Vad är en galla?

Deimion

Trådstartare
Har hört flera olika varianter av förslag osv. Vad är enl dig en galla? Vad beror den på alltså :)

Ser fram emot många svar! ;)

Sv: Vad är en galla?

ledvätska i bakbenen, pga överanträngning. finns många olika slags gallor.

Jorå. Fast det känns som att man kan tjata sig blå om just gallor...!

En galla är detsamma som en ökad mängd ledwätska. Ledwätska finns i alla ledstukturer, alltså alla leder, senskidor och bursor. Dess funktion är att smörja ledens ytor, ffa ledbrosket, samt ge näring åt ledbrosket.

Ledwätskan, eller synowian som den också heter, bildas aw celler i själwa ledkapslen (eg synowialmembranet). Om det aw någon anledning uppstår en irritation i ledkapseln eller i själwa ledhålan och dess strukturer kommer det att börja bildas med synowia. Då kommer ledkapseln att fyllas ut och så ser man att hästen har en galla.

Warför?
Inflammation - wanligt förstås. Öweransträngning är en orsak, wickningar och slag en annan. Det kan också finnas defekter i leden, som osteokondros eller artros, som irritera och orsakar inflammationen. En inflammation kan också bero på en autoimmun process liknande reumatism. Senskador, spatt mm orsakar också gallor.

Infektion - det har kommit bakterier i leder! Kan ske genom ett stick, alltså tillförsel utifrån, men äwen genom blodspridning aw en infektion på annat håll. Gallan är i de här fallet ett litet symptom jämfört med kraftig hälta och feber som också brukar uppstå.

Taskig cirkulation - kan ibland, fast jag tycker det är konstigt, orsaka gallor som då brukar synas på morgonen och sedan förswinna. Orsaken är att utbytet med blodet inte sker som det ska och så blir det stas i benen. Typ...

Idiopatiskt - en rolig grupp. Hästen har stora gallor, men man wet inte warför. Det finns inget fel och gallan är mest en skönhetsdefekt. Dessa brukar man hitta i hasled och i kotleder. I kotlederna kallas de wind puffs, will jag minnas och i haserna kan man läsa om det som bog spawine.

Negatiw foderreaktion - som när hästen släpps på gröngräs. Då fås ofta kraftiga gallor, ffa i kotsenskidorna bak. Detsamma kan hända om hästen inte klarar aw ngt i foderstaten eller om man öwerutfodrar.

Detta utlägg är kanske lite ofullständigt, men iallafall en bra start. Det N skriwer här owan är förstås fel, gallor sitter inte i "bakbenen".

menade inte bakbenen bakbenen. menade att gallor är oftast på bakbenens leder.

Det stämmer inte heller. Frambenens leder är minst lika drabbade aw inflammation som bakbenens, lite beoende på hästens anwändningsområden.

Vet du om att TantEster är veterinär? Hon har nog liiiite mer koll på var gallor brukar/inte brukar finnas...;)

Jag vet många hästar på ridskolan som hade smågallor i kotorna fram, inget ovanligt alls.

Förlåt, tänkte inte på att du är hemlig...:D

Förresten

*kl*

Min häst har en galla i hasen som nog får betecknas som idiopatisk. Jag har varit hos vet två gånger. Första gången tömdes bursan (UL visade ingen skada på senan) på ledvätska och det ordinerades vila två veckor. Under denna tid kom gallan tillbaka, vid återbesök fanns ingen hälta el värme (det fanns inte första gången heller) och rådet blev att börja rida samt att använda kyllera efter ridning.
Nu har jag ridit i två veckor och gallan blir lite mindre efter motion, men den är ff ganska stor. Jag är lite rädd för att jag orsakar mer skada om jag rider, men vet sa att det kan ta tid för svullnaden att lägga sig och visar hästen ingenting är det ok att fortsätta rida. Inga restriktioner fick jag. Naturligtvis ökar jag motionen långsamt, eftersom han stod några veckor, men det ska vara ok att hoppa osv.

Vad är din erfarenhet? Funkar kyllera? Brukar gallorna lägga sig efter ett tag och kan de orsaka mer skada längre fram?

Ja, det var bursan som var svullen. Höger has, utsidan. Visste inte att det fanns flera...:o

Taskig cirkulation - kan ibland, fast jag tycker det är konstigt, orsaka gallor som då brukar synas på morgonen och sedan förswinna. Orsaken är att utbytet med blodet inte sker som det ska och så blir det stas i benen. Typ...

Min travar valack har dålig cirkulation, väldigt kall i hela kroppen. Han sväller i hö sidas benpar, aldrig vä sida. Hans dåliga sida är hela vä sida, så överbelastar han hö (min egen teori ihop med ET:n).
Hans gallor avhjälper jag med värme- Arnika+Gladpak+ vadd & bandage eller BoTr vaddar nattetid.

Ledvätska.. Min häst fick gallor på ett bakben vid foderbyte. Det vet jag fler som fått. Försvann med hjälp av back on track :)

Kul med en sån bra förklaring! Lärde man sig lite nytt. Min häst har då troligtvis en idiopatiskt galla :) Vet kallade den för en falsk galla och ett skönhetsfel. Enligt henne kunde hon tömma den men hennes erfarenhet var att dom kom tillbaka så vi beslutade att den fick vara kvar.

Finns det någon möjlighet att den försvinner av sig själv eller kommer han alltid ha den? Sitter i hasleden.

Skönt att det inte bara är jag som har en häst med oförklarliga gallor i hasen... :p

Det komiska var att han inte hade känts hundra ett tag och i samma veva kom denna galla. Jag var hundra på lös benbit. Jag fick rätt..... men benbiten satt i motsvarande bakknä :crazy: Gallan i hasen röntgades plus att UL gjordes och vet kunde konstatera att det endast var vätska och inget annat, "falsk galla" var vad hon sa. Sen kanske det hade ett samband med benbiten och att han avlastade det benet??? Men benbiten är nu borta och gallan finns kvar..... För övrigt har han väldigt grova leder och tjocka haser om jag jämför med andra hästar, men som sagt finns inget på röntgen eller UL. Han har oxå haft väldigt lätt för att svullna för minsta lilla sår och fått bestående fula ärr som oxå är konstaterade skönhetsfel, kanske allt har ett samband? Vad vet jag :) Har iaf blivit bättre nu när han börjar närma sig vuxen ålder.

Liknande trådar

Hästvård Undrar om noen har hatt inflammasjon eller annen skade i laddet mellan scapula og humerus i frambenen? Aven annen problematik der? Har...
Svar
3
· Visningar
242
Senast: Jeps
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar