Vad är din distanshäst för ras och ålder??

A

allessa

Det vore intressant att veta då jag funderar på att börja med distans så småningom. Finns det någon klubb eller dylikt i Örebrotrakten?? Tacksam för svar. :banana:

Sv: Vad är din distanshäst för ras och ålder??

Våra distanshästar är varmblod allihopa,den jag började med är 20 år nu, pensonerad
sedan 3år tillbaka men går hemma som promenadhäst,våra andra hästar som nu går
i tävling, är i åldrana 6 år 8, 12, 15 år välj den ras som passar dig, min tro är att man
kan inte säga att den ena hästrasen är bättre en den andra, jag tror det handlar om
indeviden. lycka till med din distansritt.

Jag har precis börjat rida distans själv.. jag rider på ett 11årigt halvblod.. fullblodstyp på ca 149cm.. ras spelar ingen roll.. bara inte hästen är för tung, då kan den inte gå dem högre klasserna..

allessa skrev:
Det vore intressant att veta då jag funderar på att börja med distans så småningom. Finns det någon klubb eller dylikt i Örebrotrakten?? Tacksam för svar. :banana:

Vi är ett gäng i Närke som rider distans (klubben du fick tips om ovan). En av oss bor i Odensbacken med. :) PM´a mig om du vill komma i kontakt med oss.

Hälsning Maja

Vill man börja med distansritt har inte rasen eller åldern någon direkt betydelse så länge hästen är frisk och normalt riden, de flesta hästar klarar att gå en clear round på ca 4-5 mil såvida de inte är ur kondition/knappt ridna. Många av de hästar som går på elitnivå är araber, men på lägre nivåer finns väldigt många raser representerade och det tycker jag är roligt!!!!!

Har själv fem hästar varav två är i distansträning, en valack på 12 år som går höga klasser och en hingst på 6 år som är på gång och ska ut på sin första femmilare i sommar eller höst. Två ston som båda har gått distans upp till 80 km och nu är avelsston. Ett hingstföl på fyra månader som jag hoppas blir min nästa distanshäst! :) Alla är araber.

Vill rekommendera Nerikes distansklub för dig som bor i örebro!

Camilla

Det lät som om Allessa ännu inte skaffat sig hästen hon vill ha till distans. Är det distans man vill satsa på, ja, då har rasen och åldern betydelse anser jag. En arab är definitivt det bästa, eller en arabkorsning (korsad med en lättare typ), eller travare. En väl grundtränad 5-6 åring är väl idealiskt.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
8
· Visningar
557
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 454
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 622
Senast: ildiko
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
884

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka