Vad är detta? (öga)

Kardinal

Trådstartare
Vad är det för "klumpar" i ögat?
Stör det hästen?

vaaad.jpg
 
Sv: Vad är detta? (öga)

Hej!

Var lugn, det är fullt normalt
 
Sv: Vad är detta? (öga)

Jag trodde det var något farligt och jag gick och kollade i varje hästs öga för att se om de hade samma sak som min häst :angel:
Men det där syns ju bara i solsken och nu vet jag att det inte är farligt utan helt normalt
 
Sv: Vad är detta? (öga)

jag måste oxå vara blind om det inte är pupillern (stavas?) de menar....
 
Sv: Vad är detta? (öga)

Messy+Kristel

i hästens öga syns iris och pupillen samt klumpar i pupillen..

pupillen är ett HÅL i iris, även fast hålet oftast bara ser svart ut så är pupillen ett hål som släpper in olika mängder ljus i hästens öga..

men i detta hål sitter det alltså små runda bruna svampaktiva bollar.. det är dessa trådskaparen frågar om..
 
Sv: Vad är detta? (öga)

Svampaktiga bollar i pupillen? Hur kan det sitta bollar i ett hål? Är det utväxter från retinan eller är det iris "pekuliära" form det pratas om?
(Jo, jag VET att pupillen är en öppning i iris;).)

/kristel, trög...
 
Sv: Vad är detta? (öga)

nej det är inte utväxter från näthinnan.. men om du nu vet exakt vad det pratas om så varför inte bara svara att det är en vanligt förekommande "deformation" av irirs som inte påverkar hästen syn.. ?
 
Sv: Vad är detta? (öga)

BeastieBabe skrev:
nej det är inte utväxter från näthinnan.. men om du nu vet exakt vad det pratas om så varför inte bara svara att det är en vanligt förekommande "deformation" av irirs som inte påverkar hästen syn.. ?
Jag hade svarat det om jag förstått vad det var som var problemet, var har jag sagt att jag vet exakt vad det pratas om:confused: ? Jag frågar ju eller hur.
Du svarade att pupillen var ett HÅL, vilket jag svarade dig att, jo, jag VET att det är ett hål;) .

Hur kan du få det till att jag vet exakt vad som pratas om? HADE jag förstått att det var formationen på iris som var frågan så hade jag väl för f*n svarat det?

/kristel, som inte kan fatta varför det allting ska tolkas som om man sitter och är spydig:smirk:
 
Sv: Vad är detta? (öga)

BeastieBabe skrev:
nej det är inte utväxter från näthinnan.. men om du nu vet exakt vad det pratas om så varför inte bara svara att det är en vanligt förekommande "deformation" av irirs som inte påverkar hästen syn.. ?

Ursäkta att jag frågar, men varför så otrevlig ton?
Jag var tvungen att läsa igenom allas svar för att förstå vad det var ni diskuterade. Inte så att det framgår på en gång. Inte lätt att veta vad andra menar i alla lägen, eftersom vi alla tolkar, betonar och ser olika.
Och angående din otrevliga ton; var det så du menade eller var det vara ett tolkningsfel från min sida? *nyfiken*
 
Sv: Vad är detta? (öga)

kristel skrev:
Jag hade svarat det om jag förstått vad det var som var problemet, var har jag sagt att jag vet exakt vad det pratas om:confused: ? Jag frågar ju eller hur.
Du svarade att pupillen var ett HÅL, vilket jag svarade dig att, jo, jag VET att det är ett hål;) .

Hur kan du få det till att jag vet exakt vad som pratas om? HADE jag förstått att det var formationen på iris som var frågan så hade jag väl för f*n svarat det?

/kristel, som inte kan fatta varför det allting ska tolkas som om man sitter och är spydig:smirk:
det var alltså helt ärligt när du sa att du inte förstod vad det frågades om trots en tydlig bild? :confused:

jag tyckte att "klumpar i ögat" och bilden var väldigt tydliga om vad frågan handlade om..

och sedan när du i nästa inlägg skriver exakt om det som det frågades om så blir man förvirrad..

var frågan enligt dig så löjligt simpel att du inte tänkte på det svar du gav i andra inlägget först?
 
Sv: Vad är detta? (öga)

malumbub skrev:
Ursäkta att jag frågar, men varför så otrevlig ton?
Jag var tvungen att läsa igenom allas svar för att förstå vad det var ni diskuterade. Inte så att det framgår på en gång. Inte lätt att veta vad andra menar i alla lägen, eftersom vi alla tolkar, betonar och ser olika.
Och angående din otrevliga ton; var det så du menade eller var det vara ett tolkningsfel från min sida? *nyfiken*
nej bara ifrågasättande och förtydligande :) .. för det kan juh vara så (och verkar vara så ;) ) att frågan var för simpel för Kristel så hon letade efter allvarligare problem än "iris 'pekuliära' form".. :idea: och det är väl bra att hon är jätteduktig på det här :bow:

(Smileykompaniet sattes in som förstärkning efter missförstånd uppstått)
 
Sv: Vad är detta? (öga)

Typ alla hästar har det på min ridskola. Man kan se "plupparna" väldigt tydligt i solen om man står lite snett bakom hästens huvud har jag märkt. Men vad det är har jag iaf ingen aning om, men om det var nåt farligt så skulle nog stallpersonalen gjort något för länge sen. ;)
 
Sv: Vad är detta? (öga)

tydlig.jpg


Nu markerade jag, ser du?

jag undrar vad detta är för någonting, om det kallas något osv.
 
Sv: Vad är detta? (öga)

Jag hade ute homeopaten till min häst, hon gjorde en ögondiagnostik. Utväxterna i hästens öga förklarade hon så här.

Hästar som har behandlats för symtomen och inte för grundorsaken får mycket mer än en häst som får läka inifrån. Har hästen mycket av det så har den eller har haft mycket problem, varit i "obalans", men det är inte alltid sådant som vi märker. Finns oftast massor på hästar som medicinerats mycket, men en häst som varit frisk och i "balans" hela livet har nästan ingenting.

(Hoppas ni förstår vad jag menar med balans.)

Om hästen har så mycket att ögat är "igenvuxet" så ser den dåligt!
 
Sv: Vad är detta? (öga)

låter som att hästen skulle få det av "medicinsk stress". Men om det är så många hästar som har det :confused:
 
Sv: Vad är detta? (öga)

Jag tror att hästen kan få det även av psykisk stress, men det är något jag dock gissar. Tamhästar är ju alltid mer eller mindre stressade. men min homeopat såg ju en tydlig skillnad på hästar som mådde sämre.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst står på klinik med opererat öga efter att ha petat in en pinne i det. Det är femte gången hon lyckas skada ögat, dock första...
Svar
11
· Visningar
823
Senast: Elo
·
Hästvård Har någon sett en sådan här ljus prick i ögat på en häst? Den sitter långt från pupillen så bör inte påverka synen. Jag vet inte hur...
Svar
0
· Visningar
296
Senast: Shaggy
·
Hästvård Har en i bekantskapskretsen vars häst diagnosticerades med sår på hornhinnan igår. Sannolikt uppkom såret i torsdags men då togs ingen...
Svar
10
· Visningar
770
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp