Vad är det som gör For Feeling så bra?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare katjaA
  • Startdatum Startdatum
K

katjaA

Ser att han har god stam... Men han är ju född 96, vad har han presterat och vad har han lämnat? Eller är han överskattad? Jag är inte så insatt så jag förstår inte riktigt vad han har som gör att många använder honom när det verkar finnas en uppsjö med hingstar i hans klass samt högre som ligger på ungefär samma pris..
Hukar mig!:o

Sv: Vad är det som gör For Feeling så bra?

ETT av skälen till att han har många ston är förmodligen att han har väldigt bra spermakvalité. Det är förmodligen också skälet till varför Quite Easy också har massvis med ston...
Har man ett problemsto så väljer man det bäst aman kan hitta bland de som har bäst sperma... :p

(själv fick jag knappt 24 timmar på mig att byta hingst och fick några alternativ av veterinären där sperman skulle vara riktigt bra. FF var det bästa alternativet till mitt sto i det fallet)

Det är säkert olika skäl för varje sto som gått till honom, men några saker som säkert påverkat till hans fördel (utan att alla vara hans egen förtjänst):

* Imponerande tävlingsmeriter från Tyskland
* Som ameo säger, riktigt bra sperma
* Levandefölavgift
* Han står på Flyinge..

Orsaken till att ett av mina ston gått till honom i tre år är att jag tror de passar riktigt bra ihop, han väger upp där mitt sto behöver förbättras och förstärker de egenskaper jag tycker är viktigast.
Att han ovanpå allt detta är en For Pleasure-son är nog ofta det som fäller avgörandet i hans favör jämfört med andra hingstar, vi har ju inget alternativ till honom i Sverige!

Den enda nackdelen med honom är i mina ögon hans relativt okända och omeriterade möderne. Men när han har påvisat bra kvalitét på hans första årgångar i Tyskland, så oroar det mig inte speciellt mycket.

Han var en av de bästa hingstarna av sin årgång i Tyskland och som ovanstående konstaterat gjorde han grymt bra ifrån sig på tävlingar där innan han kom hit. Dock tävlades han väldigt mycket och fick här ta det lugnt i början.

Jag tycker det är lite synd att han fått så oerhört mycket ston... Blir kanske inte så lätt att sälja alla. Ställer mer lrav på mödernet!

/C

Cyllene skrev:
Jag tycker det är lite synd att han fått så oerhört mycket ston... Blir kanske inte så lätt att sälja alla. Ställer mer lrav på mödernet!
Jag förstår inte riktigt ett sådant resonemang, bryr sig verkligen de som vill ha en riktigt bra hopphäst om att fadern har lämnat många avkommor? Huvudsaken är väl att hästen hoppar bra och har god stam, så inbillar iallafall jag mig att tävlingsryttare resonerar.
Vare sig att hingsten har haft många eller få ston så prioriteras väl ett gott möderne?

Fast å andra sidan så är det ju i år For Feelings sista år på Flyinge, så så många kommer det ju inte att bli direkt.

Aladdin skrev:
Jag förstår inte riktigt ett sådant resonemang, bryr sig verkligen de som vill ha en riktigt bra hopphäst om att fadern har lämnat många avkommor? Huvudsaken är väl att hästen hoppar bra och har god stam, så inbillar iallafall jag mig att tävlingsryttare resonerar.
Vare sig att hingsten har haft många eller få ston så prioriteras väl ett gott möderne?
För KÖPARNA är det ju bra att utbudet är stort, men för alla som ska SÄLJA sina For Feeling-avkommor är det ju ingen höjdare när det finns flera hundra i samma årgång...

Jag förstår fortfarande inte! Möjligen de som köper hästar föra att ha i avel kanske inte vill ha ett avelsto som har samma stam som många andra. Men annars spelar det väl ingen roll? Skulle hoppryttarna avstå att köpa exempelvis en For Feeling-avkomma för att FF har fått många ston? Det har jag svårt att tro.

NEJ! Ryttarna avstår inte, men för den enskilda uppfödaren är det ju svårare att få köparen intresserad av just det för som står i stallet! FInns det 10 FF-avkommor på marknaden så är det lättare för den enskilda uppfödaren att få avsättning för SIN, om det nu är en FF-avkomma som köparen söker efter. Finns det 300 FF-avkommor så blir man mer "en i mängden".
(Detta är faktiskt ett av skälen till att jag inte använder Quite Easy, för övrigt...)
DU ser det ur köparens synvinkel, inte ur säljarens! Försök vänd apå det!

Om jag letar efter en avkomma till en modehingst som QE eller For Feeling så är jag förstås mycket mer intresserad av en med så bra möderne som möjligt! QE - Lester t ex är inte alls lika lockande som QE - Cortez, eller någon annan stjärna. Och eftersom QE har så vansinigt många avkommor kan jag leta ordentligt för att hitta en som har det möderne jag önskar. Om jag däremot letar avkomma till en hingst med betydligt färre avkommor har jag inte alls lika många mödernen att välja mellan utan får kanske ta en med lite sämre möderne för att få en avkomma efter den hingst jag önskar.

Jag förstår hur du resonerar, men köper då tävlingsryttaren hellre en avkomma till hingst med få avkommor och sämre möderne än en avkomma till ex. FF med bra möderne? Det är det jag har svårt att tro. Huvudsaken är väl att hästen har talang! Att du som uppfödare vill ha ett avelssto med specifik stam förstår jag, men det är väl oftast inte uppfödarna som är målgruppen?

Nej, men om man som köpare letar efter en avkomma till FF så finns väldigt många att välja på. Då sållas de med dåligt möderne/andra "sämre" egenskaper ut automatiskt, och som uppfödare av en FF gäller att du har ett riktigt bra sto för att bli av med din unghäst.

Det finns väl inga uppfödare som avlar på annat än ett riktigt bra sto....:angel:

FF har en otroligt hög ridbarhet. Sedan är han väldigt vettig i psyket också. En kanonhingst tycker jag.

Jag menar att det är stor skillnad på att sälja ett föl efter en modehingst, och att sälja en unghäst efter samma hingst!

Behåller man fölet till det blivit 3, 4 eller 5 år åtminstone, kommer du som köpare att helt plötsligt kunna titta på annat än fölets stam - hästen har själv chans att påverka dess värde genom resultat i diverse unghästklasser o.s.v.

Jämför det med ett föl som du inte kan annat än gissa dig till vad det blir av som vuxen, såvida det inte visats och fått riktigt bra poäng. Men med tanke på hur många faktorer det är som spelar in på om du:
1) har möjlighet att visa
2) frå bra poäng just den dagen
på ditt föl, så är det naturligtvis mycket osäkert att välja en modehingst till sitt mediokra sto och samtidigt räkna med att få den såld som föl.

För att sälja ett föl efter en s.k. modehingst så ska den säkerligen ha riktigt attraktivt möderne plus en gnutta tur eftersom utbudet troligtvis är större än efterfrågan..

jag tror inte det är svårt att sälja, vilken häst som helst egentligen , om den är bra. Visst kan många ha och betäcka skitston med "skitstam" men det förstör väl inte för övriga (gjorde själv en sådan dum grej som första föl uppfödare:o betäckte mitt snedbenta sällskapssto med stanford, men då blev inte avkomman den lättaste att sälja heller-intressant till ett lägre pris förstås!)
...Jag hade en sådan som Görel nämner ,QE-Cortez hingst och hade inga ,How so ever, problem att sälja honom...fick bra betalt trots att det var stoet första föl och hade kunnat trissa upp det ännu mer(gick istället ner för jag hittade verkligen rätt köpare).
Jag skulle kunna tänka mig att använda QE igen(kan ju hänvisa till henne strålande första avkomma).

Det som kan "vara synd" är väl att flyinge hingstar eg inte alls behöver vara bättre meriterade, eller lämna bättre procentuellt än en vanlig "svensson-hingst" men "alla" ,icke avelintresserade, känner till dessa och därmed är de lättare att sälja. Att det är "svårt" att sälja avkommorna är väl endast för att den inte står sig väl i konkurrensen:angel:
Kan också tänka mig att använda For Feeling....om jag hade ett sto som ahn passade väl till!

>Va roligt med alla svar! Har ju inte full koll därför roligt att höra vad folk med mer erfarenhet tycker!

Diskuterade hingstar i stallet igår med en stallkompis som jobbat på Flyinge. Då jag funderat på Qalle så gick vi igenom Flyinges hingstar och gällande For Feeling hade hon dessvärre inte så mycket bra att säga då han mer eller mindre varit oridbar större delen av tiden i Sverige pga diverse hältor osv. Behandlas minst en gång i veckan av diverse massörer, equiterapeuter osv. Går en tävling och blir halt. Någon som vet mer? Sådant här får man ju aldrig höra om man inte har insides. Likaså hingstarnas temprament. For Pleasure har ju hållt långt upp i åren så det är ju tråkigt och konstigt med en så skör avkomma.

Lite andra tankar. :)

Vadå skör avkomma?Han har ju tävlat EXTREMT mkt som unghäst dvs väldigt hårt tagen.Jag är inte ett dugg förvånad om det uppstått problem nu...att tävla så mkt som han gjort för sin ålder...det sliter på-de är inga maskiner!

Vad det gäller han temperament har jag då bara hört gott om...har dock inte träffat honom live själv...men jag tycker det speglar sej rätt väl även i videon.Exakt vad för problem skulle det vara då?

Liknande trådar

Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 369
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
1 104
Senast: Skorpion76
·
Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
10 567
Senast: axel
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 644

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka