Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Glömde säga, vid mkt lindrig hälta, ffa, framkotor har jag bara varit med om att man sköljt leden utan att behandla, för att "trigga" igång ledens egna läkningsprocess och nybildande av synovian.
Tanken måste ju wara att stimulera till ökad produktion aw ledwätska med god kwalitet, men jag begriper inte riktigt.
Spola leder på waken häst och utan septisk artrit har jag fortfarande aldrig hört talas om, jag tycker att det låter märkligt och kan inte uttala mig om det.
20-60 ml är iallafall inte samma typ aw spolning som wid septisk artrit, då sköljer man igenom med litrar - in genom en kanyl och ut genom en annan. Sprutar man här in millilitrarna i en kanyl och låter motswarande mängd droppa ut? Eller har man twå kanyler? Söwd häst? Man borde inte tömma leden på synowia på det sättet, snarare späda ut den. Intressant.
Min veteriär (prof på en mellansvenk.klinik) Sprutar in koksaltlösning och drar ut det igen innan behandling med tex celestona och HY-50.
Han gör det ENDAST om leden är bedövad den dagen. Han menar att han har sett en bättre effekt på behandlingen då. Miljön i leden är ju då redan förstörd i och med bedövningen.
Spolning innan injektion (har jag varit med om på kotor och hovleder) är en kanyl, samma som beh senare ges i, ej sederad häst och en eller 2 "sköljningar" givetvs med nytt koksalt.