Vad är detta för djur?

AKB

Trådstartare
Ursäkta att jag lägger ut en bild på roadkill, men jag är lite fundersam över vad de va som låg död utanför på vägen. Ser inte överkörd ut heller. Å det är nog ingen iller, den är för liten för det.
Tänkte fall det va något fridlyst som man måste rapportera in om till någon.
14010387.jpg

Sv: Vad är detta för djur?

Det ser ut som en iller. En viltfärgad eller vad det nu heter.
LÄNK

Senast ändrad:

Tycker med att det ser ut som en iller..

Senast ändrad av en moderator:

Är det inte en vessla? De är ju vita på vintern, och bruna under sommaren.

Nej, jag tror inte det, de är lite mer "utter-lika" och dessutom mer vita på undersidan.

Är det inte en Mink?
Finns det vatten eller en pläsdjurfarm i närheten av fyndplatsen?

exakt sådan hittade jag också vid vägkanten.

Mink va det nog.
Och som en annan frågade om det fanns någon minkfarm inärheten så finns det inte det. Men en å bara 100 meter därifrån.

Mink va det nog.
Och som en annan frågade om det fanns någon minkfarm inärheten så finns det inte det. Men en å bara 100 meter därifrån.

Är verkligen minken så brun? Dom minkar jag sett ute vilda har varit mycket svartare. Jag tror på en iller. Kanske är någon som ledsnat på sitt sällskapdjur. Illrar är rätt intensiva.

Se bilden jag la ut i tråden...

Plus:

mink_200px_KJ.jpg

mink.jpg

Från Wikipedia:
"Minkhanen är 34-55 cm lång exklusive svansen på 15-21 cm och väger 700 - 1500 g. Honan är mindre, 30-45 cm lång, svansen på 14-20 cm ej inräknad, och har en vikt på 450 - 800 g. Mörkbrun, ofta med vit hakfläck.

De farmade minkraserna är större än den vilda formen, och kan väga upp till 3 kg."

Det är en iller, antingen en hona som kan vara väldigt små! Eller en ung hane.
Från en som haft flera och startat en iller förening en gång.:bow:
Träffade en gång en riktig hårding till kille som kom på en av våra visningar, han halade fram en iller ur skinnjackan, och denna kille var en sådan att man kände fan nu blir det bråk, :rofl: Säger detta är Horan hon åker med på allt, motorcykeln, bilen med cab mm alltid sittande i skinnjackans ytterficka. Då kan ni kanske tänka er hur liten hon var vid 3 års ålder:)
Hon fick livmoders inflammation och dog lite senare och killen sörjde så hemskt!:cry:
:rofl:

Liknande trådar

Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
504
Senast: Emma-pemma
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Hazel
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 983
Senast: fixi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 141
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar