Vad är detta??

J

jamenvisst

Har en kompis som har problem med sin häst tänkte om ni bukare kanske känner igen detta.

Vad kan ha hänt.? Hästen ska till djursjukhus på onsdag för operera en fraktur i griffelbandet fram. Dom senaste dagarna gör hästen som ni ser på filmen. Hästen är 21 år gammal.

http://www.youtube.com/watch?v=5WEV1PTigQw

Sv: Vad är detta??

så såg det ut när min fjord hade för höga trakter bak, han kotade över.
jag vet inte om det är så, men prata med hovis och visa filmen, om det är för höga trakter borde han se det.

Fraktur i griffelband fram :confused:

OT
Varför operera en så gammal häst? Är det för ägarens eller hästens skull?
Kanske det är dags att låta hästen i stället somna in.

Först och främst prata med er vetrinär!

Verkar som en låsning bak! Är det så att hästen står på box vila? I så fall kan de bero på att den har blivit stel av att stå stilla. Äldre hästar har ofta svårt att stå stilla utan att bli stela.

Får den inte röra sig så masage/streching och se till att den håller värmen.

Håller med föregående. Om hästen står på boxvila i så hög ålder har den säkert blivit stel. Tycker ägaren ska fundera länge och väl på att operera en så gammal häst. En boxvila kan bli väldigt tuff för den.

Frågan är väl hur lång boxvilan blir och om hästen mår bra av att stå inne i den åldern? Det är ju naturligvis väldigt olika, men den här hästen verkar inte må helt okay just nu.

Frågan är väl hur lång boxvilan blir och om hästen mår bra av att stå inne i den åldern? Det är ju naturligvis väldigt olika, men den här hästen verkar inte må helt okay just nu.

Jag svarade på om det var någon ide´att operera en så gammal häst och vad jag antog ts menade med griffelband..

Huruvida den klarar operation och boxvila eller inte låter jag veterinären avgöra och förmodar att han/hon kommer titta på hästen innan operationen och undersöka vad som felas den.

Att operera griffelbenet är ganska okomplicerat, och det brukar bara krävas ett par veckors vila efteråt. Inte fasen skulle jag överväga avlivning för det.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 374
Relationer Idag för 25 år sedan träffade jag hästen som fick mig att förändra mitt liv. Redan från första stund så förstod jag mig på henne och vi...
2
Svar
20
· Visningar
1 384
Senast: Görel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 542
Senast: Freazer
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 168
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka