Vad är det?????

Sv: Vad är det?????

Min ponny har också liknande. Har aldrig sett det förut. Men har trott att hon kanske blir lite naggad av de andra i hagen, men hon kanske har magnesiumbrist?? Hon har inte heller haft täcke. Hon fick när jag flyttade till annan stad och därmed annat stall, så jag tog för givet att det var de andra hästarna som "gnagde" på henne.
Tänk vad bra att man kan bli lite upplyst härinne på Buke!!!!
Ska genast kolla upp om det är magnesiumet som spökar!!!
Tackar och bockar!!!:bow:

:confused: Det är så att min D-ponny tappar små hudflisor om man säger så, nu när hon börjar fälla och på sommaren.

Det är som en torr hudflaga med hår på och så blir hon kal där biten satt eller så finns där mer hår.
Min andra häst gör inte så.

Vad är det och vad ska jag göra, bara låta bli och pilla???? :confused:

EXAKT så har min häst haft de somrar jag haft henne! Det har börjat i juni/juli tror jag och sen framåt augusti/september har det försvunnit. Och kommit tillbaks nästa sommar. Men den här sommaren (2006) hade hon inget eller möjligtvis mycket lite. Vi flyttade till nytt stall och annat bete så det kanske var därför?
Har alltid undrat vad det är? Inte ringorm då det gick över av sig självt, borde inte vara regnskållor heller i så fall va?
Det var inte regnigt under den perioden på sommaren hon hade det och hon gick inte täckad. Islandshäst med mycket päls, men nu var det ju ändå sommarpäls...
Men om det är brist på magnesium som nån sa, då kanske det var så att det fanns för lite av det på förra betet och på detta betet så får hon i sig tillräckligt=inga hudproblem...
Du får gärna uppdatera om ni kommer på vad det är - hade varit jätteintressant!:)

Visst är Buke bra, man får så himla mkt nyttig info av många m erfarenhet:bow:
Dock är det bra om man kollar upp m vet i första hand...så det inte är nåt annat....

I ditt fall, låter precis som i mitt, byte av stall m nya hagar, som kanske har dåligt m Magnecium + att vissa hästar har svårt att ta till sig det vissa tider på året, och då måste man sätta in extra och detta är ju inget farligt.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 059
Senast: Cactus
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur