Vad är detta?

Masse

Trådstartare
Enligt Hippocampus så behöver tvååringar inget selen alls!:confused:

Jag brukar dubbelkolla foderstaterna när jag fått ny analys på grovfoder där då och då. När jag lägger in årets värden och väljer häst på mella två till tre år, så selen behovet = 0. Så om jag lägger till det vanliga mineralfodret blir det överdos. För yngre och äldre hästar finns ett behov på 0,2 men som sagt 0 för denna åldersgruppen.
Stämmer det att de inte ska ha selen eller är det fel i programmet?

Sv: Vad är detta?

Enligt min lilla bok från SLU är selenbehovet 0,2 mg/100 kg kroppsvikt för alla hästar, även växande.

Måste vara fel på programmet.

När jag testade, bara för att kolla nu så fick jag ett behov på 0.9mg. Antingen har de sett misstaget och ändrat det eller så knappar du konstigt. ;)

KL +
Selenet kanske täcks ändå via ditt kraftfoder ?

Garanterat inte för när jag upptäckte det hade jag inte lagt in något kraftfoder, bara ensilage och mineraler. Vet för jag råkade trycka fel när jag skulle lägga in kraftfodret och gå vidare istället.

Kan ha varit fel i programmet för just nu kan jag inte ens öppna det. Så håller kanske på med någon uppdatering.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
823
Senast: Oknytt
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 604
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 109
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka