Vad är en rutinerad ryttare?

R

Real_Life

"Något rutinerad ryttare"

Ganska ofta ser man ju i annonser "kräver något rutinerad ryttare" etc. Vad är du en något rutinerad ryttare?
Är hästen en sån som är pigg och framåt, eller är den "svårriden" eller..? Någon som vet vart gränsen "brukar" gå mellan orutinerad/något rutinerad/rutinerad?

Sv: "Något rutinerad ryttare"

"något rutinerad ryttare" är väldigt beroende på vem det kommer ifrån... :smirk:

i allmänhet betyder det att man ska ha passerat stadiet nybörjare med några nivåer. i imin värld är en "något rutinerad ryttare" en ryttare som klarar en småkrånglig häst på ett förtjänstfullt sätt. "småkrånglig" som i att den rusar på hinder, är skyggig och hoppig, stretar emot hjälperna eller kanske tvärt om ståstrejkar när det inte passar. en ryttare som i dessa situationer blir rädd, osäker eller inte klarar ut situationen räknar jag som orutinerad. en rutinerad ryttare är i min värld en som redan rett ut ett gäng av ovanstående hästtyper, i princip. visst kan man vara både rutinerad och något rutinerad utan att ha ridit problemhästar, men för mig handlar det om hur mycket problem man får när man väl sätter sig upp på en...

kort sagt:

orutinerad: ridningen funkar (troligen) när allt är som det ska och hästen lyder hjälpligt

något rutinerad: ridningen funkar åtminstone hjälpligt vid måttligt krångel från hästens sida

rutinerad: ridningen funkar även om hästen krånglar

mycket rutinerad: ridningen funkar i princip oavsett vad som händer... :D

För mig är "något rutinerad" en konstig beskrivning. Jag menar, antingen så är man rutinerad eller så är man det inte? Och är man rutinerad så har man erfarenhet av alla typer av hästar, välridna som svårridna och unghästar.

Van ryttare tycker jag låter bättre, eller säker, eller trygg.

mja, så lätt att det är svart och vitt är det väl ändå inte? man kan ju vara olika mycket rutinerad! och "något rutinerad" tycker jag signalerar att man inte är orutinerad, men inte nödvändigtvis måste ha erfarenhet av att rida grand prix...

Håller med. Jag har ridit i snart 30 år och måste i rimlighetens namn vara rutinerad. Men jag blir väldigt osäker om hästen börjar krångla så jag sätter mig inte gärna upp på bråkiga hästar. Jag skulle ringa och fråga vad de menar. De kanske menar en ryttare med omdöme, som inte galopperar på asfalt och som inte låter hästen göra som den vill.

som sagt, definitioneran varierar med personerna. jag har inga problem med att kalla en person som ridit 30 år mycket mindre rutinerad än en som ridit 2,5 beroende på hur och vad de ridit. har man haft egen häst och bara ridit den (och det dessutom varit snälla och stabila saker) under 30 år på små skritturer i skogen får man oftast inte särskilt mycket rutin på att rida (däremot kan man ha skaffat sig stora hästkunskaper, vilket inte är riktigt samma sak, men delmängder av varandra). och tvärt emot - har man varit exempelvis tillridningsryttare på ett salustall/ridskola/etc och testat på många olika typer av hästar och hamnat i många olika situationer får man mycket rutin på relativt kort tid.

ryttarrutin är för mig att veta vad man ska göra i de olika situationer man kan hamna i som ryttare, och ju mer rutinerad man är desto fler typer av situationer reder man ut utan att behöva bli osäker eftersom man redan provat på den eller liknande tidigare...

"rutinerad hoppryttare" är exempelvis inte en ryttare som hoppat sin "bonnhäst" varenda dag över ett par 30cm hinder i 10 år, utan en ryttare som visat att h*n kan utbilda och utveckla hästars hoppkapacietet och tävlat en hel del en bit upp i klasserna. osv.

(obs! valborg, jag menar inte att du är orutinerad på något sätt alls - det har jag ingen som helst uppfattning om - jag vill bara belysa att jag inte ser hur länge man har ridit som en särskilt tillförlitlig faktor när det gäller att bedöma hur rutinerad en ryttare är)

Ser man en hast dar det star att en rutinerad ryttare kravs, sa ar det antingen sa att hasten kan vara lite ostabil i vissa situationer, eller att saljarna bara vill att manniskor som ar rutinerade och kan hast, ska kopa deras hast.

De flesta manniskor kan lara sej att rida en speciell hast, sa jag vet inte om man behover rutin for att rida vissa hastar, daremot maste man ha vilja att lara sej och inte vara radd for hasten.

För min del så använder jag den formuleringen till en ryttare som vågar sitta still och inte panikdra i hästen (eller slå den) om den studsar eller blir rädd.

Kanske någon som vet var fram och bak är :D ;)

Såhär tolkar jag:

. Orutinerad - nybörjare

. Något rutinerad - Kan behärska hästen i gångarterna, kan hantera situationen om hästen skulle "sprätta" nåt.

. Rutinerad- har lång erfarenhet av hästar & deras beteende, kan säkert hantera & rida alla typer av hästar (pigga, slöa, unga osv.)

Här kommer några vanliga svar som jag (& bekannta) fått när vi ringt på anonnser som det står "kräver något rutinerad ryttare":

" Hon är inte riden på länge"

" Han är något het & därför inget för en total nybörjare"

"Han kan busa ibland"

"Jag vill vara säker på att han kommer till nån som kan lite om hästar"

Jag anser mig vara en något rutinerad ryttare. Jag har ridit ett gäng år(13). Provat dom flästa typer av hästar, rider nu 1 eller två hästar om dan.
KÄnner mig inte som nybörjare men inte heller rutinerad. Kan rida en småstökig häst på ett bra sätt.

Nån som vill hjälpa mig med vad jag är då? :p
Jag rider lata till pigga (helst inte överheta) hästar "var som helst" i alla gångarter. Om hästen hoppar till för något sitter jag utan att tappa balansen och får snabbt stopp på hästen. Samma sak om en häst bockar lite, jag tappar inte balansen (eller ja, oftast inte). Jag galopperar gärna barbacka över ängar ;) Är jag en något rutinerad ryttare då?

Hmmm...eller så betyder det att ägaren är inte är en superduktig ryttare som inte kunnat/brytt sig om att skola och uppfostra hästen... ;)
Söker man en ryttare som kan utbilda hästen vidare på rätt nivå är det ju vettigare att skriva att ryttaren ska ha ridkunskaper motsvarande LA eller nåt sånt. Annonsbeskrivningar är överhuvudtaget ett kapitel för sig. Har varit med om att "snällast i stallet" har betytt "kan sticka i skogen". Bättre att ringa/maila för mer info!

Det jag tycker är viktigt är att ryttaren kan rida hästen i en hyfsad, ändamånsenlig form.

Det är skälet till att jag vill ha rutinerade ryttare på min häst. Jag vill att han ska jobba rätt. Och att han ska slippa tvetydiga signaler och ofrivilliga rörelser i ryttarens kropp.

är det skrivet så i en annons menar dom nog att köparen ska vara hästvan och inte någon nybörjare, men behöver inte vara superduktig.
kunna rida och hantera olika hästar på ett bra sätt helt enkelt.
Bara för att försäkra sig om att den nya ryttaren kommer att klara av ponnyn/hästen och att dom kommer att passa för varandra.
men alla har nog olika synpunkte på hur duktig en "något rutinerad ryttare" är.
men det får man ju reda på när man ringer och tar reda på mer om hästen och inte minst när man provrider.

Senast ändrad av en moderator:

Dom kraven du har på en något rutinerad ryttare skulle jag hävda att alla som köper häst ska ha.

mino skrev:
Hmmm...eller så betyder det att ägaren är inte är en superduktig ryttare som inte kunnat/brytt sig om att skola och uppfostra hästen... ;)
Söker man en ryttare som kan utbilda hästen vidare på rätt nivå är det ju vettigare att skriva att ryttaren ska ha ridkunskaper motsvarande LA eller nåt sånt. Annonsbeskrivningar är överhuvudtaget ett kapitel för sig. Har varit med om att "snällast i stallet" har betytt "kan sticka i skogen". Bättre att ringa/maila för mer info!

Är benägen att med viss modifikation hålla med. Vad som menas med uttrycket/definitionen beror helt på annons författaren och är en tolkningsfråga. Ibland används uttrycket som sagt när hästen är oregerlig/problem häst, ibland är det inte mer komplicerat än att säljaren vill försäkra sig om att hästen kommer till "vant" folk. tolknings fråga och relativ mening som sagt.

Tja :)
Jag går rakt på sak vad är en rutinerad ryttare?
ÄR de en ryttare som har tävlat mycket eller ridit en lång tid.
Hur kan man säga det?
Bara för att man har tävlat mycket behöver man väll inte vara jätte rutinerad.

snälla svara på de här... :p

Sv: Vad är en rutinerad ryttare?

Håller med tuaphua! Att man kan rida hästen i en ändamålsenlig form är det viktigaste för mig så jag vet att hästen jobbar rätt även fast inte jag rider! Det är rutinerad för mig! Om man ska upp på högre nivåer så skulle jag nog kalla det avancerad ryttare istället.

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Ni vet ju det där med att man kan sätta en ljudabsorberande huva på hästar när de är reaktiva... har någon av er provat calming earplugs...
Svar
7
· Visningar
730
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
560
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 030
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama