Vad är detta? (öga)

Sv: Vad är detta? (öga)

Det är helt naturligt o finns på alla hästar men är säker bra för en homeopat att ta till för att visa att ngt är "fel" o behöver behandlas med homeopati.
PL
 
Sv: Vad är detta? (öga)

eyediagram.jpg


"The iris acts as an aperture which reduces in size in bright light to control the amount of light passing to the retina. The iris is oval in shape and irregular in outline, due to black projections from the margins into the aperture. These projections (corpora nigra) may obstruct vision to a limited extent in bright light, when the pupil is constricted. The corpora nigra are thought to reduce the glare of bright light. In the camel, which is subject to much more glare, they are more developed"
 
Sv: Vad är detta? (öga)

Jag kanske är för korkad, men jag hade inte förstått frågan i första inlägget. (Inget illa menat mot Kardinal.) Jag var tvungen att läsa vidare för att förstå att det inte var ögongegget det handlade om. Jag var dessutom tvungen att kolla flera gånger på bilden, för att förstå att det var iris det pratades om (innan jag läste det i nåt inlägg).

Anta inte att alla uppfattar saker på samma sätt som du. Världen skulle vara bra tråkig om det vi gjorde det.
 
Sv: Vad är detta? (öga)

Homeopaten jag hade ute ville iallafall inte göra något åt det. Hon behandlade min häst mot "veterinärens misslyckade behandling för ehrlichia", stelhet och hosta med lyckat resultat.
Hade hästen fått "utväxter" så var det inget hon kunde göra åt det. Utan bara konstaterade att något ev kunde gjorts för länge sedan.
Sen finns det alltid några som tar alla tillfällen i akt att tjäna extrapengar.
 
Sv: Vad är detta? (öga)

*lånar egen knapp*
Jag kanske också är jättekorkad, men pratar vi om samma saker?
Jag menar om man tittar inuti ögat, med hjälp av ficklampa så ser det ut som bubblor på insidan av pupillen.

:o Jag måste erkänna att jag också var tvungen att kolla massor av gånger innan jag förstod vad som menades. :crazy: :crazy:
mvh Elute
 
Sv: Vad är detta? (öga)

Tack för förklaringen! Första gången jag såg det på min förra häst höll jag på att trilla baklänges. Vad sjutton är det där!? :eek: Sen frågade jag någon, en veterinär tror jag, som sa att det var normalt men inte kunde förklara vad det var. Nu vet jag!:bow:
 
Sv: Vad är detta? (öga)

Blir så full i skratt för själv blev jag alldeles förtvivlad när jag för några år sedan upptäckte "ögonskadan" hos en av våra hästar.
Vår vetrinär förklarade att det är typ solgardiner så att inte hästarna ska bli bländade och alla våra hästar ser likadana ut.:rofl:
(Ifall du menar de där bruna sakerna som finns i ögat)
 
Sv: Vad är detta? (öga)

Elute skrev:
Jag menar om man tittar inuti ögat, med hjälp av ficklampa så ser det ut som bubblor på insidan av pupillen.

:o Jag måste erkänna att jag också var tvungen att kolla massor av gånger innan jag förstod vad som menades. :crazy: :crazy:
mvh Elute

Har aldrig testat ficklampa men det kanske är intressant ;)

Jag får be om ursäkt om jag var otydlig, men jag var ju så inställd på de där.. Sakerna så jag tänkte itne på att man kunde uppfatta det som något annat
 
Sv: Vad är detta? (öga)

Varför så "anti" homeopater?:confused: I mina ögon, så är det väl bättre att "kolla upp" sin häst en gång för mycket än en för lite. :) Hästar har ju trots allt lite svårt att tala om för oss om de har problem av något slag.
 
Sv: Vad är detta? (öga)

Förutom att hela behandlingsprincipen efter mer än 200 år fortvarande är helt utan vetenskapligt stöd så reagerar jag när ngn "skyller" en helt normal anatomisk företeelse på felaktig medicinering.
PL
 
Sv: Vad är detta? (öga)

Så om jag känner folk som har blivit hjälpta av homeopater, FAST det inte finns några vetenskapliga belägg, så fantiserar de då eller?
 
Sv: Vad är detta? (öga)

Har du hört talas om placeboeffekt o att tillstånd kan läka av.
Jag har inget emot att folk använder homeopati så länge de inte ersätter en verksam behandling på ett sjukt djur med sockerpiller eller utspätt vatten, alt låter homeopaten ställa "diagnos" istället för veterinären.
PL
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst står på klinik med opererat öga efter att ha petat in en pinne i det. Det är femte gången hon lyckas skada ögat, dock första...
Svar
11
· Visningar
823
Senast: Elo
·
Hästvård Har någon sett en sådan här ljus prick i ögat på en häst? Den sitter långt från pupillen så bör inte påverka synen. Jag vet inte hur...
Svar
0
· Visningar
296
Senast: Shaggy
·
Hästvård Har en i bekantskapskretsen vars häst diagnosticerades med sår på hornhinnan igår. Sannolikt uppkom såret i torsdags men då togs ingen...
Svar
10
· Visningar
770
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp