vad är detta för blomma?

MinIan

Trådstartare
kan någon hjälpa mig?
jag vill gärna veta vad det här är för blomma.

24280100.jpg

jag vet att det är en dålig bild, men någon kanske ser vad det är ändå? :p

Sv: vad är detta för blomma?

finns det föera olika sorter? för när jag googlar så ser jag dom md vitt i bladen. eller hur jag ska beskriva, för den på bilden är ju helt grön, precis som den jag har här hemma.

eller den jag har här hemma är mer grön än den som är på bilden, den på bilden ser ut å ha gult streck i mitten. nästan.

nej, en sån är det nog inte. för den jag har fått nu har en lång "kvist" med små toffsar på typ som isprinsessan tipsade om, men min är ju som sagt helt grön. inge gul eller vit strimma

tog ett kort nu på den jag har. den ä'r lite mindre än den andra bilden och det ska iaf vara samma växt, det är min sambos mamma som äger den första.
24287012.jpg

Det är helt vanlig ampellilja.

Förr var den gröna vanligast men nu tror jag knappast den går att köpa utan man får stjäla skott.

finns det föera olika sorter? för när jag googlar så ser jag dom md vitt i bladen. eller hur jag ska beskriva, för den på bilden är ju helt grön, precis som den jag har här hemma.

Det är en ampellilja. De kan ha helgröna eller grönvita blad. Jag har haft båda sorterna, men för närvarande bara de grönvita. De växer som ogräs, är tåliga och lätta att göra fler av om man vill ha det.;)

Äsch, du skrev samtidigt som mig, men var en aning snabbare med avtryckaren.:D

okej, men då borde det ju vara en sån då, jag litar på er :D

tack för alla svar :bow:

Får du skott på den så kan du skicka några till mig. ;)
Jag har bara de grön-vita varianterna och skulle jättegärna vilja ha helgröna... men de finns som sagts inte att köpa och jag glömde stjäla skott på ett ställe jag bodde en helg... :angel:

Jag har massor med helgröna, ynglar av sig som värsta ogräset :eek: Köpte min moderplanta för en herrans massa år sedan på Plantagen. Har även den grönvita med krulliga blad, den tycker jag är mycket roligare :D

jag vet inte ens hur man tar skott av blommor utan att skada dom :angel:
jag har bara sett dom här gröna varianterna. har faktiskt aldrig sett någon som har den grönvita, det skulle jag gärna vilja ha :D

Ampelliljor brukar skicka iväg långa stänglar som det först blir små vita blommor på och sen blir det nya ampelliljor på stängeln! Bara att knipsa av och sätta i vatten eller jord så blir det en ny växt. :)
Jag har inga skott på mina just nu, men de brukar komma med jämna mellanrum...
Vi får byta!

för den jag har fått nu har en lång "kvist" med små toffsar på typ
Det är skotten! :D

Senast ändrad:

ooh. okej. så dom får blommor? :idea:

oja, jag skulle lätt vilja ha en med vit rand :D

dom såg nästan finare ut ^^

Ja, de blommar litegrann emellanåt. :)
Inte jättemycket och inte jättelänge men med jättesöta blommor. ;)

Jag skickar ett skott nästa gång jag får några. :D;)

Liknande trådar

Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
777
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
472
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Lyckades äntligen idag komma iväg till Ulriksdalsslottsträdgård och har köpt så fina blommor till balkongen. Ska resa bort i morgon men...
Svar
9
· Visningar
592
Senast: Acto
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
419
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur