Vad är detta för hälta?!

milly

Trådstartare
Hjälp, jag är oerfaren vad gäller hältor. Min häst (nsv) markerade idag på höger fram i TRAVEN bara. Jag märkte inget innan jag satt upp o red och när hon tog några travsteg... Då märktes det tydligt!

Jag satt av o kollade om det var nån sten i hoven men hittade inget. Hon är inte svullen eller varm nånstans (kolllade alla benen) och hittar inget i hovarna heller.
Hon blev skodd för 7veckor sen, snart dags igen...

Kan detta va nåt allvarligare, tror ni, eller är det bara en tillfällig vrickning som går över snabbt?
Vad har ni för erfarenhet?

Och OM hon nu är bra - låt säga redan IMORN (syns ingen hälta) - så hur länge tycker ni att jag ska låta henne stå innan jag rider igen?
Några dagar? En vecka, två veckor??

/oerfaren av hältor :crazy:

Sv: Vad är detta för hälta?!

milly skrev:
Hjälp, jag är oerfaren vad gäller hältor. Min häst (nsv) markerade idag på höger fram i TRAVEN bara. Jag märkte inget innan jag satt upp o red och när hon tog några travsteg... Då märktes det tydligt!

Jag satt av o kollade om det var nån sten i hoven men hittade inget. Hon är inte svullen eller varm nånstans (kolllade alla benen) och hittar inget i hovarna heller.
Hon blev skodd för 7veckor sen, snart dags igen...

Kan detta va nåt allvarligare, tror ni, eller är det bara en tillfällig vrickning som går över snabbt?
Vad har ni för erfarenhet?

Och OM hon nu är bra - låt säga redan IMORN (syns ingen hälta) - så hur länge tycker ni att jag ska låta henne stå innan jag rider igen?
Några dagar? En vecka, två veckor??

/oerfaren av hältor :crazy:

Om hästen är bra i morgon så är det bra om du även kontrollerar hästen i trav på en liten volt. Longera den runt dig på hårt underlag. Låt gärna någon trava hästen från dig rakt och sedan mot dig. Låt även bara en "känsla" av att hästen inte är helt ren i sin gång tala om för dig att det inte ännu står rätt till. Hästen skall med lätthet flyta på runt dig på volt. Är hästen helt bra kan det bara ha varit att den tillfälligt trampa snett eller något. Låt hästen vila från träning ett par dagar till och kontrollera att den är ren i gången fortfarande varje dag och känn igenom ben för värme eller annat du inte tycker är som vanligt.

Det låter som om du inte har råkat ut för så mycket hältor förut - din lyckost - och då kan det faktiskt vara svårt att se lindriga hältor. Är du ovan så be någon som är mer van att titta också. Misstänker du att hältan håller i sig i någon vecka - varken blir bättre eller sämre - så kan det vara dags att tillkalla veterinär. Blir det sämre likaså direkt.

Att säga vad det är är helt omöjligt. Det kan t.o.m. vara svårt för en veterinär att utreda hältorsak. Det är därför de ägnar sig åt hältutredningar med böjprov, röntgen osv. En vrickning är inte något tillfälligt, så det får vi inte hoppas det är.

Hoppas din pålle flyter på i steget i morgon och är glad och pigg.

Hälsning Maja

Sv: Vad är detta för hälta?!

Det verkar som hältan är borta redan idag! Medryttaren har varit där idag och hon kunde inte se nåt iaf. :banana:
(hon hade testat att trava på asfalten)

Jag ska titta på henne ordentligt imorn - prova att longera henne runt på hårt underlag och sådär.
Så får hon stå ett par dagar till...

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
732
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?