Vad är detta, snabbt svar tack!

Lycanthrope

Trådstartare
Nu kommer bilder på shettisens hals. Hon har ju kliat sig en hel del sedan hon kom för drygt ett rå sedan, det har kommit och gått men någon päls har inte försvunnit tidigare. Bortkliad eller uppäten vet jag inte, jag ser inga djur där. Svårt att rota i så tjock päls dock!

Vad är det och vad gör jag? Tacksam för snabba svar! Ska åka och handla :angel:

30665027.jpg

30665026.jpg

30665025.jpg

30665028.jpg

Sv: Vad är detta, snabbt svar tack!

Misstänker att min islandshäst har något liknande. Detta är en närbild på hur det ser ut under hans man.

Till mig har folk sagt olika:
Pälsätare - behandla med switch pour on (det har jag gjort - 2 ggr utan resultat?) och att det kan vara andra hästar som hittat ett bra ställe att gnaga på.

Jag var övertygad om det sistnämnda eftersom jag inte heller såg några kryp, men så såg jag honom stå och klia sig mot ett träd. :( Får se om switchen funkar nu?

P1010204.jpg

Min står och kliar sig mot träd och sånt, om det är pga kryp eller inte vet jag ju dock inte.

Jag har också fått höra "pälsätare", min kliar sig och ser ut som på bilderna typ.
Jag vill mena att det borde vara nått med immunförsvaret när de blir anfallna såhär, de andra "smittas" ju inte. Det slutar klia när pälsen är borta tydligen, så man kan raka under manen lite. Switch ska visst också funka.
Har börjat ge min tillskott som ska boosta immunförsvaret, får se om det bli samma nästa år..

Jag ska prova att raka där då. Hon kliar rumpan också men inte så att det saknas någon päls.

Switch är så dyrt så känns dumt att använda om det nu inte behövs, fast behövs det är det klart jag får använda det.

Pälsätare är en lus, och bara för en drabbas så behöver ju inte alla andra göra det. Så det har inget med imunförsvaret att göra.

Ser ut som pälsäatre. Det finns inga medel i handeln som är godkända mot löss. Det finns några som kan fungera, men är ej godkända för häst..det är Dermocan och Switch. Switch ska man passa sig för och inte använda lättvindligt. Det medlet ger nämligen resitens hos flugor.

Jag tycker att det ser ut som pälsätare. Ha på switch och raka området runt om så försvinner det nog snart (: (dock tar det lite tid för håret att växa ut igen)

Min fick pälsätare...Jag såg inte heller nåt först eftersom jag inte visste vad jag skulle titta efter. Sen fick jag höra att man ska titta på manken, så jag delade pälsen där och lyste med ficklampa. Då såg jag att fullkomligt kryllade av pälsätare där...Usch det var så himla äckligt!

Jag pudrade min pojke med etotal, sen pudrade jag hans stallkompisar också fast jag inte såg nåt på dem. Det krävdes en eller två pudringar och det var flera år sen och de har inte kommit tillbaka!

Etotal finns inte längre, däremot ett annat medel som heter Etotal Ekto. Men det är inte samma sak och fungerar inte alls likadant. Skall heller inte användas på häst.

Det skrev jag ju i ett inlägg...Dermocan eller Switch. Man kan även ta ovanstående som lisbetha skrev.

Switch ska sättas på 2-3 ggr med en veckas intervaller för att döda all ohyra.

Hej från Hambo

Allt man lägger på eller stoppar i en häst kommer ju ut i naturen. Rester av switch eller tomma förpackningar räknas ju till miljöfarligt avfall. Switch är ju till för knott och fästingar egentligen. Får ju heller inte användas i hop med vissa salvor, tex skillingarydsalvan.

Va?? Får det inte? Varför? Har alltid switchat mina hästar sommartid och vid behov använt skillingarydsalva.

Jag pudrade min pojke med etotal, sen pudrade jag hans stallkompisar också fast jag inte såg nåt på dem. Det krävdes en eller två pudringar och det var flera år sen och de har inte kommit tillbaka!
Jag har hört att etotal ska vara bra mot sånt, det är väl egentligen för illrar. Jag vet vart det finns att köpa iaf så kanske borde prova det.

Ska rätta mig själv lite...Enligt kemikalieinspektionen får inte Dermocan användas efter 2009-12-31.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 773
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 803
Senast: Fraegd
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 406
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross