Vad är en pigg häst???

ancan

Trådstartare
Jag har under årens lopp sålt/förmedlat ett stort antal ponnyer/hästar. Mitt mål har alltid varit att till varje häst finns ett bra hem... Att annonsera hästar är svårt, hur beskriver man med korta drag det viktigaste? Man vill ju få köparna att bli sugna och komma till provridning.
I min familj har det tävlats en hel del hoppning genom åren, så många av saluhästarna har varit käcka hoppare.
Men till problemet - när vi tycker att en häst är pigg och sansad, glad men fullt kontrollerbar, så tycker andra att den är alldelles för het...
Allt beror ju så klart på vad man jämför med...
Om man bara ridit på snälla, väluppfostrade ridskolehästar så kanske alla tävlingsponnyer upplevs som heta?
Jag har lärt mig att fråga när spekulanter säger att de har ridit i fem år... Om de ridit på ridskola eller haft egen häst - skillnaden är enorm. Fem år på skola är som ett år med egen häst...

Sv: Vad är en pigg häst???

Det är nog så som du skrev att när man har ridit på snälla ridskolehästar så uppfattar man pigga, glada hästar som heta. Men sen är det så som man är som person oxå, vad man gillar. Jag rider en, enligt mig, glad, framåt och pigg häst och min syster skulle aldrig sätta sig på henne: "hon är för het". Men jag gillar sen oxå hästar med lite fart i och tycker att hon är världens bästa :love: , för att hon passar mig.
Det är väl tur att vi är olika men jag förstår att det kanske är ett dilemma när man säljer...

Det är ju självklart att man lär sig mer på att ha egen häst. Tänk att rida iaf 5-7 dagar i veckan mot en dag i veckan. Rider du samma häst varje dag och känner hästen vågar du driva på den så det hettar till lite. Men på ridskolan ska ju alla hästar i stort sett kunna gå från nybörjar pass till avancerade specialgrupper. Där kanske NÅGRA gillar de hetare hästarna men det räcker inte för att det ska löna sig för ridskolan. Därför säljs ofta de hästar som anses heta och svårridna.

Som du skriver, det beror mycket på ryttarens bakgrund/utbildning.

En pigg häst är för mig en häst som säger:
"Vad ska vi hitta på för roligt i dag?"
när jag sätter mig i sadeln, eller varför inte, redan innan. :)
En pigg häst går med glädje in i ALLA arbetsmoment, vare sig det är skrittövningar i paddock eller "vilda" galopper på ett stort fält.
En pigg häst lyssnar alltid på ryttaren.

Naturligtvis finns det variationer i uttrycket pigg.

En pigg häst som är "het", dvs inte lyssnar särskilt mycket på ryttaren, är antingen lite dåligt uppfostrad eller också är ryttaren för dåligt utbildad för den hästen.

Inte mycket till svar, men det är iaf min tolkning av pigg häst.

en pigg häst är enl. min definition en häst med go i, framåtanda och som är positiv och fullt kontrollerbar. Sen finns ju het oxå, och det tycker jag är när en häst hetsar mot hinder och vill rusa på ett sätt som man inte kan kontrollera.

Lånar tråd, Var på en turridning en gång och då frågade ledaren före turen vad vi ville ha för hästar. Pigga sa vi alla! Dagen efter frågade hon samma sak, PENSIONÄRSHÄSTAR Tack, var svaret. Allt är relativt i den här frågan! :rofl:

Jag rider på ridskola och min definition av en het häst är en häst som bjuder mycket på hinder och gärna drar på lite extra. Men att hästar spetsar öronen och ökar vid hinder tycker jag är ett bra tecken, att de tycker det är roligt...

Det är ju stor skillnad på pigg/het häst och en svårriden fartgalning. Men det är nog som många skriver, om man är van att få sparka fram ett okänsligt ök kan vilken häst som helst tyckas vara pigg. Så fortsätt du skriva att dina hästar är pigga...

Mina upplevs väl som lite galna av många... :angel:
Jag tycker att en "pigg" häst är en häst som man inte behöver driva så mkt, som gör allt man ber om med iver och glädja, utan att rusa, studsa eller bocka.

En häst som stå och hoppar rakt upp och ned i luften för att den inte får komma iväg som den vill, eller stegrar sig av upphetsning kallar jag "het". Men, en het häst kan fortfarande vara lyhörd, ibland blir det bara FÖR mkt energi i dom så att dom inte kan behärska sig och då går det uppåt :)

Min gammling som numera nästan är pensionärad är het, han gör luftsprång, reser sig och galopperar på stället, MEN han kastar inte av eller skenar, allt han gör är mkt kontrollerat och samlat, han Vill bara så himla mkt. :)

Jag tycker många spekulanter är "insnöade". I stället för att fråga sin instruktör, sin hästvana kompis osv, hur de uppfattar deras ridförmåga, så chansar de vilt själva!
Och kommer ju då som spekulanter till helt fel hästar!

För mig är en pigg häst en arbetsvillig häst med egen motor. Som tänker framåt.
Automatiskt en häst som inte passar en nybörjare eller en som bara ridit snälla ridskolehästar som till 99% inte har så mkt egen motor.
Med det inte sagt att hästen på ngt sätt är svårriden.
En bra ridskolehäst är enligt mig en som är lite mer åt det lata hållet än åt det hållet att den alltid tar i allt den kan.

Vill nybörjaren ha en häst, då kallar jag det en läromästare eller familjehäst.

Jag anser att en hast som ar fullt kontrollerbar i alla lagen ar en normal hast!!!
En pigg hast ar en hast som ibland kan bli lite mycket for en inte sa rutinerad ryttare. En het hast ar en hast nagon har misslyckats med i utbildningen. En hast ska kunna vara full av energi, men klara av att hantera och gora om energin till nagonting positivt och arbetsvilligt. Daremot ar det inte sagt att en het hast inte ar en bra hast, jag gillar heta hastar, som galopperar pa stallet om man haller lite i tygeln, kansliga hastar som ar alerta. Daremot gillar jag inte starka hastar som jag knappt kan halla.

Centaur skrev:
Mina upplevs väl som lite galna av många... :angel:
Jag tycker att en "pigg" häst är en häst som man inte behöver driva så mkt, som gör allt man ber om med iver och glädja, utan att rusa, studsa eller bocka.

En häst som stå och hoppar rakt upp och ned i luften för att den inte får komma iväg som den vill, eller stegrar sig av upphetsning kallar jag "het". Men, en het häst kan fortfarande vara lyhörd, ibland blir det bara FÖR mkt energi i dom så att dom inte kan behärska sig och då går det uppåt :)

Min gammling som numera nästan är pensionärad är het, han gör luftsprång, reser sig och galopperar på stället, MEN han kastar inte av eller skenar, allt han gör är mkt kontrollerat och samlat, han Vill bara så himla mkt. :)

Instämmer :bow:
Min häst är precis som din gamling :banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 686
Senast: Blyger
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Dressyr Hej alla ni dressyrnördar därute! Jag behöver er hjälp! Jag har varit hoppinriktad de senaste 5 åren och innan det red jag på div. olika...
Svar
11
· Visningar
1 491
Senast: lady_vip
·
Hästmänniskan Jag rider en häst 1 dag/veckan sedan ca 1 år tillbaka. Jag älskar den hästen, hon är helt underbar, det var kärlek vid första...
2
Svar
21
· Visningar
3 736
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar