Vad är en Huskatt värd?

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare _Elin_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 482
Sv: Vad är en Huskatt värd?

Det blir inte billigare att ta in hemlösa katter som man dessutom får ägna mycket tid till att överhuvudtaget få in katten i transportburen inför veterinärbesöket.
Men har man en gång blivit charmad av fräsningar och morr och höjden av lycka är att skyggisen kommer fram och nosar på handen så vad gör man.
Vi har för många katter i Sverige idag och ska huskattens värde öka måste många fler katter kastreras för att antalet på sikt ska minska.
Idag kan man köpa en vuxen kastrerad katt för hundralappen eller t.o.m. få gratis.
När jag hade annons ute på några hittekatter var det en som ringde och frågade vad det var för grejer som följde med.Det blev ingen katt till dom.

Jag betalade 300 kr för den ena huskatten och då fick jag själv se till att han blev kastrerad, vaccinerad, öronmärkt och försäkrad. Friskförklarad av veterinär var han. Den andra katten betalade jag 700 kr för och då var allt gjort och det ingick även en olycksfallförsäkring för henne. Jag köpte dom på ett katthem och jag tyckte det var väldigt billigt för dessa raringar men jag gav föreståndaren en säck med specialfoder så kanske det var därför jag fick dom för dessa priser.

jag har två katter... en svart-vit som kostade 200 kr och en svart som kostade 300 kr. allt fick jag och min sambo stå för själva (vaccination och såvidare). men det gör/gjorde vi så gärna för dom är familjemedlemmar och vi älskar dom över allt annat:D..det var kärlek vid första ögonkastet..

Det blir inte billigare att ta in hemlösa katter som man dessutom får ägna mycket tid till att överhuvudtaget få in katten i transportburen inför veterinärbesöket.
Men har man en gång blivit charmad av fräsningar och morr och höjden av lycka är att skyggisen kommer fram och nosar på handen så vad gör man.
Vi har för många katter i Sverige idag och ska huskattens värde öka måste många fler katter kastreras för att antalet på sikt ska minska.
Idag kan man köpa en vuxen kastrerad katt för hundralappen eller t.o.m. få gratis.
När jag hade annons ute på några hittekatter var det en som ringde och frågade vad det var för grejer som följde med.Det blev ingen katt till dom.

Visst är det så:D är det billigare man vill ha så är hemlösingar fel tanke, jag har ju fått söva en vildkatt för att kunna ta stygnen, det var den absolut dyraste kastrering jag har betalat:D kastrering på jourtid och sedan helsövning för stygntagning, men som sagt, vad gör man:love: det är ju värt det när man får se den lille/a lyckliga katten må bra:love:

Nä folk som frågar märkliga frågor får inte ens komma hit, då får katterna hellre bo kvar här.

Helt ot:o men jag träffade en av "mina" katters nya ägare idag, ägaren berättade så stolt om hur katten hade det, visade kort och sa vad den har för vanor nu, det är så roligt när folk kommer fram flera år efteråt och berättar om hur bra katten har det:love: då känns det bra i hjärtat...

Jag fick (gratis) två kattungar av en bonde som bor granne med min pappa. Det första jag gjorde var att ta dem till veterinären och vips så kostade det 2500kr för det visade sig att de hade både ögoninfektion, lite snuva och skabb. Där åkte alltså även min hund på medicinering för skabb smittar tydligen jättemycket (han fick aldrig någon som tur var men han blev ju som sagt medicinerad direkt).

I efterhand var det kanske inte det bästa jag kunde göra och att betala 2000kr för två friska och vaccinerade katter hade ju blivit billigare i längden men samtidigt kan jag säga att jag tycker det är lite i dyraste laget. 500kr hade jag däremot inte tvekat för.

Nu är ju mina kisar världens gulligaste iaf och fast att man vill kasta ut dem med huvudet före ibland (jag fasar för att sätta upp julgranen...) så är de en del av familjen ;)

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 594
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka