Vad är detta? Böldpest? ;)

flugskit

Trådstartare
Som rubriken lyder - vad är detta?

Hästen har knölar över hela sig i stortsett. Bog, mage och rumpa. Även litegrann ner på benen. Det ser ut som enorma myggbett.

IMG_4832kopia.jpg

IMG_4826kopia.jpg

http://i16.photobucket.com/albums/b11/weblink_/IMG_4833kopia.jpg

http://i16.photobucket.com/albums/b11/weblink_/IMG_4832kopia.jpg

http://i16.photobucket.com/albums/b11/weblink_/IMG_4827kopia.jpg

http://i16.photobucket.com/albums/b11/weblink_/IMG_4824kopia.jpg

IMG_4823kopia.jpg

Vad tror ni?

Sv: Vad är detta? Böldpest? ;)

Är ingen veterinär men det ser ut som kraftig nässelfeber. Förmodligen orsakat av något h*n fått i sig, tex möglig mat kan ge den reaktionen.

min häst blir så där utav insektsbett, är dom tillräckligt kännsliga i huden så svullnar dom upp så där, brukar gå över efter ett par dagar..

har hästen temp? i så fall kanske nällselfeber är ett alternativ

jag skulle först titta i fall hästen har någon feber och om inte avvakta ngn dag för att se i fall det går över annars rådfråga veterinär!

Sadar fick en hast i stallet i varas, ingen feber och inte paverkad for ovrig sa vi lat det vara.. efter 3 dagar var det borta.

Sa har hasten ingen feber hade jag avvaktat nagra dagar och sett vad som hander, samt kontrollerat maten den far valdigt noga om det ar en reaktion pa fodret.

Nässelutslag, min systers ponny som kom upp från södra sverige fick en sån reaktion efter att ha gått på bete - troligtvis var det en reaktion mot "norrlandsmyggen" som ponnyn inte var van vid... Nu går hon med flug/exemtäcke och har inga problem med utslag.
(en veterinär som vet.besiktigade på en tävling sa att det också kunde vara en reaktion mot att betet var kraftigare än vad ponnyn varit vad vid)

kl

såna har min häst varje sommar :O hade det bara för en månadsen typ!!! men det brukar vara mycket ena dagen och sen minskar det med dagarna som går. brukar försvinna efter 2-3 dagar.

De hästarna vi fått från Irland har sett ut så där när de börjat gå ute på nätterna. Antagligen en reaktion på insekterna har vår veterinär trott. Våra visade inget annat och var pigga och glada annars. De reagerade inget när man rörde knölarna heller.

Är det en importerad häst och första sommaren i Sverige?

De hästarna vi fått från Irland har sett ut så där när de börjat gå ute på nätterna. Antagligen en reaktion på insekterna har vår veterinär trott. Våra visade inget annat och var pigga och glada annars. De reagerade inget när man rörde knölarna heller.

Är det en importerad häst och första sommaren i Sverige?
Bertan reagerar inte heller vid beröring och är pigg och glad som vanligt.

Det är första sommaren hos oss, men hon har stått här uppe i norrbotten tidigare.

Vet ni om den hade de där knölarna förra sommaren?

En av de vi tog hem fick knölar i flera år, men de va inte så mycket som första sommaren. Min ponny var värst, han svällde upp och blev nästan dubbelt så bred! Veterinären hade aldrig sett något liknande, men trodde ändå att det var en reaktion på insekterna. De andra har varit identiska med den första och därför har vi inte brytt oss om att ta ut veterinär till dem. Använd flugmedel flitigt och kanske ett flugtäcke på nätterna i alla fall så blir det säkert bättre! :)

Precis sånna där knölar fick en häst i stallet i början av sommaren.. tror som diom andra säger att det är nässelutslag, det försvann efter ca 4 dagar. Det kan mkt väll vara något dom ätit i hagen.

Insektsbett skulle jag nog säga. Min får sådana i varierande storlekar, vissa är bara knotter, och andra är mer än 10 cm i diameter (typ bromsar och sådant).

Det där ser ut som nässelfeber. Kommer inte ihåg om det ska behandlas eller om det läker av sig själv. Går över väldigt snabbt i alla fall.

Så där såg en av mina förra hästar ut av myggmedlet jag använt,överkänslig helt enkelt.
Kan det vara ngt sånt ??

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
38
· Visningar
3 223
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 079
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 947
Senast: Jamtland
·
Hästvård Jahapp det tar minsann aldrig slut 😣 Haft problem med mugg på ett ben sen i somras och nu börjar det äntligen se ut som att det släppt...
2
Svar
31
· Visningar
3 454

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka