vad är detta ? stort svansproblem!

S

Suspicious

Hej !

Brukar vara hos en bekant och pyssla med hans nordistravare ibland. OBS! det är alltså inte mina hästar.
Ett av stona har fått (eller haft ganska länge) någon typ av infektion i och runt svansen, det är sönderskavt plus att det är MASSA blodiga varbölder överallt, mest på undersidan av svansroten och runt analöppningen/slidan. Det ser även ut som att det är lite uppsvällt här och var.. Det är uppenbart att dessa "sår" kliar/ömmar och irriterar henne. Så fort man ska klappa henne vänder hon baken till och vill att man ska klia henne på varbölderna..

Någon som vet vad detta kan vara??

Kan tillägga att ägaren tog ut vet. för någon månad sen som inte kunde fastställa vad det var. Hästen fick penicillin och det blev bättre ett litet tag men nu tycker jag att det ser värre ut.. Ägaren (som inte är så noga med hästen i allmänhet) har sagt att han tycker det ser bättre ut och att det inte är så mycket mer att göra...

Vad kan jag som "utomstående" göra? Jag har väl ingen rätt till att typ ringa veterinären eller liknande ? Gör ont i mig att behöva se detta lilla stoet "lida" utan att kunna göra något :crazy:

Sv: vad är detta ? stort svansproblem!

Ta ett snack till med ägaren, när du berättar hur du känner. Om du är villig att betala för veterinärvård, kan det nog hjälpa att föreslå det.

Lycka till!

jag får väl göra det... men han är så svår att prata med :crazy: anser liksom att man inte ska hålla på och "dadda" med hästar och "att det inte är någon fara med dom...bla bla bla" -.-

Nope hon har inte blivit betäckt och hon går bara tillsammans med ston....

Kan också tillägga att ingen av de andra tre stona har blivit "smittade" av dehär..

Verkar mycket skumt, ingen verkar ha hört/sett något liknande :S

Nope hon har inte blivit betäckt och hon går bara tillsammans med ston....

Kan också tillägga att ingen av de andra tre stona har blivit "smittade" av dehär..

Verkar mycket skumt, ingen verkar ha hört/sett något liknande :S

Har du försökt med att bara tvätta regelbundet med jodopax? Kan ju hjälpa en del iaf? :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 550
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 562
Senast: sorbifolia
·
Hundhälsa Hämtade min hund på hunddagis efter jobbet idag, och allt var som vanligt. Men när vi kom till stallet 10 min senare reagerade jag på...
Svar
7
· Visningar
2 258
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 531
Senast: vildeld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka