Vad är detta för färg?

utte

Trådstartare
Denna lilla bedårande dam ska flytta hem till oss när hon har åldern inne. Hon har en färg som jag aldrig har sett tidigare, liksom "viltfärgad" grå med svart huvud och svans. Är det någon som vet vad denna färg heter?

DSC03684.jpg

DSC03682.jpg
DSC03683.jpg

Sv: Vad är detta för färg?

Ser ut som hon är "frostad".
Det betyder att mamman haft någon typ av infektion när ungarna låg i magen, då kan kattungar med lite gråaktig päls födas. Detta är inte farligt och kommer att försvinna med tiden, hon kommer att bli svartvit. :)
Söt katt.

Intressant! Det har jag aldrig hört talas om. Kan det röra sig om vilken typ av infektion som helst?

Hon har alla gånger s.k. fevercoat. Tydligen kan dom få det även efter födsel, gissar att det går via mjölken. I dom flesta fall har man inte märkt på mamman (händer på hårt bevakade raskatter också) att hon varit dålig. Bruka försvinna senast 6 månader. Tyvärr, den är lite läcker färgen :D

Ja visst är färgen läcker! Väldigt synd att den försvinner. Men den lilla tjejjen är så klart efterlängtad ändå, trots att hon bara är vanlig svartvit. Minst i kullen, men tuff som bara den. :love:

Nu är ju inte katten ifråga sjuk, och katter har inga färger som är bundna till några problem. Så på kattsidan är det fritt fram med färgavel. Vilket är väldigt vanligt.

Nej, men kattmamman var väl sjuk?

Kanske missförstod du mig, men om den här avvikande färgen var bestående inte övergående så skulle det inte förvåna mig om folk skulle börja avla på katter med infektioner (för det var väl så färgen uppstod?) får att få fram kattungar med nya färger.

Mamman kan ha haft en kort, tillfällig infektion under dräktigheten eller den första ditiden. Knappast nått som i sig är avelskasserande. Eller hur?

Avelskasserande? Är jag så svår att förstå... :confused:

Är det lämpligt att para en katthona med en infektion i kroppen bara för att kattungarna ska få en cool färg?

(Fortfarande helt hypotetiskt och inget illa mot TS, ursäkta trådkapet.)

Fast det handlar inte om att para en sjuk katt. Det handlar om att den får en infektion UNDER dräktigheten eller UNDER den första ditiden. Precis som människomammor kan få en förkylning när hon är gravid. Inget som går att påverka eller styra. På katter kan det visa sig med sån här pälsfärg på ungarna. På människor kanske det inte visar sig alls.

Det är klart det går att påverka om en katt får en infektion eller ej.
Men frågan var helt hypotetisk så vi släpper det.

Haha! :rofl:
JAG förstod iaf vad du menade.. tänk vad svårt det är ibland när man bara skriver och alla andra kommunikationsvägar är brutna..

Alltså, om denna (ursöta) färg var bestående, så skulle man kunna tänka sig att oseriösa uppfödare kunde tänkas GE avelskatterna en infektion, just för att uppnå en spännande och attraktiv färg. Vilket naturligtvis skulle utsätta både katthona och ungar för risk och vara helt omoraliskt.
DÄRFÖR är det tur att färgen är övergående, då behöver ingen frestas att avla på en katt när den har en infektion, eller ge den en infektion under dräktigheten, i syfte att tjäna mer pengar på kullen. :idea:

Haha! :rofl:
JAG förstod iaf vad du menade.. tänk vad svårt det är ibland när man bara skriver och alla andra kommunikationsvägar är brutna..

Alltså, om denna (ursöta) färg var bestående, så skulle man kunna tänka sig att oseriösa uppfödare kunde tänkas GE avelskatterna en infektion, just för att uppnå en spännande och attraktiv färg. Vilket naturligtvis skulle utsätta både katthona och ungar för risk och vara helt omoraliskt.
DÄRFÖR är det tur att färgen är övergående, då behöver ingen frestas att avla på en katt när den har en infektion, eller ge den en infektion under dräktigheten, i syfte att tjäna mer pengar på kullen. :idea:

Det var en så främmande tanke för mig och troligen för alla andra kattuppfödare i Sverige så det var inte ens nått som slog mig. Inom den seriösa svenska kattuppfödningen skulle det med största sannolikhet inte ske eftersom det skulle kunna sätta hela kullen på spel. Och en honas. Dvs inte bara en förlust av djur utan också en enorm ekonomisk förlust i en hobby som redan idag är dyr att bedriva.
Inte ens oseriösa uppfödare offrar tiotusentals kronor för att få fram en bra färg utan att vara relativt säker på att man får fram den. Så nej, jag tror den risken ni tar upp är minimal här i Sverige.

Dvs ytterst få skulle köpa en hona för 6-10.000:- , para henne för 5-6000:- och sen medvetet smitta henne med en infektion och riskera hennes liv och ungarnas.

Senast ändrad:

Lånar tråd! Har en kattunge som var helt svart, men nu börjar han få mer och mer vita strån, är det samma orsak? Han är inte född med det utan dom ljusare stråna blir bara fler och fler!

Nej, det är stickelhår och är bestående. Möjligtvis att dom byter plats, men han kommer alltid vara stickelhårig. Det är min svartvita med. Sägs vara döda strån, men tror jag inte ett ögonblick på.
Ska han inte ställas ut är det inget att bry sig om.

Inom den seriösa svenska kattuppfödningen skulle det med största sannolikhet inte ske eftersom det skulle kunna sätta hela kullen på spel. Och en honas. Dvs inte bara en förlust av djur utan också en enorm ekonomisk förlust i en hobby som redan idag är dyr att bedriva.

Jag tror att risken (om det var möjligt) inte alls ligger så långt borta. Jag behöver bara titta på en bild av en perser av dagens typ för att inse att delar av den "seriösa svenska kattuppfödningen" inte alls sätter hälsan först...

Likaså inom hundvärlden finns raser som har defekter pga anomalier man medvetet linjeavlat på utan en tanke på vad konsekvenserna blir för individerna. Vissa korsningar i vissa raser ger garanterat 25% dödlighet i kullarna, bara 75% av valparna föds. Ändå avlar man så...

Jag håller inte mänskligheten riktigt lika högt som du. Jakten på det "udda" och "speciella" får djurmänniskor att göra helt galna saker...

Men som sagt, en hypotetisk diskussion.

Nej, det är stickelhår och är bestående. Möjligtvis att dom byter plats, men han kommer alltid vara stickelhårig. Det är min svartvita med. Sägs vara döda strån, men tror jag inte ett ögonblick på.
Ska han inte ställas ut är det inget att bry sig om.
Våran är bara en vanlig skogskattsblandning så ingen utställning för han! I övrigt är han ju en snäll och go katt.

Brukar dock retas med mamma och säga att han håller på att bli skimmel!

28899675.jpg

Liknande trådar

Övr. Katt Vad tusan är det för färg på mitt yrväder ?:) mörkt ansikte,mörka tassar. Undersida svans lite randig. I visst ljus svart/grå, i annat...
Svar
7
· Visningar
713
Senast: Sassy
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
800
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 771
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
778

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka