Vad är det som händer med mitt Friscobröd?

Poxz

Trådstartare
Rostråden i all ära, den ska så klart fortsätta uppdateras. Men här kommer en parallellhistoria för den som är intresserad.

Vi köpte ett paket Friscobröd (alltså hamburgerbröden) i mitten av maj, men åt inte upp alla. Ett har blivit liggande. Det gick ut den 20/5. Vitt bröd har ju en tendens att börja mögla rätt snabbt, speciellt om det ligger lite varmt som det här gör (vi har haft det liggande ovanpå frysen).

Det har inte möglat.
Det är fortfarande MJUKT!! :eek:
Hur mycket av brödet som är konserveringsmedel och hur mycket som är mjöl kan man ju undra över...

Det blir inga fler sådana hamburgerbröd för oss.

Vi sparar det för att se vad som kommer att hända, och nu har vi som sagt väntat i snart 6 veckor. Blä! :p

Ni får en halvtaskig mobilbild nu bara för att liksom, men jag ska försöka ta bättre kort på brödet i framtiden. Och naturligtvis dokumentera om det nu skulle dyka upp nåt grönt ludd någon gång i år...

frisco1.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det som händer med mitt Friscobröd?

Du har helt enkelt något hos dig som gör saker odödliga ;) Rosor, hamburgerbröd, you name it. Du blir säkert 200 år gammal :D
 
Sv: Vad är det som händer med mitt Friscobröd?

Haha jag gillar dina trådar, en medmänniska i detta pedantsamhälle där allt ska bort INNAN man ätit/njutit av vad-det-nu-är. :D

Jag hejar på hamburgerbrödet, hoppas det håller sig mögelfritt och fint genom rötmånaden. Då kan jag lova mig själv att aldrig köpa sånt igen...
 
Sv: Vad är det som händer med mitt Friscobröd?

:D Sånt där är alltid lite intressant... Vi hade mjuka tårtbottnar som var köpta i tre år innan vi tyckte att det blev för äckligt att ens se eländet, det var mjuka och fina precis som när vi köpte dem, men då hade inte ens en öppnad förpackning vilket kan ha gjort att de klarade sig enligt en del, men ditt bröd har ju varit i kontakt med syre...
 
Sv: Vad är det som händer med mitt Friscobröd?

Men usch egentligen, vill ju inte veta vad det är i egentligen.

Min moster hade ett såntdär grönt äpple från butik (Granny Smith?) på köksbänken stående 1.5 år! Var fortfarande lika fint..

Finns ju en dokumentär som heter Underkastelsen, av Stefan Jarl, som handlar om just kemisamhället. Tror de sa att i en enda körsbärstomat finns 12 kemikalier. Den sämsta luften hos en barnfamilj, hittar man i barnrummet, för alla plastleksaker och plastmöbler..Otäckt :(
 
Sv: Vad är det som händer med mitt Friscobröd?

Haha ett sådant äppel har jag också sparat läääänge jag tror jag tom var upp i 2,5 år innan jag flyttade från det stallet där jag lagt äpplet. Det låg kvar när jag flyttade i samma skick som när jag köpte det... :eek:
 
Sv: Vad är det som händer med mitt Friscobröd?

Det håller nog läääänge. Tycker de där luktar konserveringsmedel till o med, så jag kan inte äta dem :crazy: Granny Smith-äpple har jag testat med, men efter 8 månader tröttnade jag på att se det, det var dock lika hårt och grönt fortfarande. *urk*
 
Sv: Vad är det som händer med mitt Friscobröd?

Hemma hos oss möglar då både friscobröd och granny smith-äpplen. :D
 
Sv: Vad är det som händer med mitt Friscobröd?

Finns ju en dokumentär som heter Underkastelsen, av Stefan Jarl, som handlar om just kemisamhället. Tror de sa att i en enda körsbärstomat finns 12 kemikalier. Den sämsta luften hos en barnfamilj, hittar man i barnrummet, för alla plastleksaker och plastmöbler..Otäckt :(
Och grundlöst.
 
Sv: Vad är det som händer med mitt Friscobröd?

Hur mycket av brödet som är konserveringsmedel och hur mycket som är mjöl kan man ju undra över...

Det blir inga fler sådana hamburgerbröd för oss.

Nej, nej, nej, här tänker ni helt fel allihop!!
Ju MER konserveringsmedel desto BÄTTRE!

Det är i alla fall min filosofi. Ju mer konserveringsmedel desto mer välbevarad kropp. Jag äter glatt alla möjliga och omöjliga slags tillsatser och satsar på att hålla mig rynkfri och frisk i åtminstone 60 år till. :D
 
Sv: Vad är det som händer med mitt Friscobröd?

Det är nog något alldeles speciellt med dig kära poxz! Döda ting får liv! :rofl::banana:

(hoppas för allt i världen att din bostad inte finns på ett gammalt gravfält eller en kyrkogård, det kan komma att bli otäckt - å andra sidan skulle vi kunna ha riktiga spökkvällar;))
 
Sv: Vad är det som händer med mitt Friscobröd?

Är det inte Frisco som är gjorda utan konserveringsmedel, eller blandar jag ihop det?
 
Sv: Vad är det som händer med mitt Friscobröd?

Du har helt enkelt något hos dig som gör saker odödliga ;) Rosor, hamburgerbröd, you name it. Du blir säkert 200 år gammal :D

Hoppas! :D

Hemma hos oss möglar då både friscobröd och granny smith-äpplen. :D

Det var ju faktiskt rätt skönt att höra trots allt...

Är det inte Frisco som är gjorda utan konserveringsmedel, eller blandar jag ihop det?

Nej, det här är det minst 4 st i enligt innehållsförteckningen.

---------------------

Det är fortfarande mjukt och ingen tillstymmelse till grönt ludd.

frisco2.jpg
 
Sv: Vad är det som händer med mitt Friscobröd?

Kollade upp det, och visst står det på hemsidan att det är bakat helt utan konserveringsmedel. Undrar vad det är de använder istället då... Antimögel-spray? :D

frisco.jpg

frisco2.jpg


Lite dåliga bilder, men det går nog att läsa ändå.
 
Sv: Vad är det som händer med mitt Friscobröd?

Åh, du har ju rätt, e-tillsatser behöver ju inte innebära konserveringsmedel... men undrar DÅ varför det håller sig så länge! :confused:
 
Sv: Vad är det som händer med mitt Friscobröd?

Ja, det är hemskt konstigt. Och lite skrämmande.
 
Sv: Vad är det som händer med mitt Friscobröd?

Man undrar ju vad det där mjölbehandlingsmedlet är....
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp