Vad är det som låter?

Sv: Vad är det som låter?

spenarna slår ihop....fniss det var lite kul.....

mitt sto 'kluckar' när hon travar, min förra valack gjorde det, och hingsten jag red ett tag gjorde det. ;)
så nu förvirrar jag nog vissa ännu mer!

Är det bara jag som har hört att när man hör ett "kluckande" eller vad ni nu kallar det så är det HÅLL hästen har!? Eller är jag på helt fel ljud nu?:)
Jag kanske är ute och cyklar....hrm.../C*

Är det bara jag som har hört att när man hör ett "kluckande" eller vad ni nu kallar det så är det HÅLL hästen har!? Eller är jag på helt fel ljud nu?:)

Någon annan skrev ju det tidigare i tråden också. Jag har aldrig hört det och skulle vilja ha en källa - alltså var kommer det ifrån, hur vet man det?? Om hästen hade håll, som vi människor får, så borde det ju vara obehagligt för hästen och det borde märkas när man rider?? Eller??? Den borde ju protestera på något vis om det gör ont???

en säger håll & en säger harmoniskt ? vilket är det :D haha

Och jag har hört att hästen har druckit mkt vatten innan ridningen om den kluckar. :rofl:

Verkar finnas många olika teorier.

/Maria

Jag har inte hört att det är håll, men har själv alltid trott det.
hade en häst på min gamla ridskola som jämt kluckade, bara i traven, men jag trodde jämt att det var håll och tyckte lite synd om honom :rofl:
Dock är det bara han och någon enstaka häst till som jag hört det på, men jag har alltid fått för mig att det är håll.
Har nog också trott att det är för att de ätit innan de motioneras, så som det ibland kluckar i magen när vi springer. Men detta var ett par år sedan när jag var lite okunnig och hade livlig fantasi kan jag ju tillägga :rofl:

Men det kanske är vatten? Nu när jag tänker efter så låter min mage också när jag druckit en massa vatten..
Tror inte det är håll iaf, som sagt av nån annan så gör ju det ont, dom visar inget tecken på att dom har ont, inte dom jag ridit.

Råkade skriva till Tebazz, tröck lite knasigt där :eek:

haha, ingen fara.
jag tänkte också på vatten, men skrev mat :p
men det kluckar ibland i min mage om jag skulle råka få för mig att springa efter jag har druckit massa vatten.
Skulle ju inte vara helt omjligt, det slutar ju efter ett tag.

Jag har hört att det är bara för att dom spänner sig!!!
Att det är spänningar i kroppen...

//Carro

Senast ändrad av en moderator:

*KL*

Ja, många teorier är det... Kanske finns det flera orsaker också?

Den enda teorin som stämmer på mina tre småhingstar är den om luft i skapet. De är bra precis ett år och "kluckar" för det mesta så fort de tar mer än några få travsteg. Håll, full mage, vatten, spänningar i kroppen... allt det faller bort på sin egen orimlighet.

Carina på Silver Arabians

Min 21-åriga isisvallack kluckar detr också i magen för. Fast bara när jag löslongerar. Jag tkr det låter ganska obehagligt..

Det enda jag hört ang "kluckningar", så är det om vallacker, och det är att det har blivit "kvar luft" efter kastrering. Men verkar finnas många teorier. Min kan "klucka" efter att han har druckit mkt vatten, men då låter det helt annorlunda, mot när det "kluckar" från skapet.

Intressant tråd det här! Alltid kul o höra nya saker/teorier:)

*KL*

Ja, många teorier är det... Kanske finns det flera orsaker också?

Den enda teorin som stämmer på mina tre småhingstar är den om luft i skapet. De är bra precis ett år och "kluckar" för det mesta så fort de tar mer än några få travsteg. Håll, full mage, vatten, spänningar i kroppen... allt det faller bort på sin egen orimlighet.

Carina på Silver Arabians

Samma här. Min 3 åriga hingst "kluckar" till och från och alla andra teorier än det med skapet faller bort ganska omgående.

haha, ja, många teorier..

men intressant tråd ! :bow:

Jag har fått höra att det är ett hålrum som gör ljudet..finns på både ston, valackar och hingstar.

Och det med att dom får håll..det är ju bara skogstokigt.

:D
Jo eller hur, menmen alla tror ändå olika..

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
432
Senast: Mearas
·
Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
218
Senast: casio01
·
Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 018
Senast: jemeni
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 596

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • Miklem träns !