Vad är en olat?

G

Gazelle

Jag håller på att köpa häst.;) Jag undrar när det står i annonser att inga olater. Vad menar ni när ni säger inga olater? Vad är en olat för er?:confused:

Sv: Vad är en olat?

Olater anser jag är saker som typ krubbitning, vävning eller något annat "dumt" hästen har för sig...

För mig är olater alla såna saker som jag inte vill att min häst ska syssla med såsom tex, krubbiter, biter, sparkas, skenar, kutar över en osv...
Lycka till med ditt hästköp!!!

En häst utan olater , kan man säga är mkt bra häst den har inge "dumheter " för sig , allt från avkastning till krubbitning..

en häst/ponny utan olater är samarbetsvillig, snäll, pålitlig.....
ta hjälp av någon duktig i din omgivning, tex fråga din instruktör/ridlärare om h*n vill följa med och leta upp en häst/ponny som passar dina behov.
lycka till.

Varken bits eller sparkar, lättlastad, lätt att ta in från hage, slår inte efter andra hästar, väver eller krubbiter inte, lätt att sko, snäll att leda, lätt att klippa/rycka, sticker inte och slänger inte av, snäll att spruta och vid ev. vetbehandling. :bow:

utan olater betyder att en helt hästovan människa ska kunna hantera den helt utan problem..

en häst med olater= en häst som har ägare som inte klarar av att ge hästen vad den behöver. Om det så är stimulans eller gränser och ett tryggt ledarskap. Eller så är det en outbildad häst som ännu inte vet vad som förväntas av den.

Att en häst är olatsfri hos mig behöver absolut inte betyda att den är det är det hos någon annan!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 162
Senast: Ridinglady
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
237
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama