H
Helan
Anta att en häst visar hälta på böjprov. Veterinären bedövar bort och lokaliserar hältan. Så långt lika på alla ställen jag varit. Men nu börjar olikheterna:
Klinik 1: tar röntgen för att utesluta pålagring/lös benbit, sen behandla med cortison+tuppkam
Klinik 2: behandlar direkt med cortison+tuppkam.
Klinik 1: spolar leden först med koksalt innan injektion med cortisoncoctail
Klinik 2: spolar inte leden
Klinik 1: rekomenderar boxvila 1 dygn, sen liten hage samt skritt vid hand 2x10min första veckan, sen succesiv ökning¨.
Klinik 2: åk hem och släpp ut i vanlig hage
Klinik 1: eftermedicinera med exv Metacam
Klinik 2: ingen extra medicin
Klinik 1: återbesök om 3-4 v
Klinik 2: återbesök om 2 v
Det jag reagerar på är varför man behandlar i detta fall en kota på en äldre häst utan att först röntga den.
Sen har jag inte tidigare varit med om (på 15 år) att leder spolas innan injektion, men min nuvarande klinik gör det och säger att om man inte gör så är det slarv.
Slutligen, varför ingen extra medicin och ska man verkligen släppa ut hästen i vanlig hage direkt efter en injektion...?? Är det nya rön nu?
Det är inte samma häst det rör sig om, men liknande ålder, ras, och grad av hälta.
Klinik 1: tar röntgen för att utesluta pålagring/lös benbit, sen behandla med cortison+tuppkam
Klinik 2: behandlar direkt med cortison+tuppkam.
Klinik 1: spolar leden först med koksalt innan injektion med cortisoncoctail
Klinik 2: spolar inte leden
Klinik 1: rekomenderar boxvila 1 dygn, sen liten hage samt skritt vid hand 2x10min första veckan, sen succesiv ökning¨.
Klinik 2: åk hem och släpp ut i vanlig hage
Klinik 1: eftermedicinera med exv Metacam
Klinik 2: ingen extra medicin
Klinik 1: återbesök om 3-4 v
Klinik 2: återbesök om 2 v
Det jag reagerar på är varför man behandlar i detta fall en kota på en äldre häst utan att först röntga den.
Sen har jag inte tidigare varit med om (på 15 år) att leder spolas innan injektion, men min nuvarande klinik gör det och säger att om man inte gör så är det slarv.
Slutligen, varför ingen extra medicin och ska man verkligen släppa ut hästen i vanlig hage direkt efter en injektion...?? Är det nya rön nu?
Det är inte samma häst det rör sig om, men liknande ålder, ras, och grad av hälta.