Vad är det?????

Y

ylv4

:confused: Det är så att min D-ponny tappar små hudflisor om man säger så, nu när hon börjar fälla och på sommaren.

Det är som en torr hudflaga med hår på och så blir hon kal där biten satt eller så finns där mer hår.
Min andra häst gör inte så.

Vad är det och vad ska jag göra, bara låta bli och pilla???? :confused:

Sv: Vad är det?????

Hmmmm kanske det, Men det ser ärligt talat inte ut som det :P

Jag tror jag förstår hur de ser ut...inte alls olikt ett "bettsår", men är det inte ändå...
Finns lite här o var på kroppen va?
Min häst hade det för nåt år sen....vid blodprov visade det sig att hon hade dålig Magneciumhalt i blodet...
La till det o vipps försvann de....
Vissa hästar har tydligen svårare än andra att ta till sig Magn, det bara är så...
Våra hästar får samma hö och bete, men det är bara min som har problemet....
Lycka till...

Okej.
Ja kanske det är det!! :P
Men tkr du att jag behöver ta dit vetirinär eller är det farligt om jag ger lite tilskott av magnesium för att se om det är det??
Om det inte är det så kanske hon får överskott på det?

Nej inte farligt, det är som B-vit, överskott kissas ut...
Enl min vet, som rek det....
Jag ger 1tsk ren Magn m C-vit i....köpt av vet...
Men det finns ju o köpa i stort sett alla hästaffärer...
Lycka till...

hmm, låter som ringorm? men svårt å säga när man inte ser.

våra hästar hade så nu i vintras..
först trodde vi oxå att de var ringorm men veterinären berättade att de var eksem som
hästar kan få när dom går med täcken på sig hela vintern
så ta av täcket så fort som möjligt när de blir varmare ute (om du inte redan har gjort de förstås)
så försvinner de

Min ettåring har också liknande hudförändringar och han har inte gått täckad så det behöver inte vara pga. det. Har precis lagt om fodret och skall se om det hjälper.

min häst har det fast endast i ansiktet:confused:
vad kan de vara??

:confused: Det är så att min D-ponny tappar små hudflisor om man säger så, nu när hon börjar fälla och på sommaren.

Det är som en torr hudflaga med hår på och så blir hon kal där biten satt eller så finns där mer hår.
Min andra häst gör inte så.

Vad är det och vad ska jag göra, bara låta bli och pilla???? :confused:

så har mitt sto med på halsen som en halvkal fläck där det lossna rsom små hudflagor och små små skorper:eek:

Mmmm, min går inte heller täckad, så orsaken är inte det...

Däremot kom problemet vid pälsfällningen, så min vet sa att kombination värme på våren----tjock päls----orkeslös pga det, kan orsaka att min häst inte kunde ta emot Magneciumet i fodret som hon borde....
Så nu kör jag in extra Magn under pälsfällningen, och det har fungerat...

Ja, exakt så ser det ut...
Och det är INTE ringorm....på min häst iaf

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 059
Senast: Cactus
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur