men kanske trådskaparen tycker att det är sorgligt att se sin tråd förvandlas från sakfråga till något helt annat för att besserwissers, ordryttare och allmänt petiga människor ska få utlopp för vad det än måhända vara :angel:

Ja, ja.. hejja svenskan!! ;)

Antti skrev:
Har ni tänk på hur ofta det är någon som klagar på stavning, syftning mm. Som om det vore det viktigaste i hästeriet. Där är det många som kan språket väl, ingen tvekan om det.
Men tänk följande,
dom som är så korrekta i språkbruket och kan säga i mot i det,
ska aldrig säga emot folk som kan hästar och ridning lika bra som Svenska akademin kan språk, när det gäller hästar.

Nej, nu hänger jag inte med??? Var det inte du som hade så stora problem med vad vissa personer väljer att kalla öppna och sluta? Det är språk enligt min uppfattning iallafall. Var ser du kopplingen till hästeri här?

Du har aldrig reflekterat över att man kan vara lika duktig på både hästeri och språk?!? Tycker det låter som en bortförklaring bara.

Och vad gäller kunskaper i hästeri så kan vi ju bara gå på vad vi har sett på vissa bilder och på vad vi skriver här på Internet och det kan man ju definitivt ha olika åsiker om.

Jessica

Senast ändrad av en moderator:

Nej, nu var jag där igen och svarade..... :o

Kan inte låta bli. Sorry. :crazy:

mvh Jessica

Jessica: :bow:

Antti: Det stavas Svenska akademien. Trots att bestämd form singularis av akademi egentligen är akademin. Men här rör det sig om ett egennamn som uppkom när stavningsreglerna var annorlunda. :idea:

Har aldrig varit med om att en ordbajsare är duktig på annat än ordbajseri så det är nog uteslutet att det skulle finnas nån som är bra på både.
Språkvetenskapligt tämjer man inte en häst, man gör det praktiskt. Det är skillnaden :)
Inledningsvis så framkom det att snobberiet innom AR är orsaken till fina termer. Och hittills så har det halkat in en efter en som understrycker detta med sina inlägg. Att ju finare ord man svänger med, ju finare ryttare försöker man få omgivningen att tro att man är.

- Är det bra för hästen, det som vi håller på med?

- Skadar det hästen att använda fina ord?
- Skadar det hästen att göra ner folk som inte har lärt sig allt rätt?

Jag tror inte att det skadar hästen om vi använder konstiga ord. Det kan skada om orden leder till missförstånd, därför är det bra med ett allmänt accepterat fackspråk. Inom hästeri liksom inom alla andra branscher.

Tyvärr skadar det hästen indirekt att göra ner folk som inte förstår. De slår dövörat till även för viktiga detaljer.

- Men jag kan ibland känna mig retad till vansinnets gräns när folk blir arga för att deras hästar "inte lyder"........Då tror jag mig förstå Anttis reaktioner. Men jag måste inse att det inte hjälper hästarna om jag blir arg på deras människor.

Min väg är att försöka bli så bra jag kan själv för att kunna visa ett bra exempel, och försöka hitta bra tränare som kan visa hur man rider med lätthet. Men det är tungt och jobbigt och besvärligt. Mycket lättare att hålla sig för sig själv och retas med dem som inte har kommit så långt.

Dock kan irritationen leda till eftertanke hos några, så hoppas att det är flertalet.mvh/T_B

Antti skrev:
Har aldrig varit med om att en ordbajsare är duktig på annat än ordbajseri så det är nog uteslutet att det skulle finnas nån som är bra på både.
Språkvetenskapligt tämjer man inte en häst, man gör det praktiskt. Det är skillnaden :)
Inledningsvis så framkom det att snobberiet innom AR är orsaken till fina termer. Och hittills så har det halkat in en efter en som understrycker detta med sina inlägg. Att ju finare ord man svänger med, ju finare ryttare försöker man få omgivningen att tro att man är.

Det här var nog bland det dummaste du skrivit, tror jag. *ler i mjugg* Förut har jag alltid trott att du har varit ganska skärpt, men att du tycker om att racka ned på folk, men nu börjar jag misstänka att så inte är fallet. :angel:

Hittills har jag tyckt att dina inlägg har varit värda att reflektera över men jag har nog ändrat mig. :smirk:

Jessica

Senast ändrad av en moderator:

Tänker inte skämmas ett dugg!
Skrev inte du, eller var det någon annan, att Ehrengranath o co använde svenska o franska paralellt? Kan de så kan väl jag? :)

Att du hinner skriva in här med dina 9.34 inlägg om dagen.
Har ju bara futtiga 0.6 så jag har mycket tid till att skriva.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
530
Senast: Oknytt
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
488
Senast: Squie
·
Utrustning Hej! Har tagit upp ridningen efter måååånga års uppehåll, mina gamla stövlar är fortfarande fina men omoderna och svåra att få på och...
Svar
5
· Visningar
566
Senast: Jfrelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama