Vad är en känslig häst

O

OlleAtlas

I tråden om Islandshästens mångsidighet skrev någon om känslig eller stressad häst. Jag har under en lång tid funderat över vad en känslig häst egentligen är.

Jag tänker såklart på min egen häst.

- Han lyssnar på väldigt små signaler.

- När jag longerar behöver jag bara viska trav för att han ska trava, vända axeln mot och niga lite för att han ska stanna.

- När jag rider stannar han för ett litet stopp i mitt säte, han kommer till trav genom att jag väljer travtakt i sätet, och vi tränar på att få tölt på samma sätt.

- han är något mindre lyhörd för skänkeln.

- jag tycker att han är mycket uppmärksam och alltid försöker göra "rätt".

Ska tillägga att han är mycket trygg och ostressad. Han gillar att vara nära mig, men är aldrig bufflig. Han är ganska så orädd ute, kommer en barnvagn kollar han gärna inuti, han gillar att hälsa på cyklister, hundar och barn, han är mycket nyfiken och väldigt glad. Han är ingen slöfock utan ganska så pigg utan att vara stressad.

Då jag ridit för en del islandstränare så tycker de att han är ganska så okänslig. När jag rider för akademiska tränare så tycker de att han är känslig. Och själv förstår jag inte skillnaden. :confused:

Jag har funderat över om det är en del tränare som är okänsliga och inte lyssnar av hans försök att vara till lags.

Nu undrar jag: Vad är en känslig islandshäst?

OlleAtlas

Sv: Vad är en känslig häst

Att en häst är känslig på det sätt jag anser man skall tolka ordet är ofta till en fördel för en erfaren ryttare och kan vara till nackdel för den som inte är så kunnig.

Sen är det många som kallar en spänd häst för känslig. Det tycker jag är fel, det är inte känslig för mig. Just jag lägger in att hästen är lyhörd, trivs med en balanserad ryttare och inte vill ha så grova hjälper eller åthävor.

Om jag säger att någon av mina hästar är känslig menar jag det som något positivt för den hästen. Men jag har ju märkt att en hel del lägger negativ betydelse i uttrycket och det är kanske inte konstigt om man ser på olika saluannonsers utformning t.ex. där "lite känslig" kan betyda superspänd, svår att kliva upp på , nys för guds skull inte när du sitter på hästen ;) osv.

Moniq skrev:
Att en häst är känslig på det sätt jag anser man skall tolka ordet är ofta till en fördel för en erfaren ryttare och kan vara till nackdel för den som inte är så kunnig.

Sen är det många som kallar en spänd häst för känslig. Det tycker jag är fel, det är inte känslig för mig. Just jag lägger in att hästen är lyhörd, trivs med en balanserad ryttare och inte vill ha så grova hjälper eller åthävor.

Om jag säger att någon av mina hästar är känslig menar jag det som något positivt för den hästen. Men jag har ju märkt att en hel del lägger negativ betydelse i uttrycket och det är kanske inte konstigt om man ser på olika saluannonsers utformning t.ex. där "lite känslig" kan betyda superspänd, svår att kliva upp på , nys för guds skull inte när du sitter på hästen ;) osv.

Jag måste hålla med dig. Jag brukar kalla de som du kallar för spända hästar för heta och känsliiga. Det är hästar som nästan skiter knäck bara man gör en helt oskyldig men snabb rörelse, råkar snubbla, en höna kommer irrande in i boxen, man nyser osv. De skrämmer nästan slag på sig själva. Jag har en sådan efter Silfurmáni undan ett mycket klokt sto, som för den delen var sådan själv när jag provred honom för 4 år sedan. Måste samtidigt tillägga att min bästa häst var efter Silfurmáni och ett sto som varit en av Danmarks snabbaste passhästar. Känslig, lättlärd, het och framåt men klok och gudasnäll som sin mor. Har aldrig träffat snällare hingst! Och jag har ridit avkommor som varit undan familjeston som varit rena familjehästarna också. Med detta vill jag säga att avel är alltid en chanstagning vad som slår igenom! Man får dock störst genomslag om båda föräldradjuren har likartade egenskaper.

Det märktes redan på fölet första dagen att det var extremt överkänsligt kan jag säga så att detta är arv och inte miljö är jag övertygad om! Jag börjar ju hantera fölen redan samma dag de är födda och jag fick vara oerhört försiktig och tålmodig. Sådana hästar kräver oerhört mycket självförtroendeträning och är absolut endast för erfarna ryttare! Samtidigt är ju detta en häst som inte blir fräck utan tenderar att vara skygg och svårfångad, hon är positivt signalkänslig, snäll men spänd. Att det är ett sto, som rent allmänt är mindre modiga och nyfikna än hingstarna, gör inte saken lättare att träna bort.

Däremot vill jag ha hästar signalkänsliga och lyhörda men ändå inte spända och nervösa. Även en nybörjarhäst skall vara signalkänslig och lyhörd men samtidigt trygg i sig själv och absolut inte lättskrämd. Och det måste ju vara målet att avla sådana. Vignirs förslag att träna hästarna mindre känsliga så de passar nybörjare och inte reagerar på nybörjarens obalans, tycker jag är helt vansinnig! Avla hästar som är ordentliga och stabila i psyket samt kloka nog att inte bli vettskrämda av en ryttares obalans. De skall reagera på den för annars kommer aldrig nybörjaren att försöka rätta till obalansen! Men de skall reagera klokt och visa att lägger du tyngden så så gör jag si och inte med panik, bocksprång, skenturer och liknande!

Islandshästen har gjort sig känd för att vara en klok häst som kan stå och vänta när den trasslat in sig i staketet istället för att få panik och slita sönder sig som många andra hästar gör. Låt oss behålla detta kloka drag i aveln! Tyvärr har just andelen spända/heta hästar ökat på marknaden jämfört med för 10 år sedan då de var ganska sällsynta bland islandshästarna och det är inte roligt om rasen skall avlas i den riktningen.

Jag vill mina hästar skall vara känsliga för tygel, vikt, säte, signaler osv. Men de skall vara stabila i trafiken, i skogen och reagera på en klokt och välbalanserat sätt och aldrig med panik! Det är inte roligt med sådana hästar det är farligt. Råkade själv illa ut för snart 7 månader sedan pga av en panikreaktion hos en valack. Han är resultatet av två välstammade framåt hästar och kombinationen har givit en ganska het och känslig häst. En häst i panik kan var hur känslig som helst i vanliga fall men den bryr sig inte om att respektera någon i paniksituationen och det är en vild hästs reaktion, inte en ridhästs!

Anette

Senast ändrad av en moderator:

Det är nog nästan varje ryttares dröm att ha en känsklig häst som lyssnar på hjälper utan att man behöver banka å riva dem i munnen(nybörjare passar nog bättre på okänsligare hästar då de inte har så mkt kropps kontroll som en van ryttare), men nerviga hästar som är nervösa å sprätter till för allt är inte så kul att rida alla gånger.Folk förväxlar känslig å nervig.

Jag har oxå funderat på det här med känsliga o spända hästar som man kan förväxla, har haft en spänd häst o det är inte speciellt roligt o ha en sådan.
Det här med att sprätta till så fort man kommer åt hästen eller tappar en borste, har hjärn spöken det blir ganska drygt i längden.

Ska nu köpa en som jag då kallar lite känslig, när jag prov red henne så tyckte jag hon var väldigt lyhörd på hjälperna lyssnade jätte bra men helt orädd inte rädd för fan själv, då är hon 7år super trygg nästan för orädd (om man kan säga så )toppen psyke men väldigt tuff.
Detta med att hon är tuff o väldigt ouppfostrad blir nått att bita i men lite av en utmaning. ;) Men nu var det inte det jag skulle skriva om :)

Som "moniq" sa det där med att man tittar på en salu annons så blir jag alltid lite misstänksam när folk skriver "lite känslig" det kan ju betyda vad som helst.
Kanske man åker dit o tror hästen är lyhörd osv så är det i skälva verket ett nervvrak "lite överdrivet kanske" men ni förstår vad jag menar.
Jag har oxå tänkt på att "känslig" har fått en negative klang på nått sätt.
Känslig betyder väl olika saker beroende på hur man tänker.
Tja !

chrysler skrev:
Det är nog nästan varje ryttares dröm att ha en känsklig häst som lyssnar på hjälper utan att man behöver banka å riva dem i munnen(nybörjare passar nog bättre på okänsligare hästar då de inte har så mkt kropps kontroll som en van ryttare), men nerviga hästar som är nervösa å sprätter till för allt är inte så kul att rida alla gånger.Folk förväxlar känslig å nervig.

Uppriktigt sagt tycker jag att nygörjare skall lära sig från början att använda små signaler, inte att banka och dra. Det är inte bra att avtrubba ryttaren på okänsliga hästar för det leder tyvärr ofta till en olycka senare när de sätter sig på en känslig häst efter ett par års ridning och gör som de brukar. Eller till att de förstör en härligt lyhörd häst med sina alltför kraftiga hjälper.

Nybörjare bör rida hästar som reagerar rätt dvs, ett hårt tygeltag så tvärnitar man och håller man för hårt så går man inte bankar man till då tar man ett litet skutt framåt. Det lär ryttaren att respektera djuret. Men hästen skall inte vara sådan att de överreagerar och instruktören måste ta ansvaret och förklara vikten av att behålla signalkänsligheten samt att hästen faktiskt gjorde precis vad ryttaren bad om när ryttaren tycker att den inte gjorde det han ville.

Sedan får man kanske skilja på vuxna nybörjare och barn, rädda nybörjare och hurtiga sådana. En del behöver kanske en lite okänsligare häst tex om de är handikappade eller så men de måste ändå vara lyhörda för ryttaren och reagera rätt, tex stanna om ryttaren håller på att åka av istället för att få panik och skena.

Anette

Anette

Alla hästar är väl mer eller mindre känsliga eg!
De kommunicerar sinsemellan med kroppsspråk och måste vara uppmärksamm, känsliga för andras signaler.
När vi människor sedan ska ta kontakt med hästarna "skriker" vi med kroppen... tills slut blir hästarna döva för våra hjälper, om inte vi lär oss viska.
Det är väl skillnaden mellan akademiska tränare, och "vanliga"... akademiska är ofta uppmärksamma på vad hästen säger, och man behöver därför inte skrika för att de ska förstå - alltså uppfattas hästen som känslig. När samma häst sedan kommer till vanliga tränare, stänger den av och orkar inte lyssna.
Det är bara en teori... är ingen expert på något vis.

Sen spelar psyket roll också, naturligtvis. Alla hästar har olika personligheter, och olika anlag...
vissa hästar går från att vara känsliga till att bli okänsliga, andra blir istället spända.
Det är upp till oss människor att försöka behålla känsligheten i hästen, utan att det går till överdrift!

assa skrev:
Alla hästar är väl mer eller mindre känsliga eg!
De kommunicerar sinsemellan med kroppsspråk och måste vara uppmärksamm, känsliga för andras signaler.
När vi människor sedan ska ta kontakt med hästarna "skriker" vi med kroppen... tills slut blir hästarna döva för våra hjälper, om inte vi lär oss viska.
Det är väl skillnaden mellan akademiska tränare, och "vanliga"... akademiska är ofta uppmärksamma på vad hästen säger, och man behöver därför inte skrika för att de ska förstå - alltså uppfattas hästen som känslig. När samma häst sedan kommer till vanliga tränare, stänger den av och orkar inte lyssna.
Det är bara en teori... är ingen expert på något vis.

Jamen precis, det är så jag också resonerat. Min häst är ganska så ambitiös och vill gärna vara till lags. Men är man för grov, eller begär sådant han inte förstår så stänger han av. System Shutdown, säger han och blir klart "okänslig". Men när vi båda kommunicerar finstämt och trevligt så är han med mig hela vägen. Det var det jag menade med att tränaren är okänslig istället för hästen, enligt mitt sätt att se.

OA

Min åsikt är att nybörjare ofta kan vara tusen gånger bättre att sätta upp på en häst än den erfarne som säger sig kunna allt.
Självsäkra nybörjare kan vara mardrömslika på hästryggen och de allra flesta nybörjare jag träffat är försiktiga och lyhörda på vad hästen har att säga.
Blir lite förvirrad av ditt resonemang - vad har hästens känslighet att göra med att man som ryttare bankar och river i den? I det fallet är det ju ryttaren som är totalt okänslig.

Till trådskaparen:
Min häst är spänd och misstänksam i sättet. Men detta gör ju att han är lyhörd och känslig i hanteringen. Lite för känslig ibland och överreagerar om jag skulle göra hastiga rörelser. När han kom till mig satte jag igång att miljöträna honom (hoppade jämfota runt honom, klappade händer och tjoade, tillslut insåg han att jag bara var knäpp i skallen och inte skulle anfalla honom) och han är inte lika spänd nu som då.
Jag försöker i första hand få honom att känna sig trygg i alla situationer men problemet är det att så fort jag ställer krav på honom så brister det igen, och jag ställer inga höga eller orimliga krav. När jag t.ex. ber honom samla sig inför tölt stressar han upp sig, drar på sig sitt skal och spänner sig för att stå emot. Han är annars ingen fjantig och rädd häst, är en jättetrygg skogshäst och går över bäck, myr, berg, snårskog - you name it. I skogen trivs han för där ställer jag inga krav alls förutom att broms och växel ska fungera.

Nåväl, nu blev det mer att jag beklagade mig över problem än att försöka definera ordet känslig. :angel:

Dolores_88 skrev:
Till trådskaparen:
Min häst är spänd och misstänksam i sättet. Men detta gör ju att han är lyhörd och känslig i hanteringen. Lite för känslig ibland och överreagerar om jag skulle göra hastiga rörelser. När han kom till mig satte jag igång att miljöträna honom (hoppade jämfota runt honom, klappade händer och tjoade, tillslut insåg han att jag bara var knäpp i skallen och inte skulle anfalla honom) och han är inte lika spänd nu som då.
Jag försöker i första hand få honom att känna sig trygg i alla situationer men problemet är det att så fort jag ställer krav på honom så brister det igen, och jag ställer inga höga eller orimliga krav. När jag t.ex. ber honom samla sig inför tölt stressar han upp sig, drar på sig sitt skal och spänner sig för att stå emot. Han är annars ingen fjantig och rädd häst, är en jättetrygg skogshäst och går över bäck, myr, berg, snårskog - you name it. I skogen trivs han för där ställer jag inga krav alls förutom att broms och växel ska fungera.

Nåväl, nu blev det mer att jag beklagade mig över problem än att försöka definera ordet känslig. :angel:

Då skulle man kanske kunna säga att din häst är både känslig och en smula stressad. Och han blir lite extra stressad av krav. Men det är inte känslig på det sättet att han lyssnar på små signaler.
Han låter som att han är jätteambitiös och istället för att som min pålle stänga av, så spänner han sig av kraven.

Det jag tycker är att en del islandstränare gillar när hästarna reagerar så, de tycker det är hörsamhet. Men en häst som min, som jag tycker är känslig för små signaler men behöver känna sig trygg i att han får tid att förstå, räknas som okänslig.
Äsch, nu blev det helsvårt att förklara hur jag menar.
:smirk:

OlleAtlas

När jag läser de olika inläggen i tråden så märker jag att det men lägger in i begreppet "känslig" verkligen är olika för olika personer. Tänk så lätt det är att då missförstå varandra :smirk: .

Känslig kan för en del innebära rädd och lite hysterisk, medan det för andra betyder en häst som är hörsam för hjälper och kommunikation.

För mig är känslig en häst som lyssnar på små hjälper och som är uppmärksam på mig. Men ofta tycker jag att känslig är lika med småskraj för både mig och annat. En del tränare, i mitt fall de akademiska gillar det första alternativet, medan jag tycker att en del av de isländska tränarna jag ridit för (har kanske haft otur) faktiskt föredrar en häst som är lite rädd för sin människa. Och jag förstår inte fördelen av det, eller hur vi kan tolka så himla olika i vad vi vill ha.

Med "orädd" för sin människa, menar jag inte att hästen ska vara bufflig eller bete sig respektlöst, bara att den ska tycka om att umgås och samarbeta.

OlleAtlas

Mamma har en i mitt tycke känslig häst. Ett 11-årigt sto. Hon är mycket uppmärksam på sin omgivning och reagerar snabbt. Ofta för snabbt för en trög människa.
Har man hennes fulla uppmärksamhet och är i balans är hon en fantastisk häst att arbeta med, det behövs inte mycket mer än tankekraft.
Har man en dålig dag (trött fysiskt eller mentalt) är det ingen idé att arbeta med henne.
Har hon inte fullt förtroende för ryttaren är hon okänslig/ohörsam för hjälperna och springer iväg.

Mitt eget sto är mindre känsligt (underdrift!) på gott och ont. Man får ta i för att hon ska förstå att man menar allvar. Det går att få upp reaktionshastigheten men känsligheten måste underhållas hela tiden. Har hon fått stå i vila på stallgången några minuter kan det krävas ett knä i magen för att flytta henne i sidled.
Hon är trygg i sig själv och även om ryttaren inte riktigt har ledarskapet blir det sällan farliga situationer, blir hon skrämd tar hon några snabba steg eller stannar och tittar, sedan fortsätter hon lugnt framåt.

OlleAtlas skrev:
Då skulle man kanske kunna säga att din häst är både känslig och en smula stressad. Och han blir lite extra stressad av krav. Men det är inte känslig på det sättet att han lyssnar på små signaler.
Han låter som att han är jätteambitiös och istället för att som min pålle stänga av, så spänner han sig av kraven.

Det jag tycker är att en del islandstränare gillar när hästarna reagerar så, de tycker det är hörsamhet. Men en häst som min, som jag tycker är känslig för små signaler men behöver känna sig trygg i att han får tid att förstå, räknas som okänslig.
Äsch, nu blev det helsvårt att förklara hur jag menar.
:smirk:

OlleAtlas

:bow: Jag förstår precis vad du menar! Och jag håller med dig. Jag vill också ge mina hästar tid att tänka och förstå. En stressad häst tänker inte, den använder den hjärnhalva som innehåller instinktiva flyktrelationer. En del hästar kan blockera sig, de förstår inte vart de skall ta vägen och gör då ingenting. Då krävs tid och tålamod samt beröm för det första steget i rätt riktning. Inte bara islandshästtränare kan visa prov på otålighet och okänslighet för hästens reaktioner. Och då STÄNGER JAG AV och skiter i tränaren! Jag säger ifrån att nu vill jag ta det lugnt och se till att hästen förstår så låt mig jobba själv nu! Man skall INTE göra något som man känner är fel och det är med största sannolikhet DU som känner DIN HÄST bäst! Stå på dig i sådana situtioner! Du kommer att ångra dig annars och får bara bakslag och bekymmer! Jag vet och står numera ALLTID på mig! :bump:

Anette

OlleAtlas skrev:
När jag läser de olika inläggen i tråden så märker jag att det men lägger in i begreppet "känslig" verkligen är olika för olika personer. Tänk så lätt det är att då missförstå varandra :smirk: .

Känslig kan för en del innebära rädd och lite hysterisk, medan det för andra betyder en häst som är hörsam för hjälper och kommunikation.

För mig är känslig en häst som lyssnar på små hjälper och som är uppmärksam på mig. Men ofta tycker jag att känslig är lika med småskraj för både mig och annat. En del tränare, i mitt fall de akademiska gillar det första alternativet, medan jag tycker att en del av de isländska tränarna jag ridit för (har kanske haft otur) faktiskt föredrar en häst som är lite rädd för sin människa. Och jag förstår inte fördelen av det, eller hur vi kan tolka så himla olika i vad vi vill ha.

Med "orädd" för sin människa, menar jag inte att hästen ska vara bufflig eller bete sig respektlöst, bara att den ska tycka om att umgås och samarbeta.

OlleAtlas

:bow: :bow: :bow: Jag håller helt med. Hästen skall ha respekt men man skall vara kompisar också. Har man aldrig skämt bort en häst så den blivit fräck, aldrig tillåtet unghästen att göra övertramp, så har man ett bra grundmaterial att jobba med. Lyckliga lydiga hundar och lyckliga lydiga hästar. Islänningarna är vana vid hästar som är vilda och skygga när de börjar med dem många ggr. De tar hellre att hästen är svårfångad i hagen. Jag vill också gå den gyllene medelvägen med en lättfångad, välhanterad kompis som har full respekt för mig. Som sagt, stå på dig! :bump:

Anette

sambaengi skrev:
Och då STÄNGER JAG AV och skiter i tränaren! Jag säger ifrån att nu vill jag ta det lugnt och se till att hästen förstår så låt mig jobba själv nu! Man skall INTE göra något som man känner är fel och det är med största sannolikhet DU som känner DIN HÄST bäst! Stå på dig i sådana situtioner! Du kommer att ångra dig annars och får bara bakslag och bekymmer! Jag vet och står numera ALLTID på mig! :bump:

Anette

Jo, jag har faktiskt slutat rida för sådana tränare, försvarar min pålle med hull och hår.

OA

sambaengi skrev:
:bow: :bow: :bow: Jag håller helt med. Hästen skall ha respekt men man skall vara kompisar också. Har man aldrig skämt bort en häst så den blivit fräck, aldrig tillåtet unghästen att göra övertramp, så har man ett bra grundmaterial att jobba med. Lyckliga lydiga hundar och lyckliga lydiga hästar. Islänningarna är vana vid hästar som är vilda och skygga när de börjar med dem många ggr. De tar hellre att hästen är svårfångad i hagen. Jag vill också gå den gyllene medelvägen med en lättfångad, välhanterad kompis som har full respekt för mig. Som sagt, stå på dig! :bump:

Anette

Tack :bow: :bow: :bow: !

Nu har jag fått "råg i ryggen"!

OA

Förslag till definition:
Kanske är det så att vi tycker att en häst är känslig som reagerar så att vi MÄRKER det. Reagerar på ett eller annat vis på det ena eller det andra stimulit.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 017
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Fiorano
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 653
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska köpa min första häst och är ganska ny i min ridning. Framförallt vill jag ha en trygg häst att rida ut i skogen med. Jag...
Svar
13
· Visningar
1 555

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar