vad är detta?

hästen har fått detta nu troligtvis av stallägarens häst i stallet som fick detta innan jul och vi trodde det var regnskållor, han tvättades med jodopax och de torkade ut och så, men så förra veckan så fick han kala fläckar i huvudet och vet. kallades ut. Han sade att det var en svampinfektion och skrev ut ett preparat ´som hon skulle tvätta honom med varannan dag * 5. Hans har dämpats och "spruckit" och han är på väg att bli helt återställd, har gått i egen hage och vi hoppades att det höll sig till denna hästen.
Men icke igår upptäckte jag att min häst fått det ett område på sidan av magen på båda sidorna ca 20*20 cm område, tvättade med jodopax. Idag var ena sidans område 3ggr så stort. Tvättade nu med samma preparat som stallägare och hoppas på det bästa. Troligtvis har det kommit från jägers med stallägarens styvdotter...

DSC00333.jpg

DSC00334.jpg

DSC00336.jpg

Sv: vad är detta?

Den här tråden ska jag nyfiket följa,har en märr här hemma som ser likadan ut,men varken hon eller de andra utav mina är ute å träffar andra hästar..
Jag gissar på nån form av nässelfeber

ok där är en miniminimini sårskorpa i vissa av dem...hoppas på att det försvinner fort sen är det totalrengörning av all utrustning, tanken är att hon ska betäckas till våren och vill inte äventyra det

är också nyfiken min 3 åring har likadana. fick de i höstas å åkte till vet som konstaterade någon allergi men kund eej säga vilken. vi har provat allt. men ingen funkar i övrigt mår hon bra å vet sa att så länge hon mår bra behövs inget göras men man vill ju ändå veta. så har de ej försvunnit innan sommaren så får jag kolla upp de ordentligt. har nämligen en häst på stallet som får panik om hon åker iväg så jag får vänta å åka till den andra hästen fått sitt föl å sysselsätta sej med i april.

hon har gått med 3 andra hästar och det är ingen av dom som har fått liknande så tror ej de smittar så.

Ser ut som när min häst reagerade på spånet.... inga bulor nu när vi har torv...

min ena häst får sånna prickar över HELA kroppen en gång om året , ca september. Har tagit alla provor i hela världen och det blev INGET resultat, så så länge hästen inte är allmänpåverkad... Skit i det, de ser bara lite knepiga ut.
Min andra häst + en anna fick samma prickar när de var på bete i Norge ( det var innan jag köpte den andra " prickiga" hästen, så de hade aldrig träffats)
då sa vet att det var överkännslighet mot någon ört i gräset.
Min kompis häst får prickar av apelsinsaft...
Så jag blir inte speciellt orolig av sånna prickar, man ser ju lätt skillnad på "prickar" och regnskollor / ringorm. dessa är ju mera som runda prickar / bulor och inte i själva pälsen.
Prickarna kommer innifrån...
Lycka till och välkommen till prickiga klubben:bump:

ok kanske är något från hösilaget då?
Finns väldigt många tistlar och dylikt i vissa balar, men det har det funnits sen vi flyttade dit i okt/nov...så borde inte dessa utslag komma tidigare?

Två av våra hästar fick sådant av vetekli. Samma med två som då var inhyrda här.

min ena fick sådana "knottror" på sidorna av (har för mig det va) vetehalm. har bara strött med havre halm dom senaste 8 åren och då har det inte blitt något.

"rev" man lite på "skorpan" så ramlade den av efter ett tag och det blev som en liten "grop" kvar.

vetekli låter ju väldigt troligt eftersom det ofta är spår av råg i som många hästar är allergiska mot.

Ibland kan de få sådana utslag av för mycket protein i höet. Har varit med om det ett antal gånger och det har försvunnit när jag sänkt proteinhalten.

Hoppas att det löser sig.

Allergisk reaktion. Totton fick en sådan reaktion på betet förra året och var jätteöm på hela kroppen. Tryckte man honom på ryggen så sänkte han hela ryggen. Det blev små kurstor/sårskorpor på varje upphöjning och efter ett tag kunde man borsta/pilla bort dem. Det tar ungefär 1-2 veckor innan det värsta lagt sig och sedan kan man börja pilla bort de små krustorna och hästen är inte öm längre. Man kan tvätta hästen i skorvschampo för hundar för att få bort krustorna. Hoppas att det löser sig för er!

*knapplån*
Ok så det kan vara proteinet som ger henne dessa? Är inte det då kostigt om en häst redan fått dem?
Hon ligger på ca 700g smrp/dag och kvoten är 7,2
Började fodra henne med lucernpellets för 2 veckor sedan ca och de har 150g smrp/kg. Tycker det känns långsökt...men får se hur hon ser ut idag, ska ta nya bilder om det förändrat sig. Känns som om det varit pga proteinet så borde det inte finnas små sårskorpor i knutorna...

en häst i mitt stall ser typ oxå ut så fast med ngt större "prickar". och det har kommit typ bara sådär. inga hästar som kommit eller gått från stallet eller nåt sånt typ

Min valack fick sådana utslag för 2 år sedan när han var på bete...vet.sa att det var en allergisk reaktion men efter hagbyte försvan dem sakta men säkert sen har inte haft det igen.

En häst i stallet får liknande av proteinöverskott.
Den hästen är känslig över foderbyten och även då mycket protein.

Hästar kan oxå få utslag av giftiga växter.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
974
Senast: Fiorano
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
6 078
Hästvård Hej! Helt ny medlem, och vet knappt hur det funkar, men är tacksam om nån har nåt att komma med. Har ett varmblod, 25-årigt sto. Hon...
Svar
2
· Visningar
979
Senast: Lotti
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 701

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka